Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Studieforberedende utdanningsprogram
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Veiledningsverktøy og tiltak
Veiledning av elever / lærlinger
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Kroppsøvingsdidaktikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Restteori & kurstilbud
Didaktiske analysekategorier
Time vidaregåande skole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Organisering og arbeidet i kommunene
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Undervisningssektoren 2015
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Sammensatte tekster ?.
Drop-In metoden i skolen
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Karriereveiledning i grupper
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Hva er viktig for elevers læring?
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Kompetanse for mangfold
VEILEDNINGSKONTRAKT Oppvekst Formål med kontrakten Parter Varighet
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning

Veiledning av nyutdannede i videregående skole  Vi har hatt: Veiledning på skole, en – en  Gruppeveiledning på skole  Veiledning i gruppe på UiA – på tvers  Veiledning på skole på tvers av programmer  Tilbud om samlinger på Universitetet i Agder med forelesninger og erfaringsdeling

Fellessamling 1) for nyutdannede og mentorer: 2 timer Hovedtema i fellessamling: Mentor og mentor relasjonen  Kjennetegn og utfordringer  Hva er en mentor  Hvordan bruke en mentor Erfaringsdeling 1) 2 timer Mentorer Barnehage Grunnskole Videregående skole Fellessamling 2) for nyutdannede og mentorer: 1 time Hovedtema i fellessamling: Hva kjennetegner god veiledning?  Ulike innfallsvinkler i veiledningen Erfaringsdeling 2) 2 timer Mentorer Barnehage Grunnskole Videregående skole Fellessamling 3) for nyutdannede og mentorer: 1 time Hovedtema i fellessamling: Lederrollen i barnehage og skole  Hva innebærer lederrollen  Hvordan kan veiledning om lederrollen være? Erfaringsdeling 3) 2 timer Mentorer Barnehage Grunnskole Videregående skole Fellessamling 4) for nyutdannede og mentorer: 1 time Hovedtema i fellessamling: De ville og de stille barna i barnehage og skole  Hva kan vi gjøre?  Hvordan kan veiledningen om dette være? Erfaringsdeling 4) 2 timer Mentorer Barnehage Grunnskole Videregående skole

Er det noe spesielt med veiledning i videregående? Erfaring: En mangfoldig gruppe Noen skoler sender nyutdannede hvert år – særlig de to store skolene i Vest- Agder (Bevisste rektorer – har mange nyutdannede) Nå kommer også voksenopplæringen med nyutdannede – dem har vi plassert sammen med lærere fra videregående skole Ca deltakere hvert år

Er det noe spesielt med veiledning av nyutdannede i videregående skole? Hvem er de nyutdannede? Faglærerutdanning Fagbrev med tilleggsutdanning Lærerutdanning med tilleggsutdanning Bachelor og masterutdanning Jobberfaring – ingen pedagogisk utdanning

Er det noe spesielt med veiledning av nyutdannede i videregående skole? Jobber i varierende grad i team- noen jobber mye i team og får mye hjelp – sier de ikke trenger veileder Noen jobber alene Noen jobber sammen med annen lærer og får mye praktisk hjelp – her er det tydelig at «mesterlærprinsippet» er viktig Noen får alle de vanskelige klassene

Er det noe spesielt med veiledning av nyutdannede i videregående skole? Noen er vant til veiledning gjennom utdanningen Noen er ikke vant til veiledning – gjelder særlig yrkesfaglærere

Er det noe spesielt med veiledning i videregående? Er det forskjell på å være ny i en byggfagklasse og VG1, studiespesialiserende?

Er det noe spesielt med veiledning i videregående? De nyutdannede har vært opptatt av: Praktiske ting: Særlig første del av året Klasseledelse Tilpasset opplæring Arbeidsmåter Vurdering Atferdsproblemer / hvordan få hjelp på skolen?

Er det noe spesielt med veiledning av nyutdannede i videregående skole?  Noen problemstillinger: Ville det vært nyttig å ha en fadderordning første halvår og starte med veiledning andre halvår? Hvordan få med skoler med få nyutdannede? Hvordan få fram mange veiledere som er bevisste på en lærers skikkethet? Hvordan få veiledere med forskjellig bakgrunn? Skal en dele gruppene hvis en har gruppeveiledning? Dersom et fylke tilsetter mange uten pedagogisk utdanning – bør en presse på slik at de får en spesiell tilrettelegging når det gjelder veiledning for denne gruppen?

Veiledning av nyutdannede i videregående skole Er veiledning bare veiledning –eller er det forskjell på veiledning av ulike grupper lærere?