Grunnprinsipper i Avtalestyring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Fagoppgave Justert formulering
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Klasseregler.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Nettvett.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?

”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Personlig planlegging
Veiledet lesing Mørkved skole
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Cafédialog – elevmedvirkning
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
12 Reflekterende lesing.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Cafédialog – elevmedvirkning
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
BASISREGISTRERING.
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kort om implementering
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Grunnprinsipper i Avtalestyring Fokus på ferdigheter Hva har du gjort i dag? heller enn Hvorfor gjorde du ikke...? ”Ikke – formuleringer” er forbudt Atferdsanalytisk forankret Baserer seg på forsterkning av utføring i henhold til plan Tilrettelegge for ”gode” valg Det finnes alltid nye muligheter!

MÅLSETTING INDIVIDUELLE Lære målpersonen å; SYSTEMISKE Etablere; Planlegge egen hverdag Gjennomføre i henhold til plan Evaluere gjennomføring opp mot plan SYSTEMISKE Etablere; Gode samhandlingsmønstre Fokus på ønsket atferd Forutsigbar og enhetlig personalatferd

DAGSPLANER ULIKE VARIANTER Info plan Oppgave/ aktivitetsplan Målsettingen er ofte å tilrettelegge for en forutsigbar hverdag for brukeren Planene er som regel statiske Oppgave/ aktivitetsplan Ofte laget for å tilstrebe lik praksis i personalgruppen Det er sjelden at brukeren er aktiv i planleggingen

Avtalestyring Avtaleplanens skrevne oppgaver skal være foranledning for gjennomføring (bilder kan også anvendes) Brukeren er aktiv på utformingen Fleksibilitet tilstrebes Gradvis overgang til selvadministrert avtaleplan er ønskelig Mange mener at det er med og sikrer brukerens påvirkning av egen hverdag

Foranledning - diskriminativ kontroll Sd Dette betyr at en hendelse signaliserer at en atferd gir mulighet for forsterkning Ofte ser man at utviklingshemmedes atferd er under feil eller annen diskriminativ kontroll enn det som anses naturlig Eks.: Hva er foranledning for å dusje?

Foranledninger er viktig fordi De gir anledning for forsterkning Avgjør grad av selvstendighet Eks: Skal folk dusje som følge av Instruks? Lukt? Lørdag? Trening?

Analyse Avtalestyring Foranledning Handling Konsekvens Tekst Som Tekst Poeng/sluttforsterker Dusje etter jobb Dusjer etter jobb 10 poeng Vaske seg etter jobb Vasker seg etter jobb 5 poeng Dusjer ikke Ingen poeng

FORDELER VED AVTALESTYRING Bruker kan påvirke sin egen hverdag Brukeren må ta konsekvensen av egne valg ADL - og skolastiske ferdigheter kan innlemmes Fokus blir satt på mestring/ gjennomføring av oppgaver og fravær av avvik Lite inngripende tiltak Forandrer diskriminativ kontroll Oppdragende for personale – inviterer til forhandlinger/medvirkning

ORGANISERING AV OPPGAVER SKAL - OPPGAVER Def.; ”Oppgaver som er forpliktende. Kjennetegnes ved at manglende gjennomføring påvirker andres avtaleplan BØR - OPPGAVER Def.; Oppgaver som primært er viktig for målpersonen selv. Kjennetegnes ved at de kan utsettes eller hoppes over uten at dette gir store konsekvenser for personen selv eller andre KAN – OPPGAVER Def.: Fritid,hobby o.l. Omfattes ikke av AS

EKSEMPLER PÅ OPPGAVER SKAL BØR møte på avtalemøte kl. 1530 delta på trening handle i henhold til liste være tilstede når miljøarbeider kommer kl. 20 BØR tørke støv på stua alene legge sammen klær sammen med Kari skifte klær etter jobb Re senga alene Si ”Hei” til Per når han kommer på jobb

