Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004."— Utskrift av presentasjonen:

1 Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004

2 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Hva sier L97? ”Skriving går òg ut på omarbeiding og omskriving. Tekstar blir til i prosess og samspel. Elevane må få nyte godt av individuelle tilbakemeldingar i skrivinga. Dei må oppmuntrast til å reagere på prestasjonane til kvarandre og gjere seg nytte av råd frå andre i si eiga skriving. Å samtale om eigne tekstar og om tekstane til andre er med på å utvikle eit språk om språket.” (Under: Arbeidsmåtar i faget)

3 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Elever/studenter som ressurspersoner og samarbeidspartnere i læringsprosessen Medbestemmelse Deltakelse i vurderingsarbeidet Studentaktive læringsformer Konsekvens: Ansvar for egen læring - egenvurdering Ansvar for andres læring – medelev/- studentrespons Responsskriving egner seg spesielt godt som underveisvurdering – i prosessen – kan lære og videreutvikle sin tekst.

4 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Nytten av studentrespons Mange positive sider: Både gir og får – aktiv prosess Læring i et sosiokulturelt perspektiv: Læring har en relasjonell karakter Læring en kommunikativ sosial prosess Læring drives fram i kommunikasjon med andre personer

5 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 I Classfronter mulighet for samtekstproduksjon FronterDokument med flere forfattere (+Chat, diskusjonsforum) Kan skrive sammen og gi hverandre respons

6 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Spor endringer i Word Tilrettelagt for elektronisk korrekturlesning Lage og vise sporede endringer og merknader Verktøy, spor endringer Sammenligne dokumenter

7 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Bruke spor endringer HUSK verktøylinja! Finn Ironi.doc Lagre på eget område Slå på ”Spor endringer” Verktøy, spor endringer, (merker da endringer under redigering) Gjør endringer i dokumentet (se hva som skjer!)

8 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Spor endringer og merknader (Sett som web-oppsettvisning – ikon venstre nede)

9 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Sett inn merknader Sett inn, Merknad Vis utskrift med merknader: Under Skriv ut dette velger man: Dokument som viser markeringer

10 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Godta og forkaste endringer Hent filen ironi_med_endringer.doc Gå gjennom og godta eller forkast endringer. Verktøy, spor endringer, godta eller forkast Alternativt: Vis verktøylinja Gjennomgang

11 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Brukerbetegnelse i Word Vis hvordan man angir bruker i Word Verktøy, Alternativer, Brukerinformasjon

12 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Sammenligne dokumenter Bruk ironi1.doc og ironi2.doc Åpne originaldokumentet Verktøy - Sammenlign og flett dokumenter… Velg det andre dokumentet Vindu – ordne dokumentene Ser at alle dokumentene er ordnet

13 IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo - 2004 Veiledning og øvinger – se timeplan! Litteratur: Interessante lenken: Eventyrstafett: http://www.gmsys.net/teachers/inter/metodikk/stokkan.htm Studenten som ressursperson og medarbeider i lærings- og evalueringsprosessen (Inger Taasen): http://www.hio.no/content/view/full/1050 IKT ideer i fag ( Guldal og Skavhaug): http://www.gmsys.net/teachers/inter/metodikk/stokkan.htm http://www.hio.no/content/view/full/1050 http://wwwstud.hint.no/it- ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001htm.htm http://wwwstud.hint.no/it- ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001.pdf http://wwwstud.hint.no/it- ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001htm.htm http://wwwstud.hint.no/it- ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001.pdf Perspektiver på endringsarbeid med teknologi i skolen: http://pilot.ls.no/cgi-bin/pilot/imaker?id=7920&tvingmal=6169 http://pilot.ls.no/cgi-bin/pilot/imaker?id=7920&tvingmal=6169 L97: http://www.ls.no/L97/L97/index.htmlhttp://www.ls.no/L97/L97/index.html


Laste ned ppt "Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google