IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING … En innføringsforelesning for Kroppsøving/ Grunnfag idrett (60 sp) ved Høgskolen i Vestfold Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU
Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT … Utvikle kompetanse til å arbeide med kropp og bevegelse (også) på et annet plan en kun med tanke på egen praktisk utøvelse (lærer, trener, instruktør etc.) Forskningsbasert: Tilegne seg kompetanse som er basert på vitenskap (og erfaring) Kritikk, refleksjon, utvidelse av egne perspektiver Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU
SENTRALE BEGREP … IDRETT KROPPSØVING
KROPPSØVING Pedagogisk ”bruk” av kropp og bevegelse Pedagogisk ”påvirkning” av kropp og bevegelse Bruk og påvirkning av kropp og bevegelse i forbindelse med oppdragelse, utvikling og læring Thomas Moser
KROPPSØVING Oppdragelse gjennom bevegelse i bevegelse og til bevegelse Thomas Moser
HVA BETYR IDRETT? Idrett gjelder kropp og bevegelse ”Idrett har med kroppsutfoldelse å gjøre” (St.meld.nr. 41 (1991-92) Om idretten – Folkebevegelse og folkeforlystelse) Kroppsutfoldelse som ikke (eller i mindre grad) er knyttet til arbeid Idrett sies å ha egenverdi (verdi i seg selv) og nytteverdi (verdi som ligger utenfor selve aktiviteten/utøvelsen) Thomas Moser
IDRETT IDRETT (norrønt opprinnelse) id = virksomhet, aktivitet drott = kraft, utholdenhet Thomas Moser
EKSEMPLER PÅ IDRETT Konkurranseidrett Mosjon Helseidrett; tilpasset fysisk aktivitet Barneidrett Uorganisert (spontan, fri) lek og idrett Kroppsøving Underholdningsidrett (profesjonell idrett) Friluftsliv Thomas Moser
HVA ER KROPPEN? Det er enkelt, eller ? Et fysisk objekt Et biologisk system Et handlings- og kommunikasjonssystem En sosial konstruksjon Et kulturelt (med-)bestemt fenomen Et økonomisk objekt Et grunnlag for subjektskapelse, personlighet, identitet – ”meg” Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU
HVA ER KROPPEN? KROPPEN ER MYE OG MANGT …. Kroppen er, når alt kommer til alt, hele grunnlaget for et menneskets eksistens. Hva ville vi være uten kropp? Vi er forankret i og atskilt fra verdenen gjennom kroppen Vi virker på andre og påvirkes av andre kroppslig Vi har en kropp og vi er en kropp Thomas Moser
Thomas Moser
HVA ER VITENSKAP? Skape viten, kunnskap En nærmere bestemt måte til å beskrive, forklare og forutsi (deler av) virkeligheten Stiller visse krav til måten man beskriver, forklarer og forutsi (deler av) virkeligheten Betegner både fag og framgangsmåte (forskning) Thomas Moser
HVA ER VITENSKAP? Brukes både for å betegne et fag, for eksempel idrettsvitenskap eller treningsvitenskap, idrettssosiologi, idrettspsykologi … en prosess. Forskning som kunnskapsproduksjon (for eksempel kvantitativ og kvalitativ idrettsforskning) selve kunnskap, foreliggende forskningsbasert viten om idrett Thomas Moser
HVA ER FORSKNING? En framgangsmåte for å produsere (og formidle) kunnskap Men det finnes andre måter å produsere kunnskap på: praktisk erfaring; fortelling; didaktisk refleksjon; … Forskning kan knyttes til bestemte framgangsmåter, metoder (forskningsmetode) Thomas Moser
FoU – Forskning og utvikling R & D = Research and development Forskning og utviklingsarbeid (FoU) er kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå økt kunnskap – herunder kunnskap om mennesket, kultur og samfunn – og omfatter også bruken av denne kunnskapen til å finne nye anvendelser. Thomas Moser
HVA BETYR FORSKNINGSBASERT? Forskningens hensikt er å beskrive, forklare og/eller forutsi (deler av) virkeligheten. Det stilles vanligvis krav til en viss ”generaliserbarhet”, gyldigheten for utsagnet gjelder ut over en enkelt, konkret situasjon Kunnskapsproduksjonen må oppfylle metodiske krav Påstander må være etterprøvbar Kunnskapen er teoribasert (relateres til foreliggende vitenskapelig kunnskap) Thomas Moser
