Normalitet, avvik og funksjonshemning SPED 1000
Vitenskap, modernitet og etikk Eva Simonsen 4.9., 10.9. og 11.9. 2007
Litteratur Askheim (2003) s.89 - 101. Bliksrud, Hestmark og Rasmussen, bind IV. 331-356 Meyer og Sirnes (1999)s.76-98 Morken (2006) s. 9-15 Dessuten anbefales: Kirkebæk,B. Simonsen, E. (1999) Etikk, genetikk og spesialpedagogikk. Oslo: Unipub. Kirkebæk, B. Simonsen, E. (2002) Handikaphistoriske temaer. I.: Befring, Tangen , R. (2002) Spesialpedagogikk. Oslo:Cappelen Seip, Anne-Lise (1994) Omsorg blir politikk. Kap.8. I: Veiene til velferdsstaten. Norsk sosialpolitikk 1920 -1975. Oslo: Gyldendal. Simonsen, E. (2000) Mennesket skapt i naturvitenskapens bilde. Kap. 2. Vitenskap og profesjonskamp – opplæring av åndssvake og døve i Norge 1881-1963. Oslo:Unipub.
Velferdsstatens logikk: Uten diagnose – ingen behandling
Normalitet og avvik Sosiologisk Antropologisk Kulturelt Historisk: - ”normalitetens historie”
Begrepene Vitenskap: Vitenskapeliggjøring av menneskelig variasjon uttrykt som normalitet og avvik
Begrepene fortsatt Modernitet: 1650 - ? - en epoke i vestlig kultur preget av rasjonalitet og utviklingsoptimisme
Begrepene forts. Etikk: forestillinger om moral realisering av moralske verdier regler for moralsk handling etablering av hierarkier for menneskelig verdi - menneskesyn
Struktur for forelesningene 4.september: Normalitet som vitenskapelig begrep i vestlig kultur Det 19.århundret: - Etablere standarder for det normale
Struktur forts. 10.september: Normalitetens gjennombrudd Det 20.århundret: - klassifikasjon, sortering og behandling av det unormale
Struktur forts. 11.september: Normalitet i oppløsning? Det 21.århundret: - mangfold, variasjon og inkludering?
Moderniteten Gjennombrudd for: opplysningsprosjektet rasjonalitet/fornuft empiri teknologi fremskritt
Et nytt historiesyn Brudd med oppfatningen av verden som en uforanderlig og gitt størrelse: utvikling og endring mennesket fikk en hånd på rattet
Førmoderne menneskesyn Sykdom, fattigdom og funksjonshemning forstått i en religiøs ramme: som straff for synd som objekt for almisser og omsorg
Synet på barn Byttinger Utsatte barn Hittebarn
Fattigdom som hovedkategori for menneskelige problemer Lite behov for kategorisering, sortering og differensiering
Modernitetens menneskesyn: Et rasjonelt syn på hopen av fattige, syke og elendige mennesker: Observere Kvantifisere Eksperimentere
Mennesket og tiden det gode – i pakt med religionen det dårlige – syndig tidslinjen – statisk
Bruddet det gode – i pakt en norm/standard det dårlige - utenfor normen tidslinjen - utvikling fremover
En progressiv utvikling? Sirnes (1999): Kritisk fortolkning av moderniteten som entydig progressiv Modernisering som disiplinering av skolen - og samfunnet
Empiri – ikke tro Hvordan danner mennesket seg forestillinger? Ideer? Språk? Moral? Hvilken betydning har sansene?
Et spesialpedagogisk eksempel Denis Diderot og synet på døves tegnspråk (1750)
Tegnspråkets styrke ”Hvordan forandres ikke vår forståelse ved hjelp av tegn!” ”Er ikke den mest livlige tale bare en etterligning av det som skjer!”
Denis Diderot forts. Tegnspråk som studieobjekt og for vitenskapelig eksperimentering: Hva styrer mennesket? - fornuften eller følelsene? Tegnspråket gir svar.
Normalitet som vitenskapelig fenomen Naturen gir svaret Det observerbare og målbare oppfattes som naturgitt - og dermed absolutt og riktig
Standarder for normalitet på 1800-tallet Rase Kjønn Klasse Alder Religion Kultur og språk Moral Forstand
Normenes grunnlag Moralsk høyverdig I pakt med naturen Statistisk mest vanlig
Spesialpedagogisk normalitet 1800-tallet Moral Forstand Språk
Vitenskapelig ordnet menneskehet En biologisk og statistisk definisjon av normalitet
Biologi som norm Immanuel Kant og ”rasenes oppfinnelse” (1775-1785)
Rasenes”oppfinnelse” Menneskeartens fire ”raser”: - den hvite - den negroide - den kalmukkiske-hunnerne - den hindustanske
Interessen for hodet Kraniemålinger Frenologi (tolking av kraniemålingene) Fysiognomi (den fødte forbryter)
Kraniemålinger Paul Broca: ”Hjernens volum viser åndsevnene” - Redskap for klassifisere hår- og hudfarge - Påviste talesenteret i venstre frontallapp
Frenologi Franz Gall, grunnla frenologien og tolket kraniemålingene: Høy panne: metafysisk spekulasjon Bred form: lave drifter og kriminalitet
Fysiognomi Dyre- og menneskefysiognomier ”Uærlige” fysiognomier Cesare Lombroso og den fødte forbryter
Fysisk antropologi i Norge ”Den nordiske rase” og ”de andre” ”Verdens største samling sameskjeletter”
Utviklingstenkningen Degenerasjon Evolusjon Rekapitulasjon Atavisme
Morel og degenerativ arv 1857 1.gen: Mindre nervøse lidelser 2. gen: Alkoholisme, prostitusjon og vagabondering 3. gen: Kriminalitet og sinnssykdom 4. gen: Åndssvakhet, idioti og døvhet
Darwinisme og evolusjon (utviklingslæren) Artenes opprinnelse (1859) Det naturlige utvalg (1871)
Rekapitulasjon Individet går gjennom menneskehetens utviklingshistorie Barn og ”primitive” raser står lavest Er nærmest dyrene i utvikling
Tilbakeslag Atavisme: - tilbakeslag til tidligere utviklingstrinn
Et spesialpedagogisk eksempel 1867 Mongolisme Downs syndrom
John Langdon Down Åndssvake er som barn og primitive raser De befinner seg på et lavt utviklingstrinn
John Langdon Down Inspirert av frenologi darwinisme (utviklingslære) atavisme
Etnisk klassifikasjon av åndssvake Mongolian Malay Ethiopian Aztec Causian
Det enkleste er linjal Farvel til fot, tommer og alen: - innføring av det metriske system (1875)
Det enkleste er linjal forts. Normalfordelingskurven Intelligenstesting
Personene bak: Johann C.F. Gauss og normalfordelingskurven Carl Looft og intelligenstesting
Intelligenstesting Alfred Binet & Theodor Simon i Frankrike
Intelligenstesting i Norge Carl Looft: ”psykiske variabler” ”psykiske utviklingsmangler”
”Utenfor regelen” ”Abnormbegrepet”
Inn i det 20.århundret: Sirnes (1999) Normalitet – en tom kategori
Avviket - og jakten på avvikeren
Etikk og etiske implikasjoner