Et kognitivt perspektiv på personlighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ta livet og øyeblikket tilbake
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Hva er psykisk utviklingshemming?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Personlighetsbegrepet i veiledning
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Avoidance Frode Svartdal Okt
I Dibrastan bor dubridene…
Personlighet Historisk tilbakeblikk Personlighetstrekk
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Stress, utbrenning, mobbing
12 Reflekterende lesing.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Testing, måling og forskningsdesign.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Å snakke med seg selv, fali det?
Et kognitivt perspektiv på personlighet
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Tidlig psykologisk antropologi:
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Emosjon, spenning, stress
Transaksjonsmodellen
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Persepsjon.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Holdninger.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
I Dibrastan bor dubridene…
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Et kognitivt perspektiv på personlighet

Atferd Informasjons- bearbeiding Stimulus Atferd

Kognitive tema På hvilke måter er personer forskjellige mht informasjons-prosessering Ulike persepsjons- og tanke-“stiler” Ulike problemløsnings-strategier

Kognisjon Personliggjøring Objektifisering “3 år gamml retriver, 30 kilo, gulbrun farge” “Stor, snill, elsker å gå på tur”

Utadvendt-Innadvendt Moteriktig-Ikke moteriktig Ivrig-Lat Tenk på tre personer du kjenner; A, B og C. På hvilken måte er A og B forskjellige? På hvilken måte er A og C forskjellige? På hvilken måte er B og C forskjellige? Morsom-Kjedelig Trygg-Usikker Snill-Hard Mørk-Lys Utadvendt-Innadvendt Moteriktig-Ikke moteriktig Ivrig-Lat

Informasjons-prosessering Transformasjon av sanse-inntrykk til mentale representasjoner, og behandling av slike representasjoner

Tre nivå av kognisjon Persepsjon Tolkning Antakelser, ønsker, mål, etc.

Persepsjon Felt-avhengighet Benytter det visuelle felt som referanseramme for vurdering Felt-uavhengighet Benytter egne sanseintrykk som basis for vurderinger

Felt-avhengighet/uavhengighet og livsvalg Er disse forskjellene i persepsjon relatert til andre forskjeller i personlighetsfungering? Utdanning Interpersonlige relasjoner

Nyere forskning Politi: Felt-uavhengige tjenestemenn fungerer bedre i høy-stimulerings situasjoner Multimedia-basert PC-instruksjon: Felt-uavhengige 8.klassinger lærer mer effektivt

Stimuli-reduksjon/økning Personer med lav smertetoleranse har et nervesystem som amplifiserer eller øker det subjektive sanseinntrykk De som har høy smerteterskel har et nervesystem som reduserer effektene

‘Reduserere’ viser relativt svake hjerneresponser ved lysglimt og brå lyd. ‘Reduserere’ drikker mer kaffe, røyker mer, og har lavere kjedsommelighetsterskel. ‘Reduserere’ har tendens til å begynne å røyke ved tidligere alder, og delta i småkriminalitet.

Hva foretrekker du? Rock 1-2-3-4-5-6-7 Rolig musikk Action filmer 1-2-3-4-5-6-7 Komedier Kontaktsport 1-2-3-4-5-6-7 Ikke kont.sport En trommesolo 1-2-3-4-5-6-7 En fløytesolo Mye trening 1-2-3-4-5-6-7 Lite trening

Personlighet som fortolkning Locus of Control Lært hjelpesløshet Forklaringsstil

Locus of Control En persons tilleggelse av ansvar og kontroll for hendelser Ansvar kan tillegges internt (i meg selv) eller eksternt (andre, sjebne, hell)

Locus of Control Rotter’s forskning: Generaliserte forventninger Indre Locus of Control Ytre Locus of Control Spesifikke forventninger

Lært hjelpesløshet Akseptering av en smertefull situasjon uten forsøk på å fjerne deg selv fra situasjonen.

Lært hjelpesløshet Studie replisert blant mennesker Hva foregår i hodene hos personer som utsettes for lært hjelpesløshet betinging. Resulterte i ny reformulert modell: “Forklaringsstil”

Forklaringsstil Tendens til å benytte bestemte attribusjonskategorier når årsaker til hendelser forklares Kausal attribusjon: En persons forklaring av årsak til en hendelse Tre hovedkategorier

Ytre forklaringsstil - Indre forklaringsstil Stabil forklaringsstil - Ustabil forklarinsstil Global forklaringsstil - Spesifikk forklaringsstil

Indre,stabile og globale forklaringer Optimistisk forklaringsstil Ytre, midlertidige og spesifikke forklaringer Pessimistisk forklaringsstil: Indre,stabile og globale forklaringer

Personlighet som antakelser, ønsker og mål Hva man mener er verdt å streve mot i livet Personlige prosjekter Livs-oppgaver, mål og strategier

Personlige prosjekter Et sett av relevante handlinger for å oppnå et mål Analysen av disse prosjektene er en metode for å forstå sentrale personlighetsaspekter ved hvert individs ønsker og strategier Velykket måloppnåelse = Fornøydhet (?)

”Personlige prosjekter” PROSJEKT Viktighet Vanskelighet Glede Progresjon __________ _______ _________ _____ ______

Hvilke strategier kan bidra til å oppfylle livs-oppgaver og mål, i møtet med risiko, usikkerhet og tvil? Sosial tilbakeholdenhet Defensiv pessimisme Resultat-fokus

Intelligens Gardner’s definisjon: anvendelse av kognitive ferdigheter og kunnskap for å løse problemer, lære og oppnå mål som er verdsatt av individet og kulturen Kulturell kontekst: “Intelligent atferd” er forskjellig på tvers av kultur

Oppsummering Personlighet og persepsjon Personlighet og fortolkning Personlighet og personlige prosjekter og mål (Intelligens)

Personlighetpsykologi PENSUM-TEMA Hva er personlighet? Metode & måling Fysiologi Arv & miljø Trekk Stabilitet & endring Kognisjon ANDRE TEMA Psykodynamisk persp. Motiver Emosjoner Selvet Interpersonlige aspekter Kultur Mestring & helse