IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING …

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Grunnleggende spørsmål om naturfag
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Språk og sosialisering
Kroppsøvingsdidaktikk
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kompetente barn og unge
Introduksjonssenteret
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Fysisk aktivitet i institusjonen
LP og evidens i undervisningen
"God bagasje på livets reise."
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT …
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Temaområde - Kropp - Kultur - Samfunn
PSYOLOGI EN INFØRING I FAGOMRÅDET
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Sosialkonstruktivisme
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Lekens egenverdi.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING … En innføringsforelesning for Kroppsøving/ Grunnfag idrett (60 sp) ved Høgskolen i Vestfold Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU

Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT … Utvikle kompetanse til å arbeide med kropp og bevegelse (også) på et annet plan en kun med tanke på egen praktisk utøvelse (lærer, trener, instruktør etc.) Forskningsbasert: Tilegne seg kompetanse som er basert på vitenskap (og erfaring) Kritikk, refleksjon, utvidelse av egne perspektiver Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU

SENTRALE BEGREP … IDRETT KROPPSØVING

KROPPSØVING Pedagogisk ”bruk” av kropp og bevegelse Pedagogisk ”påvirkning” av kropp og bevegelse Bruk og påvirkning av kropp og bevegelse i forbindelse med oppdragelse, utvikling og læring Thomas Moser

KROPPSØVING Oppdragelse gjennom bevegelse i bevegelse og til bevegelse Thomas Moser

HVA BETYR IDRETT? Idrett gjelder kropp og bevegelse ”Idrett har med kroppsutfoldelse å gjøre” (St.meld.nr. 41 (1991-92) Om idretten – Folkebevegelse og folkeforlystelse) Kroppsutfoldelse som ikke (eller i mindre grad) er knyttet til arbeid Idrett sies å ha egenverdi (verdi i seg selv) og nytteverdi (verdi som ligger utenfor selve aktiviteten/utøvelsen) Thomas Moser

IDRETT IDRETT (norrønt opprinnelse) id = virksomhet, aktivitet drott = kraft, utholdenhet Thomas Moser

EKSEMPLER PÅ IDRETT Konkurranseidrett Mosjon Helseidrett; tilpasset fysisk aktivitet Barneidrett Uorganisert (spontan, fri) lek og idrett Kroppsøving Underholdningsidrett (profesjonell idrett) Friluftsliv Thomas Moser

HVA ER KROPPEN? Det er enkelt, eller ? Et fysisk objekt Et biologisk system Et handlings- og kommunikasjonssystem En sosial konstruksjon Et kulturelt (med-)bestemt fenomen Et økonomisk objekt Et grunnlag for subjektskapelse, personlighet, identitet – ”meg” Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU

HVA ER KROPPEN? KROPPEN ER MYE OG MANGT …. Kroppen er, når alt kommer til alt, hele grunnlaget for et menneskets eksistens. Hva ville vi være uten kropp? Vi er forankret i og atskilt fra verdenen gjennom kroppen Vi virker på andre og påvirkes av andre kroppslig Vi har en kropp og vi er en kropp Thomas Moser

Thomas Moser

HVA ER VITENSKAP? Skape viten, kunnskap En nærmere bestemt måte til å beskrive, forklare og forutsi (deler av) virkeligheten Stiller visse krav til måten man beskriver, forklarer og forutsi (deler av) virkeligheten Betegner både fag og framgangsmåte (forskning) Thomas Moser

HVA ER VITENSKAP? Brukes både for å betegne et fag, for eksempel idrettsvitenskap eller treningsvitenskap, idrettssosiologi, idrettspsykologi … en prosess. Forskning som kunnskapsproduksjon (for eksempel kvantitativ og kvalitativ idrettsforskning) selve kunnskap, foreliggende forskningsbasert viten om idrett Thomas Moser

HVA ER FORSKNING? En framgangsmåte for å produsere (og formidle) kunnskap Men det finnes andre måter å produsere kunnskap på: praktisk erfaring; fortelling; didaktisk refleksjon; … Forskning kan knyttes til bestemte framgangsmåter, metoder (forskningsmetode) Thomas Moser

FoU – Forskning og utvikling R & D = Research and development Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap – herunder kunnskap om mennesket, kultur og samfunn – og omfatter også bruken av denne kunnskapen til å finne nye anvendelser. Thomas Moser

HVA BETYR FORSKNINGSBASERT? Forskningens hensikt er å beskrive, forklare og/eller forutsi (deler av) virkeligheten. Det stilles vanligvis krav til en viss ”generaliserbarhet”, gyldigheten for utsagnet gjelder ut over en enkelt, konkret situasjon Kunnskapsproduksjonen må oppfylle metodiske krav Påstander må være etterprøvbar Kunnskapen er teoribasert (relateres til foreliggende vitenskapelig kunnskap) Thomas Moser

