Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGøran Sletten Endret for 7 år siden
1
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT
3
Hvem er generasjon.com? E. Tønnessen (2007) Mediekulturens innvirkning på hva det vil si å leve et barne- og ungdomsliv i vår tid Internasjonal/kommersiell Arena for utfoldelse Nye arenaer for kompetansebygging Sosiale skiller
4
Utfordringer for norskfaget Skolekultur Fritidskultur skriften forrang multimodalitet lukket lærerautoritet systematisk og langsomt fy til klipp og lim ønske om autentisitet autentisitet ja til remiks spontant og raskt ÷ autoritet åpen Personlig? tålmodighet øyeblikkelig behovstilfredsstillelse
5
Norskfaget fylles - og tømmes Fylles: Mange nye emner: Fra norsk kanonlitteratur til ”hele verdens tekster” Økende fokus på sakprega tekster Kunsthistorie, bildeanalyse og grafisk design Mediefag: film, ikt og massemedier Og tømmes: Grunnleggende ferdigheter: å kunne lese, skrive og uttrykke seg muntlig er nå ”flyttet” ut til andre fag Mindre vekt på tradisjonelle norskfaglige emner i både språk og litteratur
6
Hva velger vi å gjøre i lærerutdanninga? Grunnleggende og videregående lese- og skriveopplæring (literacy) Basisferdigheter Vekt på barne- og ungdomslitteraturungdomslitteratur Sakprega tekster Samarbeid med byens bibliotek Estetiske arbeidsmåter Studenten som forsker Multimodale tekster Fortsett
7
Aktuelle barn- og ungdomsbøker Biografier for ungdom Fantacy Humor Spennende sakprosa Grøsser Utradisjonelt om et urolig sinn Kjærlighet
8
Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver Digital bildebokbildebok Tolking av skjønnlitterære tekster via Power Point og Photostoryskjønnlitterære tekster Dokumentasjon av praksis som vedlegg til fagtekst Wiki som samskrivingplattform: felles utvikling og deling av fagstoff, (og hypertekstfortelling) Wiki
9
Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver (2) Film som inntak til didaktisk refleksjon Utvikling av og refleksjon over vurderings- kriterier til digitale tekster og til muntlige framføringer. Etiske problemstillinger, kildekritikk og opphavsrettigheter
10
Konklusjon: For å remikse må man ha noe å remikse
11
Fortsatt mange utfordringer for norskfaget… Hva slags kunnskap trenger elevene som basis for å ”remikse”? Forholdet til andre fag – grunnleggende ferdigheter: Skal elevene skrive fagtekster/saktekster i andre fag og bare litterære og personlige tekster i norsk? Forholdet til det tradisjonelle norskfaget
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.