2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Automatic Delivery Rewards Hovedtrekk. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards (ADR) er et program hvor en distributør eller kunde kan.
Forslag til tre forbedringstiltak for
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
ProjectHelp vs. TimeEase
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
GROW modellen.
Service møte-trekanten
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Konkurransevirkemidlene PRIS
Selge et produkt eller en tjeneste
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Teknologi-camp for jenter
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
7. Motivasjon i organisasjoner
Hvordan skrive en god utredning?
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
Kapittel 10 På treningssenteret.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Kapittel 12 – Noen begreper
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Øving 1 - Forretningsideen
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Marked og strategi
Vedlegg 6 - Incitamentbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
En kontrakt som koster dyrt
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kapittel 14 Prissetting.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Formålet med produktkalkyler
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Startpakke Rådgiving til nye TINE medlemmer
Utskrift av presentasjonen:

2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler for deg PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Prisliste Nye vs. eksisterende kunder OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt

2004 Webster: Product Merriam-Webster Online Thesaurus 3 entries found for product. Entry Word: product Function: noun Text: 1 something produced by physical labor or intellectual effort Synonyms produce, production Related Word handiwork; consequence, effect, offshoot, outcome, outgrowth, result; fruit, harvest 2 Synonyms OUTPUT, outturn, production, turnout, yieldOUTPUT

2004 Hvorfor produkt? Synliggjør muligheter for kunden Valgmuligheter Konkretiserer leveransen Lettere å referere til tidligere leveranser Lettere å avklare forventning til pris/kvalitet Lettere for kunden å rapportere til sin sjef

2004 Hvorfor ikke bare ”timer” ”Jeg kan ALT innenfor X – hva vil du ha?” Fører til: Uendelige diskusjoner med kunden om hva som skal leveres, på hvilket problem, når hvor og hvordan Når du er ferdig med innsalget har du gjort halvparten av jobben (gratis!)

2004 Fordeler for kunden Lettere å se hva slags verdi man får igjen for pengene Lettere å kjøpe Lettere å finne en budsjettpost som passer hos kunden Lettere for din kontakt hos kunden å forklare sine overordnede hvorfor han/hun vil bruke penger på deg

2004 Fordeler for deg Lettere å synliggjøre hvordan du tilfører verdi Letter å argumentere for hvordan ditt bidrag inngår i en prosess hos kunden Lavere salgskostnader Større mulighet for gjenbruk Lettere å dele opp i leveranser/faser Disiplinerende

2004 Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris

2004 Kostnadsbasert Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader) Kostnadsbasert prissetting

2004 Kvantitet Pris D D Markedsbasert prissetting - Etterspørsel

2004 Pris Kvantitet S S Markedsbasert prissetting - Tilbud

2004 Pris Kvantitet S SD D P K Markedsbasert prissetting - Likevekt

2004 Kvantitet Pris D D D D Elastisk Uelastisk Markedsbasert prissetting

2004 Verdibasert prissetting Hva er verdien sett fra kundens side? Alternative løsninger Hva koster alternativene Forutsetter differensiering

2004 Verdibasert prissetting Kostnadsbasert Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt

2004 Prisliste Pris pr. time Pris pr. enhet Royalty No cure no pay Suksess-honorar Eierandeler Gjenkjøpsrabatter Prisdifferensiering

2004 Tilfredsstille og ta vare på kunden Tilfredsstille og ta vare på kunden Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde som å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er

2004 Hva er verdien av ditt produkt? Det finnes ingen objektiv verdi Til 7. og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer percieved value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + DEG.....