Roy Ulvang Renovasjonsbenchmarking – måling av beste praksis Kompetanse og rekruttering til bransjen Avfallsforum Nord Tromsø, 28.april 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Konferanse om fagskoleutdanning
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Produktivitetskonferansen innspill og oppsummering Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Avfallsforum Nord 28. april 2015
Noen erfaringer fra NTNU ?
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Utskrift av presentasjonen:

Roy Ulvang Renovasjonsbenchmarking – måling av beste praksis Kompetanse og rekruttering til bransjen Avfallsforum Nord Tromsø, 28.april 2015

Disposisjon Benchmarking av renovasjonsvirksomheter (RBM) -Grunner til å benchmarke -Overordnet perspektiv -Omfang av RBM14 Kompetanse og rekruttering til bransjen – samarbeid med utdanningsinstitusjoner -”Kompetanseløftet 2020” 2

Noen grunner til å benchmarke… Verktøy for renovasjonsselskaper Bedre innsikt i egen virksomhet Effektivisering og kvalitetssikring av intern og ekstern rapportering Åpenhet rundt monopolvirksomheten Avdekke svake og sterke sider Effekter av endrede drifts- og systemløsninger Utvikle bedre praksis gjennom systematisk sammenligning og samarbeid. Grunnlag for omdømmearbeid Kunnskapsbase for Avfall Norge Det kommunale ansvaret Forhandlinger med returselskaper Nøkkeltall om renovasjonsbransjen Myndighetsdialog

Overordnet perspektiv Viktige mål på flere resultatområder Ulike rammebetingelser og renovasjonsløsninger Arbeider for et bedre miljø Arbeider for tilfredse kunder Kostnader og gebyr Systematisk samarbeid for beste praksis Monopol basert på åpenhet og tillit

Resultatområder

Resultatområder for alle aktiviteter

Ulike prestasjoner… Renovasjonsoppdragets kompleksitet varierer, så gjør også kostnaden

Ulike rammebetingelser…

Ulike renovasjonsløsninger…

Effektiviseringspotensiale

Erfaringer fra selskaper Styrende organer er positive til å få se både sterke og svake sider av virksomheten, det gir grunnlag for ros eller forbedringsmuligheter. Selskapet kan konsekvensvurdere alternative løsninger. -Eks god effektivitet og gebyr vs. tjenestestandard og tilfredshet. Belyse virkningen av politiske føringer. -Eks. krav til innsamlingsordninger, lokalisering av gvs, arbeidsdeling med kommuneadministrasjoner. Et selskap scoret svakt på gebyr og effektivitet, hvor kostnader til kundebetjening av eierkommune viste seg drivende. Beregnet kostnader til innsamling av kun husholdningsavfall i grisgrendt område hvor innsamling av næringsavfall også ble kritisert.

RBM hvert andre år 28 selskaper i kommuner -2,7 mill innbyggere Neste RBM i 2016

Vi vil ha med bransjen… …til å være med på å øke kompetansen i avfallsbransjen. Vi introduserer… «Kompetanseløftet 2020»

«Kompetanseløftet 2020» - skal løse tre utfordringer i bransjen 1.Utvikling og systematisering av kunnskap 2.Nedleggelse av professorater og utdanningstilbud 3.Rekruttering og omdømme til bransjen

Dagens utfordring - Utvikling og systematisering av kunnskap 1.Store endringer i bransjen – krever stadig nye løsninger 2.Komplekst og fragmentert kunnskapsfelt 3.Erfaringsbasert kompetanse - økt behov for kunnskapsaggregering 4.Avfallsutdannelsen er i dag lite forskningsbasert

Dagens utfordring - Nedleggelse av professorater og utdannelsestilbud 1.Bransjen trenger kunnskapsaggregering og et godt utdannelsestilbud – samtidig legges utdannelsestilbud ned 2.De siste 8 – 10 år har det skjedd en avvikling av avfallsfag i høyere utdanning 3.Professorater er nedlagt 4.Dagens utdanningstilbud er meget fragmentert, spredt over mange læresteder

Dagens utfordring - Rekruttering og omdømme 1.For liten bevissthet i bransjen på hvilken kompetanse som trengs for å møte fremtidens behov 2.Bransjen driver i stor grad egenopplæring av nytilsatte. 3.Interessen for avfallsstudier og bransjen har avtatt 4.Bransjen trenger å jobbe med omdømme sitt for å få til rekruttering til avfallsfag og til bransjen

Bransjen har utfordringer som må løses Hvem har interesser av å finne løsninger på utfordringene? Hvem har ansvaret for å ta tak i dette? Hvem andre enn bransjen selv?

