Digital kompetanse Innledning
FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan. Hva ønsker jeg å lære? Hva jeg tror undervis- ningen vil inneholde i dag. Før opp noen punkter Refleksjon over tema
En problematisering av kompetansebegrepet. En videosekvens: ”helpdesk” fra middelalder.
Digital kompetanse Lese Skrive Regne Kunne bruke digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte Kompetanseutvikling De tradisjonelle basisferdigheter Den nye basisferdighet
Kompetanse Hva Hvorfor Hvordan
Hva er digital komeptanse Pensumlitteratur: – Erstad, Ola: Digital kompetanse i skolen Søkekilder: – ITU:
Kompetansebegrepet: Handlingsberedskap Dømmekraft Forholde seg til kompleksitet Rutiner Strategier – Informasjon: Søke Kildekritikk – Bruk: Rettigheter Didaktiske perspektiver Holdninger: – Digital dannelse Total kompetanse – Etiske dimensjoner Vurdering av sammenhenger Innsikt i bruk av digitale verktøy Kombinasjon av : Kunnskaper Ferdigheter Holdninger
Dagens oppdrag: Vise digital kompetanse: Hva er IKT bra til i mitt fag: – Marianne – Maja – Ruth Analysere innlegg ut fra – Hva – Hvordan – Hvorfor