Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Bjørn-Håkon Solberg Forum for formidling

2 Agenda Introduksjon UiT.no – en arena for historiefortellinger
Adferd på nett Bilder (hvorfor, hvordan, lovverk og retningslinjer) Video (hvorfor, hvordan med case eksempel) UiT nye nettsider Tips og ressurser

3 UiT - historiefortellinger
Hva ønsker vi å fortelle om UiT? Hvor forteller vi det? Hvordan forteller vi det?

4

5 Adferd på nett Vi søker frem informasjon på nye måter (video og bilder vs. tekst) Google er mest brukt men YouTube er for mange den foretrukne måten å finne relevant informasjon på. Vi tar til oss informasjon annerledes enn i tradisjonelle medier. Eksempel - brukeradferd på Ikea sine nettsider:

6 Bruk av visuelle virkemiddel på nett – vi skal se nærmere på:
Hvorfor bruke bilder og video på nett? Når bruke bilder og video på nett? Hva må vi ta hensyn til? (lovverk & retningslinjer)

7 Hvorfor bruker vi bilder?
”Et bilde sier mer enn tusen ord” Et bilde sier noe annet enn tusen ord Et bilde sier det på kortere tid enn tusen ord

8 Når bruker vi bilder? Vi vil friste brukerne
Vi vil gjøre innhold lettere tilgjengelig Vi vil vise relasjoner Vi vil skape en stemning Vi vil markere et formspråk Vi vil markere målgruppen Vi vil utdype en historie Vi vil understreke et poeng Vi vil dokumentere noe

9 Hvorfor levende bilder?
Bruk av levende bilder gjør at vi kan nå nye målgrupper og redusere avstanden mellom oss og brukerne. Levende bilder gir: Handling direkte fra miljøer Gir unikt innblikk Større mulighet til å spille på følelser

10 Eksempel på bruk av video – Forskningstorget 2011

11 Case - bioingeniørfilm

12 Bakgrunn Bachelor i Bioingeniør har hatt utfordringer i forhold til å fylle alle studieplassene fra år til år. Hvordan få frem at dette er et spennende studie med gode jobbmuligheter underveis i studiet og etter endt utdannelse? Et samarbeid mellom IMB, Seksjon for formidlingstjenester og visualdays

13 Google søk bioingeniør

14 Studiebeskrivelse

15 Prosesser - før Finne leverandør og gjøre avtale om produksjon. Tidspunkt, pris og rettigheter til den ferdige filmen. Research om tema og lokalisering det skal filmes fra. Skape seg et bilde av historien som skal fortelles. Booking av innspillingsplasser og personer Skape seg en oversikt over hvilke formater som bør brukes hvor – bilder, video og lyd

16 Underveis Starte med å intervjue deltakerne i filmen. Får frem historiene som skal fortelles. Filming og stillbilder tas etterpå og underbygger budskapet i fortellingene. Tilgang til lokaler og utstyr slik at dette ikke blir noe hinder.

17 Etter innspilling Gjennomgang av råmateriale Korrigering av lyd og lys
Klipping og tilpasning av overganger Legge på tekstplakater Kvalitetssjekk med de involverte. Kommentarer og endringsønsker. Levering av ferdig film i ønskede formater.

18 Filmen er ferdig – hva nå? Laste opp film i våre videokanaler:

19

20 Filmen gjenbrukes på flere nettsider

21 IMB sine nettsider

22 Google søk - Bioingeniør

23 Resultatet - Bioingeniør film

24 Nye nettsider – økt fokus på bruk av bilder og film

25 Nye studienettsider - Bioingeniør

26 Flere eksempler på bruk av film
Semesterstart ved Helsefak Forskningsdagene Forsker Grand Prix i Tromsø imPuls utstilling på Tromsø Museum Frampeik konferanse i Tromsø Se filmene på uit.no/helsefak/video

27 Andre arenaer for bruk av film
Forskerportretter og profilering av forskningsmiljø Generell profilering av Helsefak (bygge positivt omdømme, studentrekruttering og rekruttering av nyansatte) Nå ut til internasjonale studenter – oversettelser av norske filmer evt. egne filmer med fokus på dette.

28 Retningslinjer, lover og regler
Åndsverksloven og Lov om personvern: Bilder tatt av andre må kun brukes når man har avklart bruk. Personer på bilder må samtykke i at bildet publiseres. Gjelder ikke bilder tatt i offentlige sammenhenger (arrangement o.l) eller offentlige personer. Bilder fra UiT sine arkiver og bildebyrå kan som oftest brukes fritt – sjekk evt. krav om kreditering av fotograf/rettighetshaver.

29 Tips - video Gjør filmene lett søkbare. Dette gjør du ved å legge på en god tittel, en god beskrivelse og nøkkelord som beskriver den enkelte film. Pass på at filmene er tilrettelagt for bruk på nett. Hvis ikke vil nettsiden oppleves som treg og filmen vil ikke fungere optimalt. Ved bruk av YouTube og Vimeo ivaretas dette. Del filmene på sosiale medier der det er hensiktsmessig.

30 Ressurser U-vett: Produksjon av WebTV og rådgivning
Visuelle kulturstudier: Produksjon av video ReCo: Åpen gruppe for alle formidlingsinteresserte med fokus på visuell kommunikasjon Helsefak, Seksjon for formidlingstjenester: Utlån av foto- og videokameraer og koordinering av oppdrag med eksterne leverandører (visualdays.no) ITA – utlån av utstyr

31 Oppfølging – hvor kan du lære mer?
Seksjon for formidlingstjenester holder kurs i praktisk bruk av bilder og video på uit.no. Invitasjon kommer på e-post. Planlagt kurs i bruk av smarttelefon for filming i løpet av våren. ReCo holder workshop i Digital Storytelling nå i januar og jevnlige møter. ”Krash-kurs” i bruk av kamera Mandag kl i Aud 3, Hus 6. U-Vett holder kurs i videoredigering/publisering (Camtasia) i Fronter Informasjon og påmelding


Laste ned ppt "Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google