2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Du har $ 350,- Hva skal du bruke dem på? Dine valg er i dette tilfellet: Bank til 2 % rente Aksjer til 25 % rente Eller på Banners Broker.
Aksjehandel på Internett En introduksjon til aksjemarkedet og aksjehandel på Internett Finansgruppa, Høgskolen i Vestfold 29.september 2005.
Transaksjonskostnader
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Spøken som gir deg lykke!
Arbeidsløs.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
GROW modellen.
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
Service møte-trekanten
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Konkurransevirkemidlene PRIS
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Del 2: Personlig økonomi.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Hvordan skrive en god utredning?
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
Kapittel 10 På treningssenteret.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Vedlegg 6 - Incitamentbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
En kontrakt som koster dyrt
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kapittel 14 Prissetting.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Formålet med produktkalkyler
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler for deg PRISSETTING Kostnadsbasert prissetting Markedsbasert prissetting Verdibasert prissetting Prismodeller Nye vs. eksisterende kunder

2005 PRODUKTIFISERING AV HUMSAM-KUNNSKAP

2005 Webster: Product Merriam-Webster Online Thesaurus 3 entries found for product. Entry Word: product Function: noun Text: 1 something produced by physical labor or intellectual effort Synonyms produce, production Related Word handiwork; consequence, effect, offshoot, outcome, outgrowth, result; fruit, harvest 2 Synonyms OUTPUT, outturn, production, turnout, yieldOUTPUT

2005 Hvorfor produkt? Synliggjør muligheter for kunden Valgmuligheter Konkretiserer leveransen Lettere å referere til tidligere leveranser Lettere å avklare forventning til pris/kvalitet Lettere for kunden å rapportere til sin sjef

2005 Hvorfor ikke bare ”timer” ”Jeg kan ALT innenfor X – hva vil du ha?” Fører til: Uendelige diskusjoner med kunden om hva som skal leveres, på hvilket problem, når hvor og hvordan Når du er ferdig med innsalget har du gjort halvparten av jobben (gratis!)

2005 Fordeler for kunden Lettere å se hva slags verdi man får igjen for pengene Lettere å kjøpe Lettere å finne en budsjettpost som passer hos kunden Lettere for din kontakt hos kunden å forklare sine overordnede hvorfor han/hun vil bruke penger på deg

2005 Fordeler for deg Lettere å synliggjøre hvordan du tilfører verdi Lettere å argumentere for hvordan ditt bidrag inngår i en prosess hos kunden Lavere salgskostnader Større mulighet for gjenbruk Lettere å dele opp i leveranser/faser Disiplinerende

2005 Flere fordeler for deg og kunden Ved å gjøre en grundig jobb i.f.m. produktifiseringen, vil du og dine kunder mye lettere kunne kommunisere i en salgssituasjon Du unngår da å snakke over hodet på kunden med et stammespråk som stort sett bare brukes i fagkretser Du gjør det enda lettere for deg selv og kunden dersom du setter navn på produktene dine!

2005 PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP

2005 Kostnadsbasert prissetting Kostnad per enhet % fortjeneste Pris

2005 Kostnad per enhet % fortjeneste Pris (Faste og variable kostnader) Kostnadsbasert prissetting

2005 Kvantitet Pris D D Markedsbasert prissetting - Etterspørsel

2005 Pris Kvantitet S S Markedsbasert prissetting - Tilbud

2005 Pris Kvantitet S SD D P K Markedsbasert prissetting - Likevekt

2005 Kvantitet Pris D D D D Elastisk Uelastisk Markedsbasert prissetting

2005 Verdibasert prissetting Hva er verdien sett fra kundens side? Vurdering av alternative løsninger Hva koster alternativene? Forutsetter differensiering

2005 Kostnadsbasert vs. verdibasert prissetting Kostnadsbasert prissetting Produkt > Kostnad > Pris > Verdi > Kunde Verdibasert prissetting Kunde > Verdi > Pris > Kostnad > Produkt

2005 Prismodeller Pris pr. time – den simpleste varianten Pris pr. enhet – samlet prising Royalty – du får andeler ved evt. videresalg av ditt produkt, som igjen kan inngå i et større produkt No cure no pay – tøff/desperat variant, kunden betaler ikke hvis hun/han ikke er fornøyd Suksess-honorar – mildere variant av NCNP

2005 Prismodeller forts. Eierandeler – kunde betaler med aksjer i sitt selskap Gjenkjøpsrabatter – lavere pris pr. time/enhet ved gjenkjøp Abonnement – smart for å binde kunder Flat prising – kunde betaler en gitt pris, hun/han kan bruke produktet så mye hun/han vil Prisdifferensiering – ulik pris til ulike kunder, ref. verdibasert prising

2005 Tilfredsstille og ta vare på kunden Fem ganger dyrere å rekruttere en ny kunde som å beholde en eksisterende Kundeforhold blir ofte mer profitable over tid Måle hvor fornøyd kunden er MEN: Ikke alle kunder er gode kunder, sjekk gjerne potensielle kunders betalingsevne før du inngår store kontrakter! OG: Ikke gi for lang betalingsfrist!

2005 Hva er verdien av ditt produkt? Det finnes ingen objektiv verdi Til 7. og sist: Det kunden din er villig til å betale ”Customer perceived value” Produkt + branding + referansekunder + innpakning + DEG.....