VITENSKAPELIGE PERSPEKTIVER PÅ KROPP OG BEVEGELSE Sosiologi Psykologi Økonomi Treningsvitenskap Anatomi Fysiologi Biomekanikk Medisin Helselære Biokjemi SAMFUNNSVITENSKAP idrett arbeid KROPP MENNESKET BEVEGELSE mosjon NATURVITENSKAP kunst sport Pedagogikk Antropologi Filosofi Didaktikk Historie utseende opplevelse HUMANIORA Thomas Moser
”FORMER” FOR VITENSKAP Utvalgte eksempler med betydning for idrett NATURVITENSKAP Anatomi Fysiologi (Bio-)Mekanikk SAMFUNNS-VITENSKAP Psykologi Sosiologi HUMANIORA Filosofi Historie Pedagogikk og didaktikk Skaper maksimalstyrke mer hurtighet/spenst? Hvordan utvikle mest/best mulig maksimalstyrke i beinstrekkerne? (øvelser, metoder,…) Hvordan skaper best mulig motivasjon for styrketrening? Hvorfor er helsestudioer så populære? Hvilken betydning har en sterk kropp (utseende) i dagens samfunn? Hvordan har styrketrening endret seg i tiden? Hvorfor og hvordan underviser man i styrke-trening kroppsøving? Thomas Moser
HVA SKER NÅR BARN BEVEGER SEG? (BEVEGER SEG IKKE?) PERSONLIGHET/ IDENTITET: Jeg er sporty; Jeg får det til; Jeg mestre; ”Kjønnskontrovers” erfaring” SOSIALT: samarbeid; kommunikasjon; språk; tillit; anerkjennelse; presentasjon; iscenesettelse; KOGNITIVT: Eksplisitt viten (komme seg opp og ned; plassering uten risiko for den andre); prestasjonsvurderinger EMOSJONAL: begeistring; stolthet; mod; trivsel og velvære; selvtillit; (SANSE-)MOTORISK: Balanse; tilpassning til hverandre; koordinasjon; BIOLOGISK: Styrke Thomas Moser
KROPP OG BEVEGELSE I ET PSYKOSOSIALT PERSPEKTIV BIOLOGISK SITUASJON, KONTEKST UTSEENDE ISCENESETTELSE PRESENTASJON PERSONLIGHET IDENTITET SOSIAL (SANSE-) MOTORISK KROPP, BEVEGELSE & KROPPSLIGHET KOGNITIV EMOSJONAL HISTORIE, SAMFUNN, KULTUR Thomas Moser
KROPP OG BEVEGELSE I ET ERFARINGS- PERSPEKTIV BIOLOGISK situative erfaringer sosiale erfaringer bevegelseserfaringer SITUASJON, KONTEKST ISCENESETTELSE PERSONLIGHET IDENTITET SOSIAL (SANSE-) MOTORISK UTSEENDE KROPP, BEVEGELSE & KROPPSLIGHET Jeg-erfaring: presentasjons - erfaringer Jeg-erfaring: selv-erfaringer EMOSJONAL KOGNITIV HISTORIE, SAMFUNN, KULTUR emosjonelle erfaringer kognitive erfaringer kulturelle erfaringer Thomas Moser
KROPP OG BEVEGELSE I ET LÆRINGS PERSPEKTIV BIOLOGISK situasjonsrelatert læring sosial læring bevegelseslæring SITUASJON, KONTEKST ISCENESETTELSE PERSONLIGHET IDENTITET SOSIAL (SANSE-) MOTORISK UTSEENDE KROPP, BEVEGELSE & KROPPSLIGHET selvpresentasjons - læring personlighetsutvikling EMOSJONAL KOGNITIV HISTORIE, SAMFUNN, KULTUR emosjonell læring kognitiv læring kulturell læring Thomas Moser
LÆRING Begrepet læring betegner relativ varige forandringer av adferd og/eller opplevelse som har sitt grunnlag i erfaringer som foregår i en sosiokulturell kontekst som oppstår gjennom handling, dvs. individets planmessig organiserte løsning av oppgaver (intensjonalitet) som kan forgå hele livet og som er relativ uavhengig av livsfaser som kan være i ulik grad reversibel (glemme) Motorisk læring, sosial læring, emosjonell læring, kognitiv læring ”Personlighetslæring, identitetslæring” Thomas Moser
HVA DU BØR KUNNE TA STILLING TIL ETTER FORELESNINGEN… Hvordan kan man begrunne at kroppsøving/idrett er akademiske fag? Hva kan være forskjell mellom det å gå på idrettslinje eller folkehøyskole og det å studere kroppsøving eller idrett? Hvordan fører ulike faglige og vitenskapelige perspektiver på kropp, bevegelse, kroppsøving, idrett til ulike problemstillinger? Thomas Moser