POENGSETTING Avtalestyring organiseres vanligvis med bruk av tegnøkonomi. Oppgavene poengsettes derfor utfra noen prinsipper ”Skal” som oftest fra 15 - 25 ”Bør” mellom 2 - 10 Hvor viktig er oppgaven for miljøet akkurat nå ? Er det en høy-sannsynlighet - eller lav-sannsynlighet-oppgave? Poengsettingen må anses som veiledende

Forsterkning Forsterker for gjennomført plan Bonusforsterker

AVTALEPLANENS VARIGHET/ STØRRELSE Dette avhenger av individets forutsetninger, men erfaringsmessig er det lurt å tilrettelegge for mange planer på kort tid i starten og deretter trappe ned antallet avhengig av mestring En vurdering av i hvilken grad individet ser sammenheng mellom handling og konsekvenser over tid er nødvendig

…. forts De fleste brukerne har etter introduksjonsfasen avtaleplaner som varer fra et halvt døgn til 3 døgn Husk at det er sammenhengen mellom plan, handling og evaluering som er målet.

FERDIGHETER Sett ferdighetene inn i kategorier Ferdigheten mestres under naturlige betingelser Ferdigheten mestres rent teknisk, men utføres ikke Ferdigheten krever praktisk bistand for at den skal mestres

Avtalemøte Avtaleplaner settes opp i bestemte møtefora, derfor må det etableres rutiner for dette. Viktige avklaringer er; tidspunkt varighet (som oftest fra 15 - 30 min.) sted møteregler et godt råd kan være å kreve at TV/ radio skal være avslått, at bordet skal være tomt - eller rydde bort andre forstyrrende stimuli ved møtestedet atferdsregler

FREMGANGSMÅTE ”Forberedelser til møte” Miljøarbeider forbereder forsterker for foregående avtaleplan Miljøarbeider setter inn de aktuelle skal- oppgaver på brukerens plan. På avtaleplaner med inntil et døgns varighet skal det ikke være mer enn 3 slike Miljøarbeider plukker ut et utvalg av bør-oppgaver Vanligvis fra 8 (1/2 døgn) til 12 (døgn) Miljøarbeider plukker ut 3 forsterkere med ulik pris Eksempel

FREMGANGSMÅTE ”Møte” Møtet starter med å evaluere forrige avtaleplan det skal kun fokuseres på poeng/ ikke poeng på evalueringen. Ved manglende gjennomføring av en oppgave skal det ikke gis korreksjoner eller råd. Vær så nøytral som mulig. Ev. forsterker/forsterkerbevis og bonuspoeng formidles Miljøarbeider presenterer så de 3 forsterkerne brukeren kan velge mellom på neste avtaleplan Skal- oppgavene presenteres av miljøarbeider

….forts.FREMGANGSMÅTE ”Møte” Bør- oppgavene presenteres. Brukeren kan velge et min. /maks. - antall (for eksempel 5 - 7) av 8 Bruker blir de første gangene promptet til å sammenligne sine valg av oppgaver med prisen på den allerede valgte forsterkeren Avtaleplanen skrives under av både bruker og miljøarbeider Hvis fortsatt tid, kan ev. møte-tema diskuteres Møtet avsluttes ---> Lykke til !

ADMINISTRERING AV KONSEKVENSER Evaluering gjøres alltid ut fra oppgavens ordlyd Hvis planlagt sammen med men gjort alene så er dette ikke i henhold til plan Mestrede oppgaver bekreftes med levering av tokens Ikke gjennomførte nevnes men fokuseres ikke

Konsekvenser Det er altså snakk om å få noe for å følge egen plan IKKE å miste noe for å ta et annet valg Viktig å ikke innføre sanksjoner (som tilbaketrekking av goder) Tilrettelegging handler om etablere motivasjonsbetingelser for ”gode” valg Det som ikke kan velges bort skal heller ikke arrangeres for valg  derfor SKAL

Opplevelse av medvirkning De fleste av oss vil ha forutsigbarhet og kontroll over egne betingelser Ved å aktivt delta i eget liv gis muligheter til å erfare forutsigbarhet og kontroll Å gi anledning for å delta gir anledning for å forsterke ønsket atferd