Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Normer, verdier og holdninger
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
KRL Av Karina Schjølberg
Språk og sosialisering
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Introduksjonssenteret
Ulike familietyper og samlivsbrudd (Larsen+Slåtten, 2002)
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Goffman, Garfinkel og Giddens
Til Noas ark.
Barns læring, voksnes ansvar!
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Kulturteori
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Å være barn og foreldre i 2013
Fremtiden kommer plutselig! Barns og unges mediehverdag
. Praktisk kunnskap versus teoretisk kunnskap Identitet i dagens skole av Mattias Øhra
Morten William Knudsen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Tidlig psykologisk antropologi:
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Identitet og subkultur SAM 1
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Pierre Bourdieu ( ).
Pierre Bourdieu ( ).
Sosialisering & Populærkultur. Seminar PED2300 – høsten 2008.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Det er en grunnleggende antakelse i VO-kult at all atferd og all teknologi som inngår i læringsarbeid eller i kunnskapsproduksjon og kunnskapsforvaltning.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?. Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2009? Mattias Øhra.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Klasseledelse Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere (Sokrates)
Lekens egenverdi.
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kunnskap om dagens ungdom
Ungdom identitet og skole.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010? Mattias Øhra.
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Religion og Identitet Lisa Stornes
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008

Individ - samfunn Ungdom 10-12 år: Jeg vil være meg selv Finne min egen stil Jeg vil være et kult, medlem av gjengen Jeg vil være som de andre i gjengen Dialektikk Identitet = de konstruksjoner som foregår innenfor strukturene i 1 og 2

Mote: Når du er 10 år er du ikke så opptatt av mote. Mor er nok den som du sterkes er påvirket av Etter hvert blir påvirkningen sterkere og sterkere fra tenåringskulturen

Identitet,mote og livsstil: Det som kjennetegner vår tid er at forbrukerkulturen står mye sterkere enn tidligere I dag må du ha mye for å være sosialt med. Og være som alle andre og dermed høre til, handler i dag om kjøp av varer og tjenester (Livsstil).

Prieur: Identitet som sosial konstruksjon (konstruktivisme). Ulike meninger om hvor sterkt styrende det samfunnsmessige er ift det individuelle. Hvor stort spillerom har individet for sine identitetsprosjekter?

Bourdieu: Habitus versus identitet. Habitus er en hel væremåte og tankemåte som er ubevisst. Identitet er noe mer kognitivt bevisst

Habitus Habitus betegner en dyptliggende, kroppslig og langt på vei ubevisst væremåte og tenkemåte, som er et resultat av pregning fra den omgivende verden, og som så i neste omgang har betydning for hvordan man selv preger sine omgivelser – og reproduserer de strukturene man selv har inkorporert (Prieur 02:5).

Habitus For Bourdieu er vi sosialt konstruerte helt i vårt innerste (Ibid) Motsetningen mellom individ og samfunn er oppkonstruert Disse motsetningene kan ikke utelukke hverandre

Selvidentitet (Giddens). Avtradisjonalisering fører til øket individualisering og øket refleksitet Tradisjonen mister sitt grep og livsstilsvalg blir viktigere å skape en identitet ”Modernitet er en post-traditionel orden, hvor spørgsmålet ’Hvordan skal jeg leve?’ må besvares gennem dag-til-dag-beslutninger om, blandt meget andet, hvordan man skal opføre sig, hvilket tøj man skal tage på, hvad man skal spise” (Giddens i Prieur 2002:5)

Prieur spør seg: I hvor stor grad kan vi forhandle oss fram til en ønsket identitet Hvor stort er spillerommet Kan vi undervurdere de samfunnsmessige strukturene?

Samfunnsstrukturer: Etnisitet Uansett blir jeg aldri helt norsk… Familietilhørighet Det kroppslige. Gir hudfarge samme spillerom?

Konklusjon Giddens og Ziehe har rett i at det skjer en avtradisjonalisering og en kulturell frisetting Men de er også slik at det kroppslige og det sosiale setter klare grenser for den enkeltes muligheter.

Konklusjon: Individualisering/ fragmenteringsteoriene treffer muligens bedre på andre identifiseringer: Eks: ateist, venstreorientert eller operaelsker Teoriene treffer dårligere på Kjønn, alder, sosial klasse og etnisk bakgrunn

Kilde Annick Prieur 2002: Frihet til å forme seg selv? En diskusjon av konstruktivistiske perspektiver på identitet, etnisitet og kjønn. Kontur nr 6- 2002