Laste ned presentasjonen
PublisertØrnulf Claussen Endret for 6 år siden
1
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Norvegkonferansen Oktober 2016 Marius Maske Adm. dir Vegamot AS
2
Bompengereformens formål og endringstiltak
Bompengereformen - Meld. St. 25 ( ) Bompengereformens formål og endringstiltak Bompengereformen Tilrettelegge for utskilt utsteder Tilrettelegge for mer optimal organisering Tilrettelegge for ny takst/rabattstruktur Ha klart incentiv/statlig bidrag Takst og rabattstruktur det viktigste og mest nødvendige enkeltiltak Mål underordnet middel: malene ikke kvantifisert Formål Bidra til vellykket implementering Mer kostnadseffektiv bompengeinnkreving Bedre mulighet for kontroll Mer brukervennlighet
3
Bompengereformens formål og endringstiltak
Bompengereformen - Meld. St. 25 ( ) Bompengereformens formål og endringstiltak Bompengereformen Tilrettelegge for utskilt utsteder Tilrettelegge for mer optimal organisering Tilrettelegge for ny takst/rabattstruktur Ha klart incentiv/statlig bidrag ? Takst og rabattstruktur det viktigste og mest nødvendige enkeltiltak Mål underordnet middel: malene ikke kvantifisert Formål Bidra til vellykket implementering Mer kostnadseffektiv bompengeinnkreving Bedre mulighet for kontroll Mer brukervennlighet
4
Bompengereformens formål og endringstiltak
Bompengereformen - Meld. St. 25 ( ) Bompengereformens formål og endringstiltak Bompengereformen Tilrettelegge for utskilt utsteder Tilrettelegge for mer optimal organisering Tilrettelegge for ny takst/rabattstruktur Ha klart incentiv/statlig bidrag ? ? Takst og rabattstruktur det viktigste og mest nødvendige enkeltiltak Mål underordnet middel: malene ikke kvantifisert Formål Bidra til vellykket implementering Mer kostnadseffektiv bompengeinnkreving Bedre mulighet for kontroll Mer brukervennlighet
5
Bompengereformens formål og endringstiltak
Bompengereformen - Meld. St. 25 ( ) Bompengereformens formål og endringstiltak Bompengereformen Tilrettelegge for utskilt utsteder Tilrettelegge for mer optimal organisering Tilrettelegge for ny takst/rabattstruktur Ha klart incentiv/statlig bidrag ? ? Takst og rabattstruktur det viktigste og mest nødvendige enkeltiltak Mål underordnet middel: malene ikke kvantifisert Formål Bidra til vellykket implementering Mer kostnadseffektiv bompengeinnkreving Bedre mulighet for kontroll Mer brukervennlighet
6
Bompengeinnkreving i Norge
Krever inn nær 10 Milliarder kroner i året Daglig passerer 1,4 Millioner kjøretøy en bom i Norge Store gjeldsforpliktelser garantert av fylkeskommuner Kritisk at systemet fungerer Kontinuitet i drift Entydige rammer og systemer for kundebehandling Regelstyrt, ulike virksomheter involvert Sikkerhet for kontantstrømmer Må opprettholde effektivitet og minimum kundeulempe Norsk bompengeinnkreving er allerede ganske effektiv
7
Bransjestruktur før reformen
Fjellinjen Agder BTS TB VF Egenregi Egenregi Driftsoperatør Egenregi Egenregi I tillegg kommer Svinesundforbindelsen (BS) og Systemdrift (DS) 60 prosjekt/selskap, i hovedsak kun med styrer og DL på deltid 5 (6) operative miljø Antatt omkring ansatte i innkreving 14-16 personer med kritisk kompetanse for bransjeendring Systemløsninger, innkrevingsregler, takststruktur mv.
8
Status regionene Fjellinjen: ingen endringer i eierskap, etablert kompetanse og driftsmiljø Vegfinans: Alle selskap integrert i samme region, etablert kompetanse og driftsmiljø Sør/Vest: selskap etablert Midt: Etablert basert på Vegamot AS, startet arbeid med integrasjon av eksisterende prosjekt. Etablert kompetanse og driftsmiljø Nord: selskap etablert
9
Gjeldende kostnads- og inntekstbilde
Eksterne Kostnader Ingen kontroll Fordelt etter nøkkel Interne Kostnader Integrert fullpris og avtalekunder
10
Kostnader og inntekter etter omorganisering Forutsetter at BS overtar alle operative oppgaver som hviler på SVV i dag Samhandling og koordinering
11
! ! ! Bransjens oppdrag Samtidig:
Kostnader> Samtidig: Samme eller høyere kontantstrøm til prosjekt / renter som før reformen Uendret økonomisk belastning for kunder (samme bombelastning pr. prosjekt) Økt kundenytte, redusert kundeulempe Mulig gjennom Alternative inntekter Betydelige effektivitetsgevinster Forutsetter at bransjen er ineffektiv før reformen
12
Kritiske suksessfaktorer Helhetlig koordinert plan
13
Kritiske suksessfaktorer Fungerende systemløsning
14
Kritiske suksessfaktorer
Benytte tilgjengelige ressurser effektivt Fåtall mennesker med kompetanse Modellere samhandling mellom aktørene Etablerte samhandlinger endres Systemløsning krever endring Unngå tilfeldige prioriteringer Politiske ønsker til hinder for planmessig prosess
15
Begrensninger i dag Ansvar fortsatt uavklart
Ingen foreliggende plan eller prioritering Mange deltakere i beslutningsprosesser tar lang tid. Selskapene er bundet av gammelt eller manglende avtaleverk Eksisterende selskap: eksisterende bompengeavtale Begrenser utviklingsmuligheter for tilpasning til nytt regime Nye selskap: har ikke avtale Positivt: bransjen tar ansvar Etablert god kommunikasjon og felles forståelse Etablert samordningsorgan SVV-BS
16
Fremtidig utvikling?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.