”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Grete Haaland Sund HiAk,
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Melding til Stortinget…
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Cafédialog – elevmedvirkning
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Nasjonale prøver.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Cafédialog – elevmedvirkning
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Lov og rett i Vesterålen
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Fra kunnskap til handling
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere” Regelverk i praksis ”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”

Regelverk i praksis Nettverk og dialog Bruke dialog og lokale nettverk som utviklingsverktøy. Aktørene skal forstå og praktisere regelverk likeverdig på tvers av kommunegrensene. Gjøre hverdagen enklere for oss. Hjelpe oss som skoleeiere, skoleledere og lærere å forstå og handle i tråd med regelverket.

Regelverk i praksis Nettverk og dialog Eksempel: Vurderingsforskriften kom i 2006. Ville kommunene i Vesterålen ha tjent på et samarbeid om vurderingspraksis? Opplæringsloven § 9a-3, siste endring 2003. Kan vi med fordel kunne dra veksler på et samarbeid om tolkning og utøvelse?

Regelverk i praksis Nettverk og dialog Skoleledere og skoleeiere skal få enda bedre veiledning fra FM i juridiske spørsmål. Etablere gode nettverk der det er behov, mellom skoleeiere og mellom skoleledere i Vesterålen. Vi skal utvikle praksis i lag. Skape godt samarbeid i Vesterålen.

Regelverk i praksis Nettverk og dialog To tema som start: Tilpasset opplæring og tidlig innsats Vurdering og lokalt arbeid med læreplaner Med to gjennomgående emner: Elevmedvirkning Skolebasert vurdering

Hva ønsker vi å oppnå? Bedre kvalitet i tolkningsarbeidet. Bedre implementeringspraksis. Gjøre oss alle tryggere i utøvelse og anvendelse. Gi oss erfaring med nettverk og dialog mellom skoler og kommuner. Felles oppfølging på skole og kommunenivå. Gjøre erfaringer på vegne av landet for øvrig.

Nettverk og dialog Mål for arbeidet: ”Elever og foreldre kan erfare at regelverket blir praktisert mer likeverdig innad og på tvers av kommunene”.