VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, 157-167 LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
2004 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Jorun Buli Hollmberg 2004 Rådgivning ”En hjelp til selvhjelp” (Lassen 2002,
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
GROW modellen.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Systemrettet Rådgivning
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
copyright kjellaug johannessen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Oppsummering av FOU - prosjekt
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Spesialpedagogisk rådgivning
Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
Responsferdigheter & Kartlegging
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Veiledning og rådgiving
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2008 Trening av kommunikasjonsferdigheter Pedagogiske rollespill & refleksjon.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon
«Sosialt arbeid – hva handler det om?»
VEIEN TIL LEDELSE Temasamling Min lederhverdag.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Oppsummering av FOU - prosjekt
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten 2006

Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt Bevisste refleksjoner Tilstrekkelige ferdigheter i møte med rådsøker Formidling og faglig profilering Mål

Formelle mål: Masters Studiet 20 studiepoeng 1.Teoretisk fordypning & skriftlig grupperapport - (Arbiedskrav I) 2. Gruppetrening av rådgivningsferdigheter & individuell rapport- (Arbeidskrav II) 3. Praksis & praksisrapport- (Arbeidskrav III) 4. Skriftlig Hjemme Eksamen (Våren 2007) 5. WISC protokoller & rapport / 2008

Hele Studiet Høst 2006: Rådgivnings & innovasjonsprosser Egenskaper & Ferdigheter Teoretisk oversikt Vår 2007: Innovasjon i praksis Tiltaksrettet arbeid Systemisk analyse & framgangsmåter Kartlegging- Innføring WISC, gjennomføring av protokoller & rapport Hele Studiet

Modul I Rådgivningsprosesser: definisjoner, begreper & modeller Grunnleggende egenskaper & sentrale kommunikative ferdigheter i rådgivning (Teoretisk oversikt og praktisk trening) Teoretiske retninger innen rådgivning: oversikt & fordypning & egen refleksjon. LML/ISP Høsten 2006

KULLET - et utvidet faglig nettverk deling av kunnsakap STUDIE GRUPPER- reflekterende team for diskusjon & trening INDIVIDUELT - egenutvikling, logg & literaturstudier LML/ISP 3 Fora ; 3 Funksjoner

Hva er rådgivning? ” Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske(r), i et forsøk på å yte hjelp.” Davis 1995:16 –Mange former: Direkte rådgivning, veiledning, konsultasjon –Mange nivåer: individuelt, gruppe, system, organisasjon –Mange teorier

Rådgivning -- En prosess Fra en nåværende situasjon (som er vanskelig) Til en ønsket situasjon Gjennom å igangsette tiltak. Innebærer: klargjøring av situasjonene utløsning av ressurser igangsetting av tiltak (Egan,1994) LML/ISP

Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon

Rådgivers rolle Å tilrettelegge prosessen Å lede prosessen Å sørge for å fullføre prosessen + Å være “modell”

Hindringer av prosessen Naturlig problemløsning og vekst er hindret hindret at individet/instansen trenger Rådgivning en hjelp til selvhjelp for å overkomme hindringen. Caplan’s analyse (1970) av 4 hindringer: –mangel på tilstrekkelig kunnskap –mangel på ferdigheter –mangel på selvtillit –mangel på objektivitet LML/ISP

Prosessens resultat “For det bedre eller for det verre” (Carkhuff & Anthony, 1988) bedring- økt forståelse for problemet utvidet handlingsrepertoar høynet sikkerhet forverring- økt frustrasjon/forvirring forhastet avslutning/oppgitthet LML/ISP

Sikring av vekst Sakskompetanse - faglig spisskompetanse systemkompetanse etiske rammer Prosesskompetanse- prosess forståelse profesjonelle rådgivningsholdninger/ egenskaper kommunikative evner LML/ISP

Møtet Grunnleggende holdninger - legger en ramme for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje “relasjonen kommer først” for at kommunikasjonen skal flyte - G. Bateson

Å skape de gode møtene Tre Grunnleggende Egenskaper: Empati- å forstå en annens perspektiv så godt som mulig. Kongruens- å være seg selv på en genuine måte. Positiv Aktelse- respekt og gjensidighet LML/ISP

Kommunikative ferdigheter og rådgivningsprosessen Rådgivers evner Fremmer rådsøkerens genuin oppmerksomhet involvering & kontakt anerkjennende respons utforskning (problem/ønske) personliggjøring innsikt & eierskap igangsetting av forsøk handling & bestyrking

“Communicare” Å gjøre felles Samhandling i en vid forstand De som inngår i en relasjon er begge ansvarlig for den Mennesker kan ikke la være å kommunisere. Å ikke kommunisere er også kommunikasjon (Bateson)

Den profesjonelle samtalen Davis 1995: Rådgivning er å lytte til og snakke med mennesker. Lassen 2000: Rådgivning er en kommunikativ prosess mellom to eller flere mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsbegrensning.

Spesielle utfordringer Flere økologiske nivåer å forholde seg til “flere klienter samtidig” Mange ledd i prosessen “lang vei til brukeren” Fra det ideelle til virkeligheten “ fagekspertise, utstyr, osv” Utredning/Informasjon ----//---- Oppfølging LML/ISP

Innovasjonsformer Problemsløsning som utganspunkt Research-development-diffusion som spredning av informasjon Sosial interaksjon som en nødvendig forutsetning for økologisk arbeid

Innovasjonsmuligheter innen en rådgivningsprosess At endringsprosessen kommer igang Utvidelse av perspektiv og forståelse Forløsning av krefter Å finne de “beste” strategier/tiltak Utvide handlingsrepetoire Vedlikeholde motivasjon for endring