Budsjettprosessen i Bergen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tredje kveld Folkevalgtopplæring 2012
Advertisements

Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Private høyskolers rapportering til departementet
Budsjettseminar for bydelsstyrene Oppbygging av budsjettdokumentet Hvordan skal det leses? Budsjettseminar for bydelsstyrene 24. september.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Fylkesrådmannens generelle føringer: Fagenheter/team disponerer sine ressurser i tråd med de føringer som er gitt gjennom RHP, herunder oppfølging av regionenes.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Økonomiplan Rådmannens forslag 25. november 2008.
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Folkevalgtopplæring oktober 2012 Tema:
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.
Stab økonomi Ansvarsområder:
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
BYRÅDETS BUDSJETTARBEID Finansbyråd Christine Meyer.
1 Bergenbyrådets tilleggsinnstilling ( ) Et budsjett for gode tjenester - også i fremtiden Christine B. Meyer finansbyråd Pressekonferanse 28.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
BYRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT 2008 / ØKONOMIPLAN Et tilbakeblikk på en bystyreperiode.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Økonomisjefsamling Økonomiplanlegging - Lett oppvarming Ålesund 1. oktober 2015 Martin G. Mortensen.
Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef Budsjett og økonomistyring
Budsjett som politisk styringsinstrument
ÅRSREGNSKAP 2016.
Rådmannens budsjettfremlegg
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Budsjett- og økonomiplan
Langtidsplan og budsjett
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Budsjettprosessen i Bergen kommune 1

Budsjettets to sider BUDSJETT = Systematisk plan for fremtidig virksomhet, uttrykt i økonomiske størrelser Skal inneholde: Behov Målsettinger Planlagte ytelser Ressursbruk = PLANLEGGINGSREDSKAP Når budsjettet er vedtatt: Handlingsfullmakt Et sett av bindende forskrifter Angivelse av virksomhetens aktivitetsgrenser = STYRINGSREDSKAP

Budsjettprosessen i Bergen ANSVAR - PROSESS Den samlede prosessen ”eies” av Økonomiseksjonen i Byrådsavdeling for finans, konkurranse og omstilling Bygger på vedtatt budsjett inneværende år Sentrale forutsetninger (bl.a. fra staten) legges til grunn BYSTYREVEDTAK Årlig vedtak: Årsbudsjett og økonomiplan (4 år) Rammebudsjettering fra topp til bunn Budsjettet vedtas av Bystyret på tjenesteområdenivå INTERN FORDELING Byrådsavdelingene tildeler deretter rammer til resultatenhetene basert på ulike modeller for intern budsjettfordeling Resultatenhetslederne fordeler enhetens netto ramme på detaljert nivå

Budsjettprosess - årshjulet VINTER SOMMER VÅR HØST Vedtak Bystyret Regnskap jan Tilleggsinnstilling des. Budsjettkonferanse Statsbudsjettet Kommuneøk.prop. Rev. nasj.budsjett Byrådets forslag sept. mai Budsjettramme Salderingskonferanse aug. Justeringskonferanse Forslag byrådsavd. Budsjettarbeid i byrådsavdelingene

Plangrunnlaget Kommuneplan Økonomiplan Virksomhetsplaner: Planer for tjenestene Økonomiske tertialrapporter Årsregnskap og Årsberetning Balansert målstyring (BMS) Felles styringskort/strategisk nivå

Inntektssystemet System for fordeling av statlige rammetilskudd til kommunene og fylkene Overordnet formål med inntektssystemet: Fordele midlene mellom kommunene på en rettferdig måte Systemet korrigerer og kompenserer for forskjeller Kommunene får mulighet til å gi sine innbyggere et mest mulig likeverdig tjenestetilbud Ivareta distriktspolitiske målsettinger INNTEKTSSYSTEMET: Representerer en relativt kraftig statlig styring av kommunene Har sterke innslag av omfordeling og utjevning Formelt øremerkede midler utgjør en liten del av inntektene

Mål i budsjettdokumentet Årsmålene i budsjettdokumentet skal være konkrete og etterprøvbare, og for øvrig konsistente med vedtatte planer og saker. Årsmålene skal om mulig inneholde en angivelse av status for dagens situasjon – slik målets ambisjonsnivå kommer tydelig frem. Oppfølging og rapportering: Tertialrapporter og årsmelding skal inneholde status for grad av måloppnåelse på alle årsmål i budsjettdokumentet.

Budsjett 2008 8

Frie inntekter og andre store poster Vekstforutsetning for 2008 som i Kommuneproposisjonen Utbytte fra selskaper forutsatt på om lag 2007-nivå. Eiendomsskatt: Samme som i 2007 – > 325 mill Nytt inntektssystem fra 2009 har tapspotensiale for Bergen. Selskapsskatt Inntektsutjevning Sosialhjelpskriterier Betydelig usikkerhet mht pensjonskostnadsanslagene

Hovedtall årsbudsjett 2008: Endringskategorier netto driftsbudsjett

Rammeendringer per tjenesteområde

Krav til effektivisering – 2008 budsjettet Budsjettet for 2008 er saldert men vi har fortsatt ufordelte utfordringer: Ufordelt ”effektiviseringspakke” 34,5 mill Ufordelt effekt konkurranseutsetting (VB 2007) 5,0 mill Ufordelt effekt av arealøkonomisering 6,0 mill IT-handlingsplan 2008-2011 - gevinstrealiering 2,2 mill. Ny innkjøpsstrategi - gevinstrealisering 12,0 mill. Effektiviseringskrav – fra byrådsavdelingene 20,0 mill Sum = 80,0 mill.

Usalderte driftskonsekvenser Konsekvenser av alle vedtatte planer Byrådets budsjettforslag – innstilling I

Fra budsjettdokumentet Byrådet har påbegynt arbeidet med å tilpasse ambisjonsnivået til de økonomiske realiteter i perioden, men fortsatt gjenstår en del før økonomiplanens handlingsprogram kan sies å tilfredsstille lovens krav om at det for hvert enkelt år skal anvises dekning for de utgifter og oppgaver som er ført opp og at planer skal integreres i økonomiplanleggingen og bruken av midler innarbeides i planen Byrådet forutsetter derfor at dette arbeidet følges opp i tilleggsinnstillingen og i den videre behandlingen av budsjettet i bystyrets organer.

Hvorfor 3 prosent netto driftsresultat? Netto driftsresultat er den beste økonomiske indikatoren for kommunesektoren. Over tid bør netto driftsresultat ligge på ca 3%. Dette fordi regnskapet ikke har reelle avskrivninger av investeringene, og tar dermed ikke tilstrekkelig hensyn til verditap som følge av slitasje, elde og manglende vedlikehold av kommunens bygningsmasse.

Eksempel på mål i budsjett 2008 - innstilling I Barnevernstjenesten