Statsbudsjettet 2015 Nye tiltak og styrkinger:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Læring på arbeidsplassen
Fange opp – følge opp! 22. januar 2012.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Nordisk tilsynskonferanse
Melding til Stortinget…
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
1.
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Styringsgruppemøte Borgøy
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Hva skjer i Troms etter avsluttet prosjekt Sjumilssteget i linjeorganisasjonen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompensatoriske tiltak etter lærerstreiken
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Norges Beste Barnehage
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Arly Hauge Ole Kristian Eivindson Johanne Benitez Nilsen Økt gjennomføring i vgo ansvar på tvers av forvaltningsnivåer.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Samling for styrere og pedagogiske ledere i barnehagene
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Den gode skoleeier I Nes.
Nye føringer – nye muligheter
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Fylkesmannen i Rogaland inviterer kommunene til å være med på den nasjonale satsingen "Sjumilssteget - for en god oppvekst". Gjesdal deltar fra høsten-14.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Overgang for elever med spesielle behov
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Statsbudsjettet 2015 Nye tiltak og styrkinger: Styrker satsingen på videreutdanning for lærere med 1 500 nye plasser til totalt 5 050 plasser– 143,6 mill. kroner Rentekomp. skole og svømmeanlegg (3 mrd kroner) – 45 mill. kroner Styrker satsingen på realfag – 20 mill. kroner Kompetanseutvikling for yrkesfaglærere – 8 mill. kroner Styrke opplæringstilbudet for hørselshemmede elever – 10 mill. kroner Styrke svømmeopplæringen for elever som søker opphold i Norge – 7 mill. kroner Oppfølging av private skoler i Udir – 2 mill. kroner

Statsbudsjettet 2015 Kutt Folkehøyskole, kortkurs – 20 mill. kroner Kompletterende undervisning – 10 mill. kroner Underliggende virksomheter – 13 mill. kroner Andre: Målretting av grunnstipend og bostipend elever i vgo – 441 mill. kroner Fra 10 til 9 mnd studiestøtte folkehøyskoler –12 mill. kroner Andre saker relevant for FM • Forvaltning av to tilskuddsordninger på det internasjonale området flyttes fra FM i Vest-Agder til SIU • Tilskudd til barn og unge som søker opphold til Norge – utvides til å omfatte elever i vgo

Aktuelt fra utdanningsdirektørmøte i okober Ny friskolelov (høringsfrist 15. januar) Oppfølgingen av lærerløftet Kompetanseutvikling Regelverk i praksis Oppdragsbrev 18-14 vurdering Dokumentasjons- og rapporteringskrav i skolesektoren Byråkratisering av norsk skole – hva er byråkratisering og hva er profesjonalisering? Karakterpraksis i offentlige og private videregående skoler Oppfølging av arbeidet med elevenes psykososiale miljø

Sjumilssteget - for god oppvekst i Vest-Agder Barnekonvensjonen i praksis

Sjumilssteget FN s barnekonvensjon ble ratifisert av Norge i 1991 og gir barn rett til å si sin mening i alt som angår det Sjumilssteget handler om å konkretisere artiklene i barnekonvensjonen og gjøre kommunene i stand til å bruke disse når de planlegger og kvalitetssikrer sine tjenester til barn og unge EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Sjumilssteget http://sjumilssteget.no/ «Fra 01.07.2012 til 01.07.2014 skal Sjumilssteget spres til alle fylkesmannsembeter i Norge, med det mål at barnekonvensjonen som en overordnet legalitet, kan implementeres i daglig praksis i alle landets kommuner» http://sjumilssteget.no/ EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Sjumilsstegkonferanse i Vest-Agder 10.desember 2014 Sjumilssteget er et program utviklet for å hjelpe kommunene med å se barnets beste og slik innarbeide barnekonvensjonen i sin daglige praksis har fokus på tidlig innsats, samarbeid på tvers av enheter og fagområder og barn og unges medvirkning Sjumilsstegkonferanse i Vest-Agder 10.desember 2014 Buen kulturhus i Mandal Informasjon og påmelding på Fylkesmannen i Vest-Agder sin hjemmeside http://fylkesmannen.no/Vest-Agder/Kurs-og-konferansekalender/Konferanse-om-Sjumilssteget-i-Vest-Agder/ EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Nasjonalt veilederkorps

