Normalitet, avvik og funksjonshemning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Konstruksjon av barn og barndom
5 Kultur.
Etikk i møte med mennesket
HELSE OG LIVSSTIL.
Møteplass for etisk refleksjon
Læren om sjelen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Etiske modeller - hva er det?
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
KRL Av Karina Schjølberg
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Introduksjonssenteret
Perspektiver på annerledeshet
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Kulturteori
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Normalitet, identitet - og forvirring
Det flerkulturelle samfunnet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Stavrianos: Innledningskapitlet All makrohistorie er selvbiografi Erfaringens betydning Tekstens nøkkelårstall: 1913 og 1989.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Bourdieus kapitalbegrep
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue Problematisering, utdefinering eller omfavnelse? Per Solvang I:Eriksen,Thomas Hylland og Breivik, Jan-
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Religion i samfunnet.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Normalitet, avvik og funksjonshemning SPED 1000

Vitenskap, modernitet og etikk Eva Simonsen 4.9., 10.9. og 11.9. 2007

Litteratur Askheim (2003) s.89 - 101. Bliksrud, Hestmark og Rasmussen, bind IV. 331-356 Meyer og Sirnes (1999)s.76-98 Morken (2006) s. 9-15 Dessuten anbefales: Kirkebæk,B. Simonsen, E. (1999) Etikk, genetikk og spesialpedagogikk. Oslo: Unipub. Kirkebæk, B. Simonsen, E. (2002) Handikaphistoriske temaer. I.: Befring, Tangen , R. (2002) Spesialpedagogikk. Oslo:Cappelen Seip, Anne-Lise (1994) Omsorg blir politikk. Kap.8. I: Veiene til velferdsstaten. Norsk sosialpolitikk 1920 -1975. Oslo: Gyldendal. Simonsen, E. (2000) Mennesket skapt i naturvitenskapens bilde. Kap. 2. Vitenskap og profesjonskamp – opplæring av åndssvake og døve i Norge 1881-1963. Oslo:Unipub.

Velferdsstatens logikk: Uten diagnose – ingen behandling

Normalitet og avvik Sosiologisk Antropologisk Kulturelt Historisk: - ”normalitetens historie”

Begrepene Vitenskap: Vitenskapeliggjøring av menneskelig variasjon uttrykt som normalitet og avvik

Begrepene fortsatt Modernitet: 1650 - ? - en epoke i vestlig kultur preget av rasjonalitet og utviklingsoptimisme

Begrepene forts. Etikk: forestillinger om moral realisering av moralske verdier regler for moralsk handling etablering av hierarkier for menneskelig verdi - menneskesyn

Struktur for forelesningene 4.september: Normalitet som vitenskapelig begrep i vestlig kultur Det 19.århundret: - Etablere standarder for det normale

Struktur forts. 10.september: Normalitetens gjennombrudd Det 20.århundret: - klassifikasjon, sortering og behandling av det unormale

Struktur forts. 11.september: Normalitet i oppløsning? Det 21.århundret: - mangfold, variasjon og inkludering?

Moderniteten Gjennombrudd for: opplysningsprosjektet rasjonalitet/fornuft empiri teknologi fremskritt

Et nytt historiesyn Brudd med oppfatningen av verden som en uforanderlig og gitt størrelse: utvikling og endring mennesket fikk en hånd på rattet

Førmoderne menneskesyn Sykdom, fattigdom og funksjonshemning forstått i en religiøs ramme: som straff for synd som objekt for almisser og omsorg

Synet på barn Byttinger Utsatte barn Hittebarn

Fattigdom som hovedkategori for menneskelige problemer Lite behov for kategorisering, sortering og differensiering

Modernitetens menneskesyn: Et rasjonelt syn på hopen av fattige, syke og elendige mennesker: Observere Kvantifisere Eksperimentere

Mennesket og tiden det gode – i pakt med religionen det dårlige – syndig tidslinjen – statisk

Bruddet det gode – i pakt en norm/standard det dårlige - utenfor normen tidslinjen - utvikling fremover

En progressiv utvikling? Sirnes (1999): Kritisk fortolkning av moderniteten som entydig progressiv Modernisering som disiplinering av skolen - og samfunnet

Empiri – ikke tro Hvordan danner mennesket seg forestillinger? Ideer? Språk? Moral? Hvilken betydning har sansene?

