Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fra idè til ferdig produkt
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Publisering på internett
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Digital historiefortelling
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Digital kompetanse i Mat og helse
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Hvordan går det med fylkesavdelingens- arbeidet med fagkongressen 2013?
Den Norske Skolen i London
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Maja Michelsen Norsk november 2010
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Semesterintroduksjon – våren 2013
Sammensatte tekster.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Alle har en historie å fortelle! ITU-konferansen – Kreative Dialoger 20. oktober 2005 Birte Hatlehol Stipendiat i mediepedagogikk, NTNU
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Blogg og publisering på nett
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Etikk i pedagogisk arbeid
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
Valgfag på Kastellet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Digital historiefortelling - prøv selv
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt: Telf: Mob:

DANA ATCHLEY - NEXT EXIT

Grete Jamissen Hva er en digital historie? En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.

Grete Jamissen Digital historiefortelling er også en del av paradigmeskiftet ”web 2.0” - ”fra å laste ned til å laste opp” - ”fra undervisning til læring” - ”Et sosialkonstruktivistisk læringsparadigme” - Digital Storytelling ->digital historiefortelling Her er en link til historien over

Grete Jamissen Sjangerutvidelse – hva skjer? FoU – 1.lektor program Fra personlig fortelling til fag? Samme potensial for refleksjon og læring? Teamutvikling – kunnskapsdeling Studenters formidling av prosjektidéer

Grete Jamissen Virkemidler balansert –Kreativ – og samtidig nøktern Pauser gir rom for ettertanke Enhetlig uttrykk Humor er et godt virkemiddel elever undervisnings- personale ledelse administrasjon En god digital fortelling? Personlig historie Levende - fortellerstemme Dramaturgisk grep Et kritisk spørsmål Klipperytme Bilderikt språk

Grete Jamissen Utviklingsarbeid Helhetlig master i folkehelsevitenskap Forskningsformidling Konkretisering av faglig perspektiv Felles kunnskapsutvikling og læring

Grete Jamissen Læringsutbytte? IndividueltGruppe/organisasjon Prosessen Bevissthet om eget faglig perspektiv i forhold til folkehelse Forståelse for de andres faglighet Delt eierskap til master Ny kunnskap Arbeidsgruppens samarbeidsmåte Ferdig produkt Stolthet og mestring Bevissthet om eget fag Varighet – hentes fram igjen Studenter og kolleger Eventuelt ekstern formidling

Grete Jamissen Studentprosjekt ”400” studenter i IPH – to kull Prosjektoppgave – innsalg 20 studenter i MOK Logistikk og prosess Resultat? Teknikk uproblematisk Historier eller prosjekt? Prosess og tid

elever ledelse administrasjon Refleksjoner – ”nå” Mange spennende muligheter Utfordringer i sjangeroverskridelse Personlig -> personfaglig Individuelt produktet -> faglig fellesskap Klarhet på egne tanker -> felles kunnskapsutvikling Personlig eierskap -> assistert produksjon Oppsøkende deltakere -> påmeldt Utfordringer i det tverrfaglige: Pedagogikk, narratologi, teknologi,bildebruk visuell kommunikasjon ++ Magien i ”Story Circle”

Grete Jamissen elever ledelse administrasjon Linx? Et knippe gode links til mer avanserte historier