Norges Beste Barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Advertisements

Norges beste barnehage
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Norges Beste Barnehage
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Norges beste barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Drammen kommunale barnehager
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Gjelder alle treåringer (også norsktalende) i områder med høy andel innbyggere med minoritetsspråklige barn.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Styrermøte 8.september 2011.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Styrermøte 16.september 2010.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Visjonen vår: Tilstede med glede for å sette gode spor. Organisering: 65 barn fordelt på 5 grupper. Den største gruppen består av 15 barn. 18 ansatte.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Kompetanseplan oppvekst
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Observasjon og kartlegging av barns språk
Overgang for elever med spesielle behov
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Norges Beste Barnehage

OM «NORGES BESTE BARNEHAGE» (NBB) Vedtatt av bystyret i Drammen Prosjektperiode: 2012 til 2015 22 kommunale og 41 private barnehager 4 ansatte (leder og 3 prosjektveiledere) Budsjett: ca 6 millioner kr per år

VISJON Drammen, en kommune der barn og unge får oppfylt sitt fulle utviklingspotensial og blir trygge, aktive og selvstendige mennesker. MÅL: Bidra til kapasitetsbygging og kvalitetsutvikling i barnehagene i Drammen Styrke samarbeidet mellom private og kommunale barnehager BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT *Organisasjonsutvikling *Formål *Samarbeid *Etikk Helse Språk Sosial kompetanse Leke- og læringsmiljøet Autoritativ voksenrolle Vennskap Tidlig innsats Relasjonskompetanse Aktivitet Ernæring Mental helse Språkstimulering Observasjon og kartlegging Språkutvikling Pedagogisk dokumentasjon Fysisk miljø Psykososialt miljø

HELHETEN I TILBUDET Felles plattform og likhetstrekk i tilbudene for å sikre motivasjon for å sikre implementeringsprosesser Mål Styrke yrkesstoltheten Bidra til kapasitetsbygging Kvalitetsutvikling Styrke «felles språk» Arbeidsmåter Berøre de ansatte Refleksjon, logg, diskusjon og gruppeoppgaver Gi styrere støtte i hvordan å ta i bruk den nye kompetanse i barnehagen

TILGJENGELIGE KURS Opplæring for ulike ansattgrupper Sosial kompetanse Språk PULS Leke- og læringsmiljø

OPPLÆRING FOR ULIKE ANSATTGRUPPER Pedagogisk medarbeiderskole Pedagogisk lederskole Tilbys til pedagogiske ledere og pedagogiske medarbeidere i både private og kommunale barnehager i Drammen

OPPLÆRING FOR ULIKE ANSATTGRUPPER Felles forum for styrere Alle styrere i private og kommunale barnehager inviteres til felles møter 3-4 ganger i året. Mål: Faglig input og muligheter for erfaringsutveksling og refleksjon

SOSIAL KOMPETANSE Være Sammen = et allmennpedagogisk program som fokuserer på endring gjennom kapasitetsbygging. Kjernekomponenter Tidlig innsats Autoritative voksenrolle Implementering Frem mot sommeren 2015 vil 210 styrere og pedagogiske ledere ha fullført opplæringen som veiledere

SPRÅK NBB skal bidra til et bevisst språkmiljø og aktiv språkstimulering i barnehagen NBB skal bidra til ansattes kompetanse og praksis om systematisk observasjon og kartlegging

PULS – et kvalitetsutviklingsverktøy PULS = Pedagogisk utviklings- og læringsspeil PULS er et nettbasert kvalitetsutviklingsverktøy hvor de ansatte skal • diskutere og vurdere kvaliteten i egen barnehage • avdekke hva som er bra og hva som potensielt kan bli enda bedre 

PULS Drammen har utviklet egne kvalitetskjennetegn innen Barnehagens samfunnsmandat Leke- og læringsmiljøet Fysisk miljø Sosial kompetanse Språk Ledelse   Kvalitetskjennetegnene sammenfaller I stor grad med prosjektets fokusområder. Planen er at det også skal utvikles kvalitetskjennetegn innen helse, og kanskje også innen overgang barnehage- skole.

Generell beskrivelse av de 4 nivåene Kvalitets-kjennetegn 4 Drømmebilde, glansbilde 3 Systematisk refleksjon 2 Har en plan 1 Har ikke felles begreper. Deler ikke kunnskapen sin

LEKE- OG LÆRINGSMILJØET

(Organization for Economic Co-operation and development) BESØK FRA OECD (Organization for Economic Co-operation and development) OECD besøkte to barnehager: En kommunal barnehage med en stor andel minoritetsspråklige barn En privat barnehage Fjell barnehage (kommunal) Klokkergaarden Natur- og kultur barnehage (privat)

barnehageavdelingen i KD Besøk fra barnehageavdelingen i KD Norges beste barnehage og Gratis barnehage 5 barnehager med ulike fokus: Barn med spesielle behov, Systematisk arbeid i oppfølging av enkeltbarn Språk Flerkulturell pedagogikk Fysisk leke og læringsmiljø

Drammen venter også besøk av en stor delegasjon fra byrådsavdelingen i Oslo kommune

NBB’S FREMTID Fortsette allerede igangsatte tiltak Støtte barnehagene i deres arbeid med implementering Overgangen fra barnehage til skole Sette helse på agendaen i 2015 Prosjektet evalueres våren 2015  

SPØRSMÅL?