Veilederkorpset skal yte støtte til skoleeiere og skoler for styrke utviklings-, endrings- og forbedringsarbeidet i skolen http://www.udir.no/Utvikling/Veilederkorps/ EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Utvikling av Veilederkorpsordningen Departementet ber Utdanningsdirektoratet utvikle en tydeligere kompensatorisk innretning på tiltaket Veilederkorps styrke samarbeidet med fylkesmannsembetene med sikte på å løfte de skoleeierne som av ulike årsaker ikke løser sine lovpålagte oppgaver tilfredsstillende Utvikle indikatorer for en felles forståelse av hva som ligger i «utilfredsstillende resultater Integrere andre satsinger og tiltak som for eksempel KS sitt skoleeierprogram, Ungdomstrinn i utvikling, Vurdering for læring etc. EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Nettverkssamarbeid rundt barn og unge med særskilte behov

Embetsoppdrag til Fylkesmannen 2014 Fylkesmannen skal medvirke til og delta i tverrfaglig og tverretatlig nettverk mellom skoleeiere, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten), statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped), universitets- og høgskolesektoren og andre relevante statlige og kommunale tjenester og fagmiljøer EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Planlegger å gjennomføre to møter i året Nettverksmøter Planlegger å gjennomføre to møter i året Første møte fredag 28.november med PPT-ledere, skoleeierrepresentanter, STATPED og Fylkesmannen Utvikling av nettverket – invitere representanter fra kompetansemiljøer EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Læringsmiljøprosjektet - målrettet tiltak mot mobbing

Skoler med vedvarende høye mobbetall http://www. udir Definisjon av «vedvarende høye mobbetall» for 7. trinn Den gjennomsnittlige andelen mobbede elever er høyere enn 15 prosent for tre år for 10. trinn Den gjennomsnittlige andelen mobbede elever er høyere enn 10 prosent for tre år Kilde: Elevundersøkelsen NTNU har foretatt analyser for å fjerne «tullesvar», tilfeldige utslag, skoler med færre enn ti svar per år og andre kilder til urimelige utslag eller identifisering Oversikten over skoler med vedvarende høye mobbetall viser gjennomsnittlig prosentvis andel mobbing for årene 2010-2012. Det betyr at det kan være store forskjeller mellom årene, og at tallene ikke nødvendigvis reflekterer situasjonen ved skolen i dag. Tallene er hentet fra Elevundersøkelsens spørsmål om mobbing til 7. og 10. trinn. Alle elever som har svart at de blir mobbet 2-3 ganger hver måned eller mer, blir i tallmaterialet regnet som mobbet. Skolene kan selv finne ut dette ved å gå inn på Rapportportalen for Elevundersøkelsen og legge samme de tre siste svaralternativene dersom de ikke er prikket EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Læringsmiljøprosjektet - målrettet tiltak mot mobbing i regi av Utdanningsdirektoratet Tilbud om veiledergrupper fra Læringsmiljøsenteret v/ Universitetet i Stavanger til kommuner med vedvarende høy andel mobbing Hver kommune følges opp i tre semester med ca. to besøk i semesteret Veiledningen bygger på Læringsmiljøsenterets erfaringer med støttetiltak for skoler og kommuner for å utvikle gode læringsmiljø, samt forskningsbasert kunnskap om mobbing, endringsledelse og organisasjonsutvikling Medieoppslag med lister fra skoler med høye mobbetall – 2010-12 Fylkesmannen sitter også med data for 2013 EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Læringsmiljøprosjektet Pulje 1 – pilotprosjekt startet i 2014 22 skoler Ingen fra Vest-Agder Pulje 2 – oppstart i 2015 Alle fylker får muligheten til å delta med en kommune (inntil 2 skoler) Foreløpig kun offentlige skoler Skoler med fortrinnsvis mer enn 100 elever Fylkesmannen velger ut og forespør kommunen Varighet på tre semester EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014

Fylkesmannen skal følge opp kommuner med høye mobbetall som ikke får tilbud om veiledning gjennom Læringsmiljøprosjektet 2014 – midler til Farsund/Lyngdal/Kvinesdal 3 lokale samlinger med læringsmiljøsenteret v/ Tove Flack 1 oppfølgingssamling med Tove Flack for hele Listerregionen EAT Utdanningsmøte fredag 14. november 2014