Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT

2

3 Hvem er generasjon.com? E. Tønnessen (2007) Mediekulturens innvirkning på hva det vil si å leve et barne- og ungdomsliv i vår tid  Internasjonal/kommersiell  Arena for utfoldelse  Nye arenaer for kompetansebygging  Sosiale skiller

4 Utfordringer for norskfaget Skolekultur Fritidskultur skriften forrang multimodalitet lukket lærerautoritet systematisk og langsomt fy til klipp og lim ønske om autentisitet autentisitet ja til remiks spontant og raskt ÷ autoritet åpen Personlig? tålmodighet øyeblikkelig behovstilfredsstillelse

5 Norskfaget fylles - og tømmes Fylles: Mange nye emner:  Fra norsk kanonlitteratur til ”hele verdens tekster”  Økende fokus på sakprega tekster  Kunsthistorie, bildeanalyse og grafisk design  Mediefag: film, ikt og massemedier Og tømmes:  Grunnleggende ferdigheter: å kunne lese, skrive og uttrykke seg muntlig er nå ”flyttet” ut til andre fag  Mindre vekt på tradisjonelle norskfaglige emner i både språk og litteratur

6 Hva velger vi å gjøre i lærerutdanninga? Grunnleggende og videregående lese- og skriveopplæring (literacy) Basisferdigheter Vekt på barne- og ungdomslitteraturungdomslitteratur Sakprega tekster Samarbeid med byens bibliotek Estetiske arbeidsmåter Studenten som forsker Multimodale tekster Fortsett

7 Aktuelle barn- og ungdomsbøker Biografier for ungdom Fantacy Humor Spennende sakprosa Grøsser Utradisjonelt om et urolig sinn Kjærlighet

8 Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver Digital bildebokbildebok Tolking av skjønnlitterære tekster via Power Point og Photostoryskjønnlitterære tekster Dokumentasjon av praksis som vedlegg til fagtekst Wiki som samskrivingplattform: felles utvikling og deling av fagstoff, (og hypertekstfortelling) Wiki

9 Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver (2) Film som inntak til didaktisk refleksjon Utvikling av og refleksjon over vurderings- kriterier til digitale tekster og til muntlige framføringer. Etiske problemstillinger, kildekritikk og opphavsrettigheter

10 Konklusjon: For å remikse må man ha noe å remikse

11 Fortsatt mange utfordringer for norskfaget… Hva slags kunnskap trenger elevene som basis for å ”remikse”? Forholdet til andre fag – grunnleggende ferdigheter: Skal elevene skrive fagtekster/saktekster i andre fag og bare litterære og personlige tekster i norsk? Forholdet til det tradisjonelle norskfaget


Laste ned ppt "Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google