Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt: Telf: Mob:
DANA ATCHLEY - NEXT EXIT
Grete Jamissen Hva er en digital historie? En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.
Grete Jamissen Digital historiefortelling er også en del av paradigmeskiftet ”web 2.0” - ”fra å laste ned til å laste opp” - ”fra undervisning til læring” - ”Et sosialkonstruktivistisk læringsparadigme” - Digital Storytelling ->digital historiefortelling Her er en link til historien over
Grete Jamissen Sjangerutvidelse – hva skjer? FoU – 1.lektor program Fra personlig fortelling til fag? Samme potensial for refleksjon og læring? Teamutvikling – kunnskapsdeling Studenters formidling av prosjektidéer
Grete Jamissen Virkemidler balansert –Kreativ – og samtidig nøktern Pauser gir rom for ettertanke Enhetlig uttrykk Humor er et godt virkemiddel elever undervisnings- personale ledelse administrasjon En god digital fortelling? Personlig historie Levende - fortellerstemme Dramaturgisk grep Et kritisk spørsmål Klipperytme Bilderikt språk
Grete Jamissen Utviklingsarbeid Helhetlig master i folkehelsevitenskap Forskningsformidling Konkretisering av faglig perspektiv Felles kunnskapsutvikling og læring
Grete Jamissen Læringsutbytte? IndividueltGruppe/organisasjon Prosessen Bevissthet om eget faglig perspektiv i forhold til folkehelse Forståelse for de andres faglighet Delt eierskap til master Ny kunnskap Arbeidsgruppens samarbeidsmåte Ferdig produkt Stolthet og mestring Bevissthet om eget fag Varighet – hentes fram igjen Studenter og kolleger Eventuelt ekstern formidling
Grete Jamissen Studentprosjekt ”400” studenter i IPH – to kull Prosjektoppgave – innsalg 20 studenter i MOK Logistikk og prosess Resultat? Teknikk uproblematisk Historier eller prosjekt? Prosess og tid
elever ledelse administrasjon Refleksjoner – ”nå” Mange spennende muligheter Utfordringer i sjangeroverskridelse Personlig -> personfaglig Individuelt produktet -> faglig fellesskap Klarhet på egne tanker -> felles kunnskapsutvikling Personlig eierskap -> assistert produksjon Oppsøkende deltakere -> påmeldt Utfordringer i det tverrfaglige: Pedagogikk, narratologi, teknologi,bildebruk visuell kommunikasjon ++ Magien i ”Story Circle”
Grete Jamissen elever ledelse administrasjon Linx? Et knippe gode links til mer avanserte historier