Forelesningsnotat 6.5 HMS ledelse og HMS kultur Modul 6.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Kari Pape Den gode assistenten
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Hvordan intervjue en forsker?
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Standardisert arbeid.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Nye trafikkregler i Norge
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Muntlige presentasjoner
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Utfordringer fram mot 2015 – innspill fra sikkerhetsforums medlemmer februar 2004.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Forbedringsverktøy TURMAT.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Etikk i Haugesund Kommune
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
KOMMUNIKASJON.
Planlegge og prioritere tiltak
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Utskrift av presentasjonen:

Forelesningsnotat 6.5 HMS ledelse og HMS kultur Modul 6.

HMS og min hverdag

Virkemidler og HMS nivå 10 20 30 40 50 Time 5 S Safe Job Analysis Behaviour based safety PPE standard Work Permits/ LOTO Basic Rules Near Miss Reporting Self Assesment Audits & PDCA WOC

HMS Utviklingsfaser Prestasjonsnivå 2000 …Bedriftskultur Systemer 80-90 tallet Teknologi IMPORTANT PAGE 70 tallet 9-Apr-17 Tid

Eksemplet med veitrafikk: Teknologiforbedring Sikre biler, veger, fartshumper, kameraer, veidekke, etc 9-Apr-17

Veitrafikk. Forbedring av struktur og system Systemer som vegtrafikkloven, førerprøven, sikkerhetsbestemmelser Systematisk forbedringsarbeid 9-Apr-17

Veitrafikk: Forbedring av kultur Trafikkantenes virkelige atferd 9-Apr-17

Tre ulike forbedringsprosesser Trafikkultur Prestasjonsnivå Systemer IMPORTANT PAGE Teknologi 9-Apr-17 Tid

Hva er HSE Kultur ”(Sikkerhets)kultur blir skapt og gjenskapt gjennom at medlemmene oppfører seg på en måte som oppfattes som den naturlige og opplagte måten å være på” B.A. Turner 1989 ”Det som sitter i veggene” 9-Apr-17

Organisasjonens isfjell Synlig Struktur Struktur Systemer Strategi Prosessbeskrivelser Holdninger Atferd Ferdigheter Følelser Virkelige prosesser Mindre synlig Kultur Det som er synlig er over overflaten. Derfor korrigerer vi oftest her. Det krever mer å dypdykke, derfor vil vi prøve å unngå det selv om det kan vere her problemet er. Kulturdelen representerer de reelle arbeidsprosessene. 9-Apr-17

Hvorfor coaching? Bygge på det du gjør når du er god Jobbe videre med egne kvaliteter LØFT Kunnskap Vilje Evne Personlig trener Kunnskap om hvordan Vilje til å gjøre Evne til å gjøre X X

Stortingsmelding om sikkerhet St.meld. nr. 7 (2001-2002) 3.2.3 Helse- miljø- og sikkerhetskultur "Kunnskap om utvikling av organisasjonskultur bygger på erkjennelsen av at det ledelsen systematisk gir oppmerksomhet og prioritet, blir kultur.“ “Det ny regelverket synliggjør en forventning om at næringen tar et kulturløft ved å utfordre etablerte forestillinger og utvikle en ny og helhetlig virkelighetsforståelse.“ 1.4 Oppsummering av hovedpunkter i St.meldingen Dersom industrien ikke viser den nødvendige gjennomføringsvilje eller –evne vil myndighetene vurdere bruken av konsesjonstildelinger, hvor HMS er ett av flere viktige elementer 9-Apr-17

Gjennoprette balansen mellom struktur og kultur Utstyr Utvikling Kultur Struktur Utstyr Dette er den ene årsaken til at vi må foreta oss gjennomgripende endringer. 9-Apr-17

Hendelsesstyrt HMS engasjement 9-Apr-17

Hendelsesstyrt HMS engasjement 9-Apr-17

Risikostyrt sikkerhetsengasjement 9-Apr-17

Det handler om vårt akseptnivå En person blir drept En person blir skadet Sikkerhetsinspeksjon Runde på riggen – 12 timer Noe går snart galt Nesten ulykker 100 Her ligger vårt akseptnivå Det kjøres med håndholdt mobiltelefon Det arbeides på flens uten sikring Hvorfor har vi det slik at vi tolererer dette – hva er de bakenforliggende mekanismene som bidrar til at vi aksepteer disse tingene Feilhandling er en konsekvens, ikke en årsak. Pornografiske bilder på veggene Krysser gata utenfor fotgjengerfelt Det arbeides på stillas uten merking V I M Å H I T ! ! 9-Apr-17

Akseptnivå 9-Apr-17

Finn 5 feil - dialog 9-Apr-17

En ulykke under utvikling 9-Apr-17

Akseptnivå Mangelfullt stillas, ja Men også: uryddig, oppstikkende usikrede armerings-jern like under, ulendt. HMS – vår viktigste kulturbygger.

Akseptnivå Produksjons-fremmende? Sikkert? Trivelig? HMS – vår viktigste kulturbygger.

Her ligger vårt akseptnivå Katastrofe 1 En person blir drept En person blir skadet Sikkerhetsinspeksjon Runde på riggen – 12 timer Noe går snart galt Nesten ulykker 100 Her ligger vårt akseptnivå Det kjøres med håndholdt mobiltelefon Det arbeides på flens uten sikring Hvorfor har vi det slik at vi tolererer dette – hva er de bakenforliggende mekanismene som bidrar til at vi aksepteer disse tingene Feilhandling er en konsekvens, ikke en årsak. Pornografiske bilder på veggene Krysser gata utenfor fotgjengerfelt Det arbeides på stillas uten merking V I M Å H I T ! ! 9-Apr-17

LØFT Løsningsfokusert tilnærming: Se muligheter Bygge videre på positiv atferd Gjøre mer av det du gjør når du er god. Bygge selvbilde og selvtillit

Hvorfor coaching? Bygge på det du gjør når du er god Jobbe videre med egne kvaliteter LØFT Kunnskap Vilje Evne Personlig trener Kunnskap om hvordan Vilje til å gjøre Evne til å gjøre X X

Under min ledelse Egne kvaliteter Min driver

Da var jeg veldig god.. Fortell om en episode der du var god som leder. Coach stiller bare spørsmål og er oppriktig interessert i din historie. In den siste delen av dialogen, diskuterer dere: hvordan ta vare på og bygge videre på den

Coaching og PUKK-hjulet Bestemme hva som vi skal ta vare på og gjenta Bestemme ny trening Etterspørre hva som skal oppnås Finne ut hvordan Planlegg Utfør Kon- trollèr Korriger Studere virkningen Gode og dårlige Gjennomføre og observere 8

Maslow

Vanlige ledere og ledertalenter Etablere bedre strukturer Lage nye rutiner og verktøy Inngå andre avtaler eller kontrakter Betale bedre Gi fordeler Klarere ordre Ansette andre 1. prioritet: sørge for å bli forstått Ledertalenter Vinne ansattes tillit og respekt Utvikle sterke resultatønsker i de ansatte Appellere til de beste egenskapene i de ansatte Få ansatte til å støtte hverandre Gjøre ansatte pro aktive 1. prioritet: sørge for å forstå Kunnskap Vilje Evne X X

Denso Group

Når prinsippene er blitt en tilstand

Hans Nielsen Hauge Arbeidsmoral Etikk Samfunnsansvar