Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Advertisements

5 Kultur.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Faginformasjon om programfagene for
Læreplanen i eldre historie
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Prinsipper i opplæringen Læreplanverket Kunnskapsløftet - Samisk
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Tverrfaglige prosjekt
Borre ungdomsskole
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
17. april 2017.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Ny læreplan… Høst 2017.
17. september 2018.
Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø
Revidert læreplan i engelsk
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nå er de revidert!.
Hva vil det si å være studieforberedt?
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
Utskrift av presentasjonen:

Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet Tromsø 19.06.07 Matilda Burman mbu@udir.no

Læreplanverkets status Generell del (uendret fra 1993) Prinsipper for opplæringen - inkl. Læringsplakaten Læreplaner for fag - er forskrifter til opplæringslova § 3-4

Retningslinjer for lp - hva er nytt? Gjennomgående planer  progresjon og sammenheng Mål på utvalgte årstrinn  tilpasset opplæring, fleksibilitet Mindre detaljnivå, men mer presist 5 grunnleggende ferdigheter Kompetansemål  hva elevene skal lære/mestre, ikke hvordan Profesjonell frihet - ditto ansvar  ingen metodestyring  tilpasset opplæring  ikke føringer på innhold/lærestoff  lokal organisering Vurderingen skal være målbasert  sluttvurdering

Status for lp-utvikling Læreplaner er utviklet og fastsatt for: Grunnskolen Fellesfag vgo Studieforberedende utdanningsprogram Vg1 og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram Parallelle, likeverdige samiske læreplaner og særskilte samiske læreplaner i Kunnskapsløftet – Samisk Læreplaner i grunnleggende norsk og morsmål for språklige minoriteter (skolestart høsten 2007) Under utvikling: Vg3 yrkesfag (høringsfrist 01.10.07)

Læreplanverket for Kunnskapsløftet - Samisk Parallelle, likeverdige læreplaner Særskilte samiske læreplaner 1.-10. trinn VGO fellesfag Programområde for MDD Programområde for Formgiving Samisk musikk og scene*** Samisk visuell kultur *** Mat og helse Musikk Duodji Programområde for samfunnsfag og økonomi Naturfag Samisk historie og samfunn *** Samfunnsfag Samfunnsfag * Historie * Samisk som 1. språk* Geografi * Samisk som 2. språk* Religion og etikk* KRL Norsk for elever med samisk som 1. språk * fastsettes av KD Design og duodji Vg2 ** Reindrift Vg2 ** Hvilke elever skal bruke disse planene? Parallelle læreplaner 1.-10. trinn: elever i samiske distrikt. Parallelle gjennomgående læreplaner og fellesfag (studieforberedende): elever i samiske videregående skoler og i andre videregående skoler i Norge dersom skolen tilbyr dette. Programfag samisk historie og samfunn, samisk musikk og scene og samisk visuell kultur: elever i samiske videregående skoler og andre videregående skoler i Norge dersom skolen tilbyr dette. Design og duodji og reindrift: landsdekkende tilbud. Norsk for elever med samisk som 1. språk: elever i Norge som får opplæring i samisk. *Samiske språkplaner er fastsatte av Sametinget **Yrkesfagsplaner fastsettes av Sametinget ***Grønne planer fastsettes av Sametinget

Bakgrunn for samisk innhold Opplæringslova § 6-4 ”Forskrifter om læreplanar etter § 2-3 og § 3-4 skal gi pålegg om opplæring om den samiske folkegruppa og om språket, kulturen og samfunnslivet til denne folkegruppa i tilknyting til dei ulike fagområda.” Resultat: samisk innhold i formål og kompetansemål i LK 06 som forplikter

Norsk I fagets formål I Norge er både bokmål, nynorsk og samisk offisielle skriftspråk, og det tales mange ulike dialekter og sosiolekter, men også andre språk enn norsk. Etter 4. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne samtale om et utvalg sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre kulturer

Norsk Etter 7. årstrinn gjenkjenne og uttale bokstavene som finnes i samisk alfabet presentere egne tolkinger av personer, handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk Etter 10. årstrinn gjøre rede for hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter framstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk og om utbredelsen av de samiske språkene i Norge, Sverige, Finland og Russland Eksempel på samisk innhald i ulike fag

Naturfag I fagets formål Kunnskap om, forståelse av og opplevelser i naturen kan fremme viljen til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. I denne sammenhengen har samer og andre urfolk kunnskap om naturen som det er viktig å vise respekt for. Etter 7. årstrinn fortelle om hvordan noen plante-, sopp- og dyrearter brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske

Naturfag Etter 10. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gi eksempler på hvordan samer utnytter ressurser i naturen gi eksempler på folkemedisin, blant annet den samiske, og samtale om forskjellen på alternativ medisin og skolemedisin

Engelsk Etter 7. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne sammenligne levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge, deriblant den samiske

Kristendoms-, religions-, og livssynskunnskap Etter 7. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beskrive hovedtrekk i samisk før-kristen religion og overgangen til kristendom drøfte noen verdispørsmål som den samiske urbefolkningen er opptatt av i vår tid

Samfunnsfag Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Etter 4. årstrinn (historie) Mål for opplæringen er at eleven skal kunne fortelje om samane, urfolket i Noreg, og om sentrale trekk ved kulturen og levekåra til samane fram til vikingatida forklare kvifor ein feirer 17. mai og 6. februar og fortelje om nasjonaldagane til andre land

Samfunnsfag Etter 7. årstrinn fortelje om sentrale trekk ved kulturen og levekåra til samane frå vikingtida til slutten av dansketida, og om forholdet deira til statane på Nordkalotten i denne perioden lese og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovudtrekk i sitt eige fylke, nabofylka, dei samiske busetjingsområda, Noreg, Europa og andre verdsdelar gjere greie for hovudtrekk ved samiske samfunn i dag gje døme på korleis Noreg er med i internasjonalt samarbeid gjennom FN og andre organisasjonar, også internasjonalt urfolkssamarbeid

Hva blir den store utfordringen? Kompetanseutvikling grunnopplæringen UH-sektoren Materiell og lokalt læreplanarbeid - hva og hvordan? Kva blir utfordringa? Ressurshefte - kompetanseutvikling Ikkje metodeforslag, ikkje veiledningshefte Skape motivasjon og lyst.

Gávnos – et funn! Et ressurshefte (norsk, samfunnsfag, KRL + religion og etikk) En nettutgave heftet i pdf-format artikler linker oversikt over alle kompetansemål med samisk innhold autentiske eksempler

Gávnos – et funn! Målgruppe: lærere i hele grunnopplæringen Utviklet i samarbeid med Samisk høgskole/Sámi Allaskuvla Sendes til alle skoler ved skolestart 2007

Målet med Gávnos faglig ressurs for lærere kunnskap og inspirasjon grunnlag for lokalt læreplanarbeid grunnlag for regionale og lokale kurs om det samiske innholdet videreutvikling av UH-sektoren og andre som kan utvikle og tilby etterutdanning regionalt