Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Språk, tanke og kommunikasjon
Kan læringsutbytte dokumenteres?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Kroppsøvingsdidaktikk
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Velkommen til et nytt skoleår!
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Veiledning og kommunikasjonsteori
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
OM BRUK AV DIGITALE MAPPER PÅ TO GRUNNSKOLER Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever? Berit Bratholm: Høgskolen i Vestfold.
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Institutt for spesialpedagogikk Elevsamtalen Liv M. Lassen.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Skolebasert kompetanseutvikling
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Berit Bratholm: 12.10.09 LÆRER SOM VEILEDER LK 06: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør

VEILEDNINGSSTIL direkte og indirekte veiledning Direkte: pågående, rådgivende bedreviter- Veilederrolle: monologisk med en løsning Indirekte: lyttende, spørrende –Veilederrolle- respekt for elev (Kilde: Skagen 2000, se Bratholm og Tholin)

VEILEDNINGSSAMTALEN Veiledningssamtalen med elever: ”en strukturert utviklingsprosess hvor det handler om å hjelpe eleven til å hjelpe seg selv” (2001:14). Høigaard m.fl.

7 KOMPONENTER I VEILEDNING Mål –strukturere arbeidet Form- planlagt, spontant Innhold-fag, arbeidsmåte,personlig,sosial Relasjon-tillit, assymmetri , likeverdig Veilederens personlige stil og væremåte Kontekst- sammenheng for veiledning Elevens rolle og innflytelse ( Kilde: Tholin og Bratholm 2003)

Mål for veiledning Lærer må forstå eleven læringsprosess DVS bl.a. kjenne til elevens læreforutsetninger, interesser, læringsstrategier, motivasjon, selvtillit DVS: Styrke, øke elevens læring mht. sosial, kognitiv og emosjonell utvikling.

Form Planlagt: Elev forbereder seg til veiledning. Stiller spørsmål på forhånd. Lærer forbereder seg. Nevner positive elementer, og ting som kan forbedres. Være KONKRET. NB: Lærers oppgave å skape gode vilkår for kommunikasjon.

Innhold i veiledning: Kan gjelde: personlig, faglig og sosial utvikling Bakhtin: Dialog mellom; personer, mellom person og tekst, dialog mellom tekster Språket svært viktig: Lese, lytte, snakke og skrive.

Relasjon: Personlige egenskaper hos lærer og elev; speile barnet, lytte, forstå og bekrefte eleven. Lærer-elev; assymmetrisk forhold Assymmetri; grunnlag for dialog (Dysthe 1996:115) Mål: ”Epistemisk ansvar” Læringsforståelse: sosial, situert, distribuert og mediert. (Sosiokulturell læringsforståelse).

Kontekst: Grunnlag: Sosiokulturell læringsteori; Utvide læringsmiljøet, Digitale medier Elevaktivitet Konstruere egen kunnskap Skillet mellom sosiale og kognitive læringsprosesser oppheves.

Elevers innflytelse på veiledning: 1. gjennom språk, 2. logisk-matematisk analyse, 3. romlig framstilling, 4. musikalsk tenkning, 5. bruk av kroppen til å løse problemer eller lage ting, 6. forståelse av andre mennesker og 7. endelig forståelse av oss selv. (Gardner 1993).

Eksempel på veiledning-innhold

OVERVEIELSER OM VEILEDNING elevsstyrte undervisningsformer er mer menings- og utbytterikt for eleven individuelt tilpasset krevende arbeidsform ressursmessig ELEVER: subjekter i læringsprosessen Konsekvens: motivasjon og ansvar for egen læring øker

SOSIALE,FAGLIGE OG PED.PSYK. FORHOLD Selvstendig læringsarbeid forutsetter sosial og faglig deltakelse av team og elever Større ansvar i egen læring forutsetter evne og lyst til å bli aktiv Dilemma: Hva med elever som verken evner (mange årsaker) faglig eller sosial deltakelse?

VYGOTSKY (1886-1934) Teori om forholdet mellom menneske og kultur, tenkning og språk. Utgangspunkt: Vi lærer først og fremst i samspill med andre. Samspill: Kunnskap blir internalisert. Sosial samhandling: Betingelse for læring.

Vygotsky Mening og forståelse oppstår i selve kommunikasjonsprosessen (mellom elever,elev-lærer, og lærere bl.a.) Sosiokulturelt læringssyn: Kunnskap er ikke objektiv og gitt, men elevene konstruerer sin kunnskap ut fra egne erfaringer og kunnskaper de har fra før.

Vygotsky Hovedmotivasjon for læring: interesse. Egenaktivitet og elevenes nysgjerrighet. Mål for undervisning og læring: Allsidig utvikling av personlighet, kompetanse, ikke ensidig kognitiv utvikling. Faglige og ”sosiale” krav settes til lærer. Lærerrollen utvikles og utvides til å være veileder, mindre som kunnskapsutøver.

VEILEDNING I PROSJEKT Veiledning:dialog om saksforhold, samarbeid (i gruppe), arbeidsprosess Veileder gir: utfordring - støtte Veileder er: ”ekspert” Metakommunikasjon om prosess og veiledning.

VEILEDNING-FORM,”KOKEBOK” Forberedelsesfase: (behov for informasjon om mål, rammer, innlevering, div. regler er ubegrenset, er de motivasjonsdempende/ødeleggende?)

Konsekvenser av veiledning Veiledning: privatisert og foregår i lukkede rom mellom en lærer og en elev krevende for dagens lærere Behov for styrking av kompetanse for lærere? nyorganisering av klasserom fører til produktive læringsfellesskap

AVSLUTNING Det finnes svært mange varianter av veiledning i læring. Arbeidets egenart. For mange elever kan læringsutbytte være stort under veiledning. Å være veileder kan kreve andre kvalifikasjoner enn i klasserommet: Differensiering i veiledning, større faglig og personlig engasjement, gir inspirasjon, blir bedre kjent med elever og lærere.

KILDER: Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (LK 06) Ludvigsen, Rasmussen og Solheim. Multimedier og prosjektarbeid. I: Sylvi Stenersen Hovdenak (red.). Perspektiver på Reform 97. Gyldendal. Ludvigsen,Sten R. og Anniken Larsen (2000): Bruk av IKT i prosjektarbeid- et utgangspunkt for produktive læringsprosesser? I:Ludvigsen,Sten R. og Svein Østerud (red.) (2000): Ny teknologi - nye praksisformer. ITU-rapport nr. 8 Bratholm,Berit og Kristin R.Tholin (2003): Lærer i dialog med elever- om veiledning og lærerrollen. I: Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 5-6 2003. Høigaard, Jørgensen og Mathiesen (2001): Veiledningssamtaler med elever. Kristiansand. Høyskoleforlaget. Gardner, Howard (1993). Slik tenker og lærer barn- og slik bør lærere undervise. Oslo: Praxis forlag.