Hva gjøres i andre land Sverige og Danmark har kommet lenger enn oss og gjøre mer enn oss

Hvordan løse problemet For å opparbeide nødvendig kompetanse i bransjen må det arbeides langsiktig og systematisk med både utdanning, innovasjon, forskning og rekruttering Vi trenger forpliktende samarbeid mellom bransjen og utdanningsinstitusjoner Dette er vårt forslag til løsning…

Vi trenger tilslutning til: Opprettelse av to 20% professorstilling en på NMBU og en på NTNU, samt 40% koordinatorstilling Prof. II stilling Prof. II stilling Avfallsbransjen i Norge Koordinator Skape rask og fleksibel kommunikasjon

Etablere to Professor II stillinger Hovedfunksjoner: Ansvarlig for faglig innhold og kompetanseheving Navet mellom undervisning og forskning Organisering av undervisning Kontaktpunkt innad i universitetssystemet Bidrag til rekruttering For å lykkes: Finansiering i starten Kritisk masse av studenter – tiltrekke studenter Få læresteder i starten – skape blest om studiet

Vi etablerer et nytt emne på NTNU Emne: «Avfallsteknologi og ressursgjenvinning» Gir 7,5 studiepoeng Emnet inngår som et av flere emner en student kan velge pr. semester Et semester er normert til å inneholde 30 studiepoeng Emnet inngår i følgende 5-årige masterprogram: Energi og miljø Bygg- og miljøteknikk Industrial Ecology Emnet kan tas på Institutt for energi- og prosessteknikk 7, SP på et semester

Vi etablerer et nytt emne på NMBU Emne: «Ressurser i kretsløp – bærekraftig forvaltning av avfallsressurser» Gir 5 studiepoeng Emnet inngår som et av flere emner en student kan velge pr. semester Emnet inngår i følgende 5-årige masterprogram: Sivilingeniør Fornybar energi Emnet kan tas på følgende institutter: IMT Institutt for matematiske realfag og teknologi INA Institutt for naturforvaltning

Koordinatorrollen Hovedoppgaver: Få studenter interessert i bransjen, ønske å ta studiet – «Markedsføring» Drive «Kompetanseløftet 2020» framover Skape bransjeoppslutning rundt Kompetanseløftet Være bindeleddet mellom bransjen og professorene Mobilisere bransjeaktørene til å bruke etterutdanningskurs Være pådriver for tilpasning av kurstilbudet i takt med kompetansebehovet

Koordinator rollen Hovedoppgaver: (forts.) Knytte sammen behov med lokale/ regionale muligheter Formidle prosjektoppgaver mellom bedrifter og studenter Etablere trainee-ordninger mellom bedrifter og studenter Stimulere til bruk av offentlig-/ nærings ph.D Skaffe bransjepersoner som gjesteforelesere. Stilling: 40 % stilling For å lykkes: Vi trenger en som driver arbeidet og skaper relasjoner mellom universitetene og bransjeaktørene på en strukturert og planlagt måte, samt skape forpliktelse og engasjement

Avfallsbransjen i Norge Viktige oppgaver vi ser for oss at aktører i bransjen gjør: Hjelpe koordinator med problemstillinger til prosjektoppgaver (evt forskning) inn til universitetene Stille opp som gjesteforelesere Stille opp som befaringsobjekter i tilknytning til undervisningen Vise frem faget på utdanningsmesser Vise frem til studenter hvilke spennende utfordringer bransjen har å by på Etterspørre høyere avfallskompetanse ved ansettelser For å lykkes Få bransjen til å bidra finansielt Være åpne for å gi studenter og universitetet tilgang til prosjekter og innsyn i hvordan det arbeides.

Tidsplan – første mulige oppstart og ferdigstillelse vår 2015 Høst 2015 vår Forarbeid Finansiering Tilsatt Proff II Stilling Oppstart undervisning Oppstart undervisning Tilsatt Proff II Stilling Forarbeid Finansiering Master PhD Master PhD

Hva skal til for å lykkes? - Kritiske suksessfaktorer Koordinator rollen – pådriver og startkraft Oppslutning fra bransjen Skape interesse for faget

Finansiering – «kompetanseløftet 2020» Koordinators viktigste jobb høst 2015 er å etablere god og langsiktig finansieringsløsning Etablere finansiering fra kommuner og selskaper som håndterer avfall og tar samfunns- ansvar

Er bransjen klar… …for å stille opp, gi tilslutning og bidra? Vil du være med å realisere «Kompetanseløftet 2020»? Budsjett: 590,000 NOK ,480,000 NOK Bidrag er satt til NOK 0,4 og 0,8 pr innbygger NOK 200/ 500 pr ansatt.

Hvorfor haster dette? Universitetene planlegger høstens undervisning ett år før semesterstart For at vi skal få emne godkjent til høsten –NTNU – risiko tatt, emne er meldt opp til studiekatalogen høst 2015 –NMBU – risiko tatt, emne er meldt opp til studiekatalogen høst 2015 For å få tilsatt Professor og koordinator –Det tar tid å ansette Storbykommunene-garantien – sikret fremdrift for universitetene og rekruttering av nødvendige aktører

Takk for oppmerksomheten Spørsmål?