Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMerethe Claussen Endret for 9 år siden
1
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng
2
ELITE programkomité Ketil Røed (FI) Bindeledd mellom FAM og ELITE Andreas Austeng (IFI) Kyrre Glette (IFI) Kim Østenfor Spildrejorde (Student) Christine Sundtveten (Sekretær,FI) Ørjan G. Martinsen (Leder, FI, Programrådsleder ELDAT) KetilAndreasKyrreKimChristineØrjan
3
Fusjon av to programmer ELITE 48 stud. H14 62 stud. H14 Robotikk Medisinsk Teknologi
4
Eksisterende kunnskapsmål Dessuten ferdighetsmål og generelle kompetansemål ElDat Forstå grunnleggende fysikk, matematikk og informatikk. Få innsikt i grunnleggende områder innen elektronikk og datateknologi. Beskrive og forklare halvlederkomponenter og integrerte kretser. Forstå mikrosystemer og elektronikk byggemetoder. I:nor Du lærer det grunnleggende fagstoffet for å kunne konstruere komplekse elektroniske systemer helt fra enkle byggeblokker realisert i nanoelektronikk til sammensatte systemer som består av både programvare og elektroniske moduler. Du lærer å utnytte neste generasjons nanoelektronikk, samtidig som studiet åpner opp for å realisere roboter og andre intelligente systemer som inneholder algoritmer for å foreta krevende signalbehandling og styring og som gjør at systemene kan lære av erfaring og tilpasse seg omgivelsene. Studiet gir samtidig en grunnleggende kompetanse innen programmering og datakommunikasjon, samt nødvendig kunnskap innen matematikk for å kunne forstå og konstruere moderne elektronikksystemer.
5
Studieretninger på master ElDat Fysikalsk elektronikk (FI) Instrumentering og måleteknikk (FI) Kybernetikk (UNIK) Medisinsk teknologi (FI – kun fra HiOA) Mikroelektronikk (IFI) Signalbehandling og kommunikasjon (IFI) I:nor Nanoelektronikk Robotikk og intelligente systemer Signalbehandling
6
Opp- bygging Tre første semestrene er forskjellige – I:nor har teknologi-fag i første semester Ellers mange likheter – Mikro og nano har mange felles fag – FYS1210 og INF1411 kan på sikt fusjoneres? Positivt bidrag i pågående arbeid med å øke samarbeid mellom elektronikk på IFI og FI – Samveiledning på masterprosjekter allerede i dag ElDat I:nor
7
Også legge til rette for master-retning i medisinsk teknologi Yrkesmuligheter innen Med-Tek etter bachelor? Forenkle overgangen fra bachelor i medisinsk teknologi fra HiOA? Klassisk medisinsk teknologi eHelse Velferds- teknologi
8
Noen spørsmål Skal elektronikk-studenter ha fullt grunnlag i fysikk? – I dag har de f.eks. ikke mekanikk Skal de møte elektronikk-/teknologifag allerede i første semester? Skal fordypningen begynne allerede på bachelor? – Bred bachelor kontra spissing mot studieretninger Kan vi ha bred bachelor og likevel legge til rette for yrkesmuligheter uten master?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.