TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

HVA ER ?.
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Senter for Velferdsteknologi
HVA ER ?.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Introduksjon til Internett
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Anonymisering på Internett Hovedprosjekt våren 2004.
Bogen og Sponsor Service – eksempler på bruk av registre 26. februar 2003  Sponsor Service tas til skifteretten av selskapets eget styre etter press fra.
F F Internettprosjekt ved HiT1.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Prosessrapport.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Grupper og gruppepsykologi
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Hvordan skrive en god utredning?
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
? Hva er.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Læreplanen Historie Vg2.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Microsoft ® Lync ™ 2010 Opplæring for responsgruppeprogram.
Brukernes time 2009 referat.  Brukerne har lite bevisst forhold til hva brukergruppen kan brukes til og gruppens mandat.  Når kunder og leverandør er.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
:18 Kristin og Håkon - Av: Lars Christian Gjøsæther 1 Kristin og Håkon Kristin og Håkon var maskotter under vinter OL på Lillehammer i 1994.
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Opplæring Lære å jobbe effektivt og nøyaktig. Introduksjon Definer emnet Opplys om hva deltakerne vil lære Finn frem til alle typer bakgrunnsmateriale.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Lære å jobbe effektivt og nøyaktig
EiT Landsby.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
JourneySwipe.
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett

 Tor - Datateknikk  Runar – Fysikk & Matematikk  Ingrid – Filmvitenskap/Engelsk  Christian - Informatikk

 All kunnskap via en nettleser - muligheter og utfordringer, eller hvem "eier kunnskapen" på nettet - Google, Yahoo, Microsoft (Fast sin eier) eller deg?  Problemeier fra Microsoft: ◦ Øystein Torbjørnsen

 Hvordan bør kunnskap på nettet forvaltes? ◦ Google, Wikipedia og Encyclopædia Britannica er ansvarlig for innhenting og presentasjon av mye kunnskap. ◦ Hvordan blir denne informasjonen prosessert? ◦ I dagens informasjonssamfunn betrakter mange seg som søke-eksperter. Hva er deres forventninger og kunnskap?

 Underliggende tema: ◦ Veldig mye informasjon er tilgjengelig på internett. ◦ Personer søker informasjon på nettet, selv om de er kritisk til kildene de bruker, er det ikke sikkert at de er klar over de underliggende mekanismene som legger grunnlaget for hva som blir presentert.

Vi vil lære om:  Aktørenes likheter og forskjeller  Aktørenes bruk av teknologi og mekanismer  Aktørenes presentasjon av informasjon  Andre menneskers oppfatning av dette

 Samling av informasjon fra de ulike kildene  Eksisterende forskningsarbeid på området  Sammenligning av aktørene  Spørreundersøkelse ◦ Brukernes forventninger og kunnskap

 Introduksjon: Bakgrunn og planlegging  Uke 3 til 6  Fase 1: Sammenligning og presentasjon av aktører  Uke 7 til 10  Fase 2: Spørreundersøkelse  Uke 11 til 13  Fase 3: Oppsummering og presentasjon av rapporter  Uke 14 til 18

 Gruppe versus individ ◦ Startfasen ◦ Lederrolle på omgang ◦ Formelle og uformelle roller

 Problemeier ◦ Åpen problemstilling ◦ Forhold: gruppe og ”kunde”

 Fasilitering ◦ Øvelser og leker  Egenskapstest  Legomann  Prosessøvelse  Innspill i diskusjoner ◦ Fokus på prosessarbeid og gruppe

 Faglig ◦ Vanskelig å sammenligne aktører på en pålitelig måte ◦ Mye varierende forskning på området ◦ Avanserte og ”skjulte” mekanismer ◦ Spørreundersøkelse: Mange vil kanskje revurdere sin ekspertstatus?  Prosess ◦ Mer utfordringer pga. uvanlig og ulendt terreng i gruppesammenheng ◦ Lite krangler pga. Felles mål/situasjon mtp. gruppeprosess

 Henger litt etter i Fase 1 ◦ Mye press i andre fag ◦ Noe fravær  Påbegynner snart spørreundersøkelse  Både fag- og prosessrapport er strukturert og inneholder frem-til-nå materiale.