Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Mentale rom en liten innføring i teorien
Fra ord til liv Mars 2011.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Læren om sjelen.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Perioden ideene personene
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Religioner og livssyn i dag
Skaperen, ordneren og danseren
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
KRL Av Karina Schjølberg
Atomenes elektronstruktur
LÆRING Grunnleggende prosesser
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bærekraftig utvikling - miljø
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
Kulturteori
Ingvild L, Hege, Thomas og Ørjan ALU 2F 2002/3
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Undring Tro Viten.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kunnskap om kausalsammenhenger
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Innføring i yrkesetikk for lærere
Veiledningspedagogikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Stoisismen og kristendommen
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide 17.9. 2012 Immanuel Kant (1724-1804) Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide 17.9. 2012

Kants filosofiske spørsmål: 1. Hva kan jeg vite? (teoretisk filosofi/erkjennelsesteori) 2. Hvordan bør jeg handle? (praktisk filosofi) 3. Hva kan jeg håpe på? (religions- og historiefilosofi) 4. Hva er mennesket? Kant ‘setter mennesket i sentrum’. Hva kan det bety?

Et vitenskapshistorisk gløtt Sigmund Freud: tre “krenkelser” av menneskets selv- høytidelighet: Kopernicus, Darwin og Freud selv Senere “krenkelser”: ny-darwinisme og nevrovitenskap Kant: menneskets endelighet Å forså seg selv via (den naturlige og sosiale) verden Men mennesket gjør en forskjell for Kant

Et stikkord: “opplysning” Trekk ved opplysningstenkningen: – Betydningen av vitenskap. – Den praktiske fornuftens forrang hos Kant ”Hva er opplysning?” (1783): Ha mot til å tenke selv, uavhengig av ytre autoriteter og gitte regler (”kritikk”)

”Kritikk av den rene fornuft” (1781/1787) Den ”rene” fornuft går utover det gitte i rom og tid Fornuften vikler seg da inn i problemer (bl.a. ”antinomier”); den blir med dette ”kritisert” av Kant. Positiv erkjennelse er begrenset til det som fremtrer innenfor rom og tid. – Hovedspørsmålet i Kritikken: Hvordan er erfaring (empirisk erkjennelse) mulig? Ved å begrense erkjennelsen slik vil Kant åpne opp for moralen og religionen

Et sentralt spørsmål i erkjennelsesteorien: Hva er forholdet mellom empiri og teori? – Empirismen og Kants begrep om det aprioriske (”uavhengig av sansning”)

Kants ’kopernikanske revolusjon’ (Fortalen) Sammenligning med vitenskapelige revolusjoner: – Matematiske bevis: gjennom konstruksjon – Empirisk naturvitenskap: gjennom eksperiment (eks. Galilei) Kants revolusjon i filosofien: La oss anta at erkjennelsen ikke retter seg (passivt) etter gjenstanden (som ting i seg selv), men at gjenstanden (som fremtredelse) retter seg etter erkjennelsen (som en aktivitet)

Sammenligningen med Kopernicus (den heliosentriske teorien): – Det er vi (de astronomiske betrakterne) som beveger oss, med jorda. De observerte himmelbevegelser er derfor relative til oss. (Kopernicus) – På lignende måte: vi beveger oss på jorda når vi handler (f.eks. utfører vitenskapelige observasjoner eller eksperimenter). Gjenstanden fremtrer bare gjennom vår aktivitet. (Kant.)

Den kopernikanske revolusjon i forhold til empirisme og rasjonalisme Erfaringens to komponenter: sanseinntrykk og begrep Kants ’syntese’ av rasjonalisme og empirisme: samvirket mellom sansning og tenkning (= erfaring, empirisk erkjennelse) En felles forutsetning for empirisme og rasjonalisme: erkjennelsen retter seg passivt etter gjenstanden Kant: en tredje, selvstendig posisjon: Gjenstanden retter seg etter erkjennelsens a priori form, som er vårt aktive bidrag til erkjennelsen.

A priori betingelser for erfaring ”A priori”: ”forut for”, eller uavhengig av sansning Former for sansning (anskuelseformer): rom og tid – våre måter å sanse på, ikke selv gitt for sansene Former for tenkning (a priori begreper): kategoriene – våre måter å tenke på, uavhengig av bestemte sansninger. F.eks. årsakskategorien Rom/tid og kategoriene ligger til grunn for ”syntetiske a priori” setninger – disse setningene går altså på erkjennelsens form, det vi bidrar med i erkjennelsen

Syntetiske a priori setninger (Innledningen) Analytiske setninger (forklaringsdommer) – ”Alle legemer [subjektbegrep] er utstrakte [predikatbegrep]” – ”Alle ungkarer er ugifte” – Alle analytiske setninger er også a priori (strengt nødvendige) Syntetiske setninger (utvidelsesdommer) – ”Alle legemer har tyngde” – ”Alle ungkarer tørker seg på snippen av håndkleet” – Disse setningene er også a posteriori (= ”etter” eller gjennom erfaring): erfaringssetninger

Det fins også syntetiske setninger som er a priori – ”5 + 7= 12” – ”Vinkelsummen i en trekant er 180 grader.” – Visse grunnleggende fysiske naturlover (Newtons bevegelseslover) – Metafysiske prinsipper, f.eks. Årsakssetningen: Alt som skjer, har en årsak. Kants hovedspørsmål: Hvordan er syntetisk-aprioriske dommer mulig?

Begrunnelse av årsakssetningen I forhold til rasjonalisme og empirisme Sansning av deler av et hus: rekkefølgen av sansningene er vilkårlig Sansning av en båt som driver ned en elv: her er det ikke opp til meg å bestemme rekkefølgen av sansningene. I begge tilfeller: sansningene følger etter hverandre. Kun i det andre tilfellet oppfatter vi en objektiv rekkefølge i tiden, eller en objektiv forandring. Men hvordan kan vi oppfatte en objektiv forandring? Bare når vi forutsetter årsaksbegrepet, at det er en objektiv forbindelse mellom årsak og virkning.

Hvorfor er årsakssetningen syntetisk a priori? Syntetisk: vi må gå utover årsaksbegrepet til tiden som anskelsesform A priori: årsakssetningen er en av betingelsene for erfaring av et objekt i det hele tatt – Årsakssetningen har en handlingsdimensjon: bare ved en bevissthet om at ”jeg handler”, når jeg selv skaper en forandring i tiden, er årsaksbegrepet mulig.

Frihetsantinomien Fører den nye mekanistiske vitenskapen til determinisme? Det mekanistiske årsaksbegrepet: Alt som skjer, skyldes ytre, forutgående årsaker (modell: trykk og støt) Determinisme: vår handling nå skyldes forutgående årsaker Frihetsantinomien: – tese: alt som skjer (inkludert handlinger), har en første spontan årsak (rasjonalisme) – antitese: årsakskjeden går i det uendelige tilbake i tid (empirisme, naturalisme)

Kants ”oppløsning” av antinomien: Én og samme handling kan betraktes i to perspektiver – slik den fremtrer for sansene i rom og tid (objekt for mekanistisk vitenskap) – og slik den er i seg selv (den frie vilje, det handlende jeget) Er Kant dermed en dualist (som Descartes)? En uoverstigelig kløft mellom kropp og sjel, eller sanselig og oversanselig verden?