Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Forskning og utvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Historiefaget i skolen
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Digital kompetanse i Mat og helse
Hvordan gjøre en god eksamen?
IKT i barnehagen.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
læringssyn - menneskesyn
Digital ferdigheter i alle fag
Bruk av digitale verktøy – forståelse eller instrumentalisme?
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Avdeling for sosionomutdanning
Sett inn synes eller tro.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Veiledningspedagogikk
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse Innledning

FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan. Hva ønsker jeg å lære? Hva jeg tror undervis- ningen vil inneholde i dag. Før opp noen punkter Refleksjon over tema

En problematisering av kompetansebegrepet. En videosekvens: ”helpdesk” fra middelalder.

Digital kompetanse Lese Skrive Regne Kunne bruke digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte Kompetanseutvikling De tradisjonelle basisferdigheter Den nye basisferdighet

Kompetanse Hva Hvorfor Hvordan

Hva er digital komeptanse Pensumlitteratur: – Erstad, Ola: Digital kompetanse i skolen Søkekilder: – ITU:

Kompetansebegrepet: Handlingsberedskap Dømmekraft Forholde seg til kompleksitet Rutiner Strategier – Informasjon: Søke Kildekritikk – Bruk: Rettigheter Didaktiske perspektiver Holdninger: – Digital dannelse Total kompetanse – Etiske dimensjoner Vurdering av sammenhenger Innsikt i bruk av digitale verktøy Kombinasjon av : Kunnskaper Ferdigheter Holdninger

Dagens oppdrag: Vise digital kompetanse: Hva er IKT bra til i mitt fag: – Marianne – Maja – Ruth Analysere innlegg ut fra – Hva – Hvordan – Hvorfor