Et spesialpedagogisk eksempel Denis Diderot og synet på døves tegnspråk (1750)

Tegnspråkets styrke ”Hvordan forandres ikke vår forståelse ved hjelp av tegn!” ”Er ikke den mest livlige tale bare en etterligning av det som skjer!”

Denis Diderot forts. Tegnspråk som studieobjekt og for vitenskapelig eksperimentering: Hva styrer mennesket? - fornuften eller følelsene? Tegnspråket gir svar.

Normalitet som vitenskapelig fenomen Naturen gir svaret Det observerbare og målbare oppfattes som naturgitt - og dermed absolutt og riktig

Standarder for normalitet på 1800-tallet Rase Kjønn Klasse Alder Religion Kultur og språk Moral Forstand

Normenes grunnlag Moralsk høyverdig I pakt med naturen Statistisk mest vanlig

Spesialpedagogisk normalitet 1800-tallet Moral Forstand Språk

Vitenskapelig ordnet menneskehet En biologisk og statistisk definisjon av normalitet

Biologi som norm Immanuel Kant og ”rasenes oppfinnelse” (1775-1785)

Rasenes”oppfinnelse” Menneskeartens fire ”raser”: - den hvite - den negroide - den kalmukkiske-hunnerne - den hindustanske

Interessen for hodet Kraniemålinger Frenologi (tolking av kraniemålingene) Fysiognomi (den fødte forbryter)

Kraniemålinger Paul Broca: ”Hjernens volum viser åndsevnene” - Redskap for klassifisere hår- og hudfarge - Påviste talesenteret i venstre frontallapp

Frenologi Franz Gall, grunnla frenologien og tolket kraniemålingene: Høy panne: metafysisk spekulasjon Bred form: lave drifter og kriminalitet

Fysiognomi Dyre- og menneskefysiognomier ”Uærlige” fysiognomier Cesare Lombroso og den fødte forbryter

Fysisk antropologi i Norge ”Den nordiske rase” og ”de andre” ”Verdens største samling sameskjeletter”

Utviklingstenkningen Degenerasjon Evolusjon Rekapitulasjon Atavisme

Morel og degenerativ arv 1857 1.gen: Mindre nervøse lidelser 2. gen: Alkoholisme, prostitusjon og vagabondering 3. gen: Kriminalitet og sinnssykdom 4. gen: Åndssvakhet, idioti og døvhet

Darwinisme og evolusjon (utviklingslæren) Artenes opprinnelse (1859) Det naturlige utvalg (1871)

Rekapitulasjon Individet går gjennom menneskehetens utviklingshistorie Barn og ”primitive” raser står lavest Er nærmest dyrene i utvikling

Tilbakeslag Atavisme: - tilbakeslag til tidligere utviklingstrinn

Et spesialpedagogisk eksempel 1867 Mongolisme Downs syndrom

John Langdon Down Åndssvake er som barn og primitive raser De befinner seg på et lavt utviklingstrinn

John Langdon Down Inspirert av frenologi darwinisme (utviklingslære) atavisme

Etnisk klassifikasjon av åndssvake Mongolian Malay Ethiopian Aztec Causian

Det enkleste er linjal Farvel til fot, tommer og alen: - innføring av det metriske system (1875)

Det enkleste er linjal forts. Normalfordelingskurven Intelligenstesting

Personene bak: Johann C.F. Gauss og normalfordelingskurven Carl Looft og intelligenstesting

Intelligenstesting Alfred Binet & Theodor Simon i Frankrike

Intelligenstesting i Norge Carl Looft: ”psykiske variabler” ”psykiske utviklingsmangler”

”Utenfor regelen” ”Abnormbegrepet”

Inn i det 20.århundret: Sirnes (1999) Normalitet – en tom kategori

Avviket - og jakten på avvikeren

Etikk og etiske implikasjoner