Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse
Mål Kjenne til en grunnleggende prinsipper for å strukturere/komponere en undervisningsøkt: Startpunkt – kollektive/individuelle arbeidsformer – avslutning Hva kjennetegner god struktur? Hvordan følge opp et godt startpunkt? Hva kreves av læreren for å strukturere/lede en undervisningsøkt? Hva kjennetegner gode startpunkt/anslag?
Innhold Kollektive startpunkt – eksempler Grunnleggende struktur Læringsaktiviteter Avslutning/oppsummering/deling Ulike tema/tekster/oppgaver, ut ifra fag Feedback-kriterier
Startpunkt/anslag Multimodalt? Uttrykksformer? (ord, bilde, tekst, lyd) Emosjoner?, spenning? Kulturelle spor: form og innhold, TRANSFORMASJON Intellektuelt og emosjonelt forståelig Gjenkjennelse Motivere for å søke informasjon/læring Sprøsmål som rommer flere svar uten å bli banale
Undervisningsforløpets grunnstruktur Startpunkt – fokusere lærestoffet (ikke formuler mål denne gangen, bare skriftlig) Midtdel med varierte læringsaktiviteter, tilpassa opplæring (rike oppgaver) ikke avhengig av lærebok Oppsummering, deling, feedback, avslutning
eksempler
oppgaver
feedbackkriterier Kroppspråk, stemmebruk, bruk av blikk, beskjeder/språk, pauser, bruk av rom feedback på lærerrollen Startpunkt og grunnleggende ferdigheter – hva skjer videre? Analyse av startpunkt i forhold til tilpassa opplæring, læringsmål og læringsstiler
Stikkord for feedback Andre stikkord: Motiverer – intro av nytt lærestoff Rutiner rundt beskjeder språk Sikrer oppmerksomhet Forståelig Tydelig læringsleder Varierte undervisningsformer God struktur – forutsigbarhet Kollektivt – alle kan bidra – tilpasset Kunnskapsdeling Ungdomskulturelle referanser Ansvar for læringsprosessen Gjenkjennelig Sprøsmål/tilbakemelding Språk motiverende – får lyst til å lære Faglig kompetanse Avslutning deling Kollektive instrukser/beskjeder Avslutning/sdeling/oppsummering Fokuserer i fagstoffet Symmetrisk /assymetrisk kommunikasjon Varme, autoritativ Innramming?
Til refleksjon etter dag 3 Hva trenger jeg å lære mer om når det gjelder å strukturere undervisningsforløp/start opp/introdusere nytt lærestoff? Hvordan kan jeg lære det? (praksis, lese, snakke, prøve ut i verksted, filme)