VITENSKAPELIGE PERSPEKTIVER PÅ KROPP OG BEVEGELSE Sosiologi Psykologi Økonomi Treningsvitenskap Anatomi Fysiologi Biomekanikk Medisin Helselære Biokjemi SAMFUNNSVITENSKAP idrett arbeid KROPP MENNESKET BEVEGELSE mosjon NATURVITENSKAP kunst sport Pedagogikk Antropologi Filosofi Didaktikk Historie utseende opplevelse HUMANIORA Thomas Moser

”FORMER” FOR VITENSKAP Utvalgte eksempler med betydning for idrett NATURVITENSKAP Anatomi Fysiologi (Bio-)Mekanikk SAMFUNNS-VITENSKAP Psykologi Sosiologi HUMANIORA Filosofi Historie Pedagogikk og didaktikk Skaper maksimalstyrke mer hurtighet/spenst? Hvordan utvikle mest/best mulig maksimalstyrke i beinstrekkerne? (øvelser, metoder,…) Hvordan skaper best mulig motivasjon for styrketrening? Hvorfor er helsestudioer så populære? Hvilken betydning har en sterk kropp (utseende) i dagens samfunn? Hvordan har styrketrening endret seg i tiden? Hvorfor og hvordan underviser man i styrke-trening kroppsøving? Thomas Moser

HVA SKER NÅR BARN BEVEGER SEG? (BEVEGER SEG IKKE?) PERSONLIGHET/ IDENTITET: Jeg er sporty; Jeg får det til; Jeg mestre; ”Kjønnskontrovers” erfaring” SOSIALT: samarbeid; kommunikasjon; språk; tillit; anerkjennelse; presentasjon; iscenesettelse; KOGNITIVT: Eksplisitt viten (komme seg opp og ned; plassering uten risiko for den andre); prestasjonsvurderinger EMOSJONAL: begeistring; stolthet; mod; trivsel og velvære; selvtillit; (SANSE-)MOTORISK: Balanse; tilpassning til hverandre; koordinasjon; BIOLOGISK: Styrke Thomas Moser

KROPP OG BEVEGELSE I ET PSYKOSOSIALT PERSPEKTIV BIOLOGISK SITUASJON, KONTEKST UTSEENDE ISCENESETTELSE PRESENTASJON PERSONLIGHET IDENTITET SOSIAL (SANSE-) MOTORISK KROPP, BEVEGELSE & KROPPSLIGHET KOGNITIV EMOSJONAL HISTORIE, SAMFUNN, KULTUR Thomas Moser

KROPP OG BEVEGELSE I ET ERFARINGS- PERSPEKTIV BIOLOGISK situative erfaringer sosiale erfaringer bevegelseserfaringer SITUASJON, KONTEKST ISCENESETTELSE PERSONLIGHET IDENTITET SOSIAL (SANSE-) MOTORISK UTSEENDE KROPP, BEVEGELSE & KROPPSLIGHET Jeg-erfaring: presentasjons - erfaringer Jeg-erfaring: selv-erfaringer EMOSJONAL KOGNITIV HISTORIE, SAMFUNN, KULTUR emosjonelle erfaringer kognitive erfaringer kulturelle erfaringer Thomas Moser

KROPP OG BEVEGELSE I ET LÆRINGS PERSPEKTIV BIOLOGISK situasjonsrelatert læring sosial læring bevegelseslæring SITUASJON, KONTEKST ISCENESETTELSE PERSONLIGHET IDENTITET SOSIAL (SANSE-) MOTORISK UTSEENDE KROPP, BEVEGELSE & KROPPSLIGHET selvpresentasjons - læring personlighetsutvikling EMOSJONAL KOGNITIV HISTORIE, SAMFUNN, KULTUR emosjonell læring kognitiv læring kulturell læring Thomas Moser

LÆRING Begrepet læring betegner relativ varige forandringer av adferd og/eller opplevelse som har sitt grunnlag i erfaringer som foregår i en sosiokulturell kontekst som oppstår gjennom handling, dvs. individets planmessig organiserte løsning av oppgaver (intensjonalitet) som kan forgå hele livet og som er relativ uavhengig av livsfaser som kan være i ulik grad reversibel (glemme) Motorisk læring, sosial læring, emosjonell læring, kognitiv læring ”Personlighetslæring, identitetslæring” Thomas Moser

HVA DU BØR KUNNE TA STILLING TIL ETTER FORELESNINGEN… Hvordan kan man begrunne at kroppsøving/idrett er akademiske fag? Hva kan være forskjell mellom det å gå på idrettslinje eller folkehøyskole og det å studere kroppsøving eller idrett? Hvordan fører ulike faglige og vitenskapelige perspektiver på kropp, bevegelse, kroppsøving, idrett til ulike problemstillinger? Thomas Moser