InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Etikkutvalg for fagskolen
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Strategiarbeid i praksis
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis.
Studieplanarbeid.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Velkommen til et nytt skoleår!
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Den entusiastiske lærer
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng.
Solveig Kristensen, Studiedekan
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Fremtidens spesialsykepleiere
Effektiv undervisning
Verdensdagen for Psykisk Helse
Studieveien.
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Utdanning som sprenger grenser
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Informasjon om fagvalg til Vg2
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer

InterAct – Baklengsdesign

MN kvaliteter Synergi mellom dybde og bredde Forskningsnær utdanning Integrert faglig kompetanse Fremragende læringsmiljø

Synergi mellom dybde og bredde Problemløsere og problemstillere – Grunnleggende spørrende og analytisk holdning Dybde - bredde – Intuitiv og formell forståelse av sentrale, grunnleggende prinsipper – Kombinere disse til å oppnå ny kunnskap – Andvende på et vidt spekter av fenomener (bredde)

Forskningsnær utdanning Forskning styrer langsiktig mål for utdanning Forskning som prosess er integrert del av utdanningen Møter innhold, resultater og metoder fra forskning tidlig i utdanningen Motiverende for studentene

Integrert profesjonell kompetanse Kompetanse 2020, Universitetet i Bergen, 2011

Integrert profesjonell kompetanse Kompetanse 2020, Universitetet i Bergen, 2011 Lære studentene å forvalte sine personlige ressurser “Lære å lære” – metaperspektiv på utdanningen, utdanningsprosessen og studentens eget studieløp

Fremragende læringsmiljø For å oppnå målene må vi skape et trygt læringsmiljø som legger til rette for – Samarbeid og deling – Personlig utvikling og mangfold – Entusiasme for fag – Læringslyst Målet er at dette skal motivere den enkelte til fremragende prestasjoner og til å bidra til å forme det samfunnet som ligger foran oss.

Prosess

Programmenes læringsmål Mal for resultat. Tre til fem korte punkter som til sammen beskriver programmets overordnede visjon/profil, utfyllende beskrevet i en medfølgende tekst. Oversendes fakultetsledelsen for behandling i fakultetsstyret og øvrige relevante organer, og danner grunnlag for det videre arbeidet med programmene. Tidsramme. Klart til 1. mars 2015.

FAM-programkomite Anders Malthe-Sørenssen (Leder)FI, Programrådsleder FAM Dag Kristian DystheFI, Programrådsleder Fysikk master Lasse VinesFI, Bindeledd mellom FAM og MENA Ketil RøedFI, Bindeledd mellom FAM og ELITE Frode HansenITA Frode StordalGEO Anders Lauvland Student Grete Stavik-Døvle (Sekretær)FI

Læringsmål for programmene Tradisjoner? Hvilken retning tar faget? Hva trenger dagens arbeidsliv? Hva trenger framtidas arbeidsliv? Hva trenger framtidas forskere? Er det faglige elementer som mangler i dagens utdanning? Grunnlag som gir bredde, ikke start på spesialisering Andre arbeidsformer? Regler og lover? Hva krever tverrfaglighet? Den totale kompetansen er mer enn summen av enkeltelementene

Realfaglig kompetanse Teorikompetanse. Grunnleggende (første) prinsipper, intuitiv og formell resonnementskompetanse. Eksperiment-, felt- og modelleringskompetanse. Være i stand til å designe og gjennomføre/implementere eksperimenter/feltarbeid/modeller, kritisk vurdering av eksperimentet/feltarbeidet/modellen, håndverksmessig kompetanse. Regning- og beregnings-kompetanse. Automatiske resonnementer og deres begrensninger. Forsknings- og innovasjonskompetanse. Dette er nært knyttet til kompetansen i 1 og 2 over, men innebærer blant annet også kompetanse om hva som er gode problemstillinger. Kompetanse om fagets kontekst og bredde (anvendelser, historie, sammenheng med andre fag). Generisk fagkompetanse (kommunikasjon, samarbeid, sikkerhet, miljø, etikk, ledelse etc.).

Bred deltagelse – ditt engasjement! Innspill fra seksjonene Individuelle innspill i dag Gruppe-baserte innspill i dag Ta direkte kontakt – fortrinnsvis skriftlig – med programkomiteen for innspill

Indivudelle innspill Overordnede læringsmål for programmet (BSc eller MSc) Gruppert i kunnskapsmål, ferdighetsmål, verdier og holdninger Reflekter over sammenheng med kjerneverdier i utdanningen

Gruppebaserte innspill Overordnet visjon – en setning per gruppe Sterke sider ved programmet og hvordan de kan utvikles Mangler ved programmet og hvordan de kan forbedres

Takk for innspillene! Anders Malthe-Sørenssen (Leder)FI, Programrådsleder FAM Dag Kristian DystheFI, Programrådsleder Fysikk master Lasse VinesFI, Bindeledd mellom FAM og MENA Ketil RøedFI, Bindeledd mellom FAM og ELITE Frode HansenITA Frode StordalGEO Anders Lauvland Student Grete Stavik-Døvle (Sekretær)FI