Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Regional HR handlingsplan for perioden
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Samhandling på dagsorden
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
- Samhandlingsreformen –
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Innhold Kapasitet Kompetanse Utdanning. Nasjonalt utfordringsbilde Hvordan skal vi som nasjon opprettholde en god offentlig sektor og et velfungerende.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Rekruttering – behov for og tanker om samarbeid
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Samhandlingsreformen
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Fremtidens spesialsykepleiere
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Visjon, virksomhetside og verdier
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Kommersialisering av forskningsresultater
Det integrerte universitetssykehuset
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Klubbens styrearbeid i praksis
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Strategi for Nord universitet 2020
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge Oppdrag gitt fra styret i HMN RHF i mars 2014 Bredt sammensatt prosjektgruppe Utstrakt medvirkning fra ulike interessenter og samarbeidspartnere Interne interessenter – eksterne interessenter - hvordan forankre? Prosjekteier – prosess internt

Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge Helse Midt-Norge skal yte befolkningen likeverdige helsetjenester med høy kvalitet på en kostnadseffektiv måte - nå og i fremtiden.   Strategien skal bidra til at organisasjonen er i stand til å møte fremtidens behov for kompetanse.

Utfordringsbildet Befolkningens sammensetning og behov endres Tydeligere krav til dokumentert kvalitet Ansatte i helsetjenesten blir en knapphetsfaktor Økonomisk vekst bremses for spesialisthelsetjenesten

Hva er nytt? 5 prinsipper Rekkefølge på hovedmål Relevans

Hva vi ser? Avhenger av utsiktspunktet

Helse Midt-Norge skal: Utdanne helsepersonell til hele helsetjenesten og sikre god kvalitet og relevans. Forvalte og utvikle kompetansen for å møte befolkningens behov og forventninger til kvalitet i helsetjenesten.

Helse Midt-Norge skal: Sikre at foretaksgruppen ivaretar ansvaret for utdanning og kompetanseutvikling, med god systematikk, dokumentert kvalitet og at aktiviteten er i tråd med behovene

Prinsipper for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge 2015-2020 Befolkningens og tjenestens behov skal være styrende for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge Kompetanseutvikling og utdanning er et lederansvar

Prinsipper forts. Det skal utvikles konkrete planer for å dekke kompetansebehovet på alle nivå, basert på felles metodikk. Planene skal beskrive hvordan vi rekrutterer, utvikler og beholder våre medarbeidere og team

Prinsipper forts. Utdanning og kompetanseutvikling skal være en integrert og tydelig del av den kliniske aktiviteten og inkluderes i all virksomhetsplanlegging. Koblingen mellom forskning, utdanning, kompetanseutvikling og innovasjon skal styrkes.

Prinsipper forts. For å sikre helhetlige pasientforløp må primærhelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og utdanningssektoren samarbeide om utdanning og kompetanseutvikling.

Hovedmål Ledere på alle nivå skal til enhver tid ha oversikt over enhetens kompetanse og kapasitet. Kompetansebehov på kort og lang sikt skal være dokumentert, basert på systematiske analyser

P8 - Dokumentert kompetanse

Hovedmål Det skal utvikles konkrete planer for å dekke kompetansebehovet på alle nivå, basert på felles metodikk. Planene skal beskrive hvordan vi rekrutterer, utvikler og beholder våre medarbeidere og team

Hovedmål Helse Midt-Norge skal synliggjøre ressursbruk og sørge for riktig ressurstilgang til utdanning og kompetanseutvikling

Hovedmål Gjensidig kompetanseoverføring og oppgavedeling skal skje mellom profesjoner, enheter og tjenestenivåer med utgangspunkt i pasientens behov for trygge og sammenhengende tjenester

Hovedmål Utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge skal være kunnskapsbasert, relevant og ha god kvalitet

Hovedmål Helse Midt-Norge skal bidra til at utdanninger er i tråd med befolkningens og tjenestens behov

Hovedmål Helse Midt-Norge skal samarbeide med utdanningssektoren og kommunene om utdanning av fremtidens helsepersonell og involvere pasienter og brukere i utvikling av utdanning

Videreutvikle, vedlikeholde Ansattes kompetanse -prosessbeskrivelse Student Praksis under studier Turnus Rekruttering Spesialisering Videreutvikle, vedlikeholde kompetanse Strategi for Utdanning og kompetanse Fast tilsetting av LIS leger Systemstøtte - ProFile

Videre prosess Styresak 12.3.15 Utarbeide handlingsplan våren 2015 Rullere planen