Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs
System til å følge opp regelverket Nasjonale tilsyn viser store avvik på ”system” Eksempler på krav: Opplæringsloven med forskrifter Kommunenes plikter - § Kompetanseutvikling - § 10 – 8 Skolebasert vurdering – forskrift § 2 Felleslov for grunnskole og videregående skole Elevens skolemiljø – kap. 9a Opplysning til barnevernet - § 15-3 Vurdering – endringer av forskriftene
System til å følge opp regelverket Er 2-nivåkommunene til fordel eller ulempe? Savner vi de ”gamle” skolekontorene med en skolesjef som bestemte ? Tiltak: Samarbeid mellom kommunene/regionene Tilsette egen person til å lage og opprettholde systemer Temabaserte samlinger Informasjon og opplæring Ekstern vurdering Veiledningskorps
Kontakt mellom kommunene og bevilgende myndigheter Statistikk – hva sier den ? Virkeligheten – hvordan er den ? Øremerkede tilskudd i stedet for rammetilskudd ?
Tilrettelegge for opplæring ”Skreddersy” kurs for: Rådmenn Skoleansvarlige Skoleledere Politikere Kompetanseløft for skoleledere
KS sin egen policy Utdanningspolitisk plattform Arbeidsgiverstrategi mot 2020 Kravet til skoleeiers ”forsvarlige system” Veiledning av nyutdannede lærere og førskolelærere Manifest mot mobbing Hva KS mener om skoleeierrollen Om faget utdanningsvalg Felles tilsyn med skolesektoren 2009 Skoletinget januar 2010