Avdeling for sykepleievitenskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Teknologi i klasserommet
Fra prøving og feiling til
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Kan læringsutbytte dokumenteres?
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Tilpasset opplæring AU 1
Veiledning av studenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utdanningsvalg 10.klasse
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Teoriens rolle - analyse
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Utdanningsvalg 10.klasse
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Avdeling for sykepleievitenskap Model for praktisk færdighedsudøvelse som lærings- og vejledningsredskab Ida Torunn Bjørk Avdeling for sykepleievitenskap Universitetet i Oslo Tema Forståelse af praktiske færdigheder i sygepleje Udviklingen af model for praktik færdighedsudøvelse Videreudvikling og udbredelse af modellen Praktisk brug af modellen i vejledning og læring

Er det smal eller vid forståelse i dag? Historisk utvikling: betydningen av praktiske ferdigheter Smal forståelse av praktisk ferdighet - teknikk Fra 1870 årene Praktisk ferdighet som kunsten i sykepleie God sykepleie er det praktiske Fra 1970 årene Det praktiske er et bakteppe for viktigere ferdigheter som psyko- sosial omsorg, ledelse og kommunikasjon Kroppen er ute av fokus Vid forståelse av praktisk ferdighet Fra 2000 I dag vektlegges praktisk ferdighets- læring igjen Er det smal eller vid forståelse i dag? Pasientsikkerhet Faglig forsvarlighet

En vid forståelse av praktisk ferdighet vurdere prioritere med pasienten med annet personell samarbeide kommunisere handle på en gang En kombinasjon av teknikk, samhandling og omsorg skaper større kompleksitet

Utvikling av Modell for praktisk ferdighetsutøvelse i et doktorgradsarbeid(1993-99): En utforskende studie av praktisk ferdighetsutvikling hos nyutdannede sykepleiere Bakgrunn for studien var en vanlig uttrykt antagelse blant sykepleiere og lærere at: “nye sykepleiere tar igjen sin manglende praktiske ferdighet i rimelig tid når de kommer ut i praksisfeltet” Mitt spørsmål var – er dette virkelig sant???

Studien Fire nyutdannede sykepleiere ble observert og intervjuet gjennom sitt første praksisår. Hver sykepleier videofilmet x 6 (tre ganger hver i to ulike ferdigheter) 1. gangs mobilisering av pasient etter større abdominalt inngrep Stell av kirurgisk sår inkludert fjerning av vakuumdren Pasient og sykepleier intervjuet etter hvert videoopptak Også fire større intervjuer med hver sykepleier i løpet av året Materiale: 24 videoopptak, 40 intervjuer i tilknytning til opptakene og 16 større intervjuer

Teoretisk og analytisk arbeid for å utvikle modellen Teoretisk litteratur om omsorg og utdanning til sykepleier Analyse av videoopptak Motorisk læringsteori Sosial kognitive teori Situert perspektiv i læring Forskningsstudier og lærebøker om praktisk ferdighetslæring

Modell for praktisk ferdighetsutøvelse Substans viser til at det inkluderes relevant innhold i form av bevegelser instruksjon og informasjon Sekvens gjenspeiler om bevegelser, utøves i en logisk rekkefølge Nøyaktighet innebærer presisjon i hver bevegelse at den som er inkludert korrekt presis Flyt forekommer når hvert element utøvelsen gir et inntrykk letthet; elementet virker « avsluttet» uten nøling Integrasjon evnen til å samkjøre de ulike elementene i en handling, for eksempel fysisk støtte og verbal kommunikasjon. også å se hva pasienten generelt har behov for parallelt med ivaretagelsen av de spesifikke behovene knyttet til den praktiske handlingen Omsorg seg ved at sykepleieren skaper en atmosfære preget respekt, akseptasjon oppmuntring. omfatter omtanke for hele personen; vil si at ikke bare forholder til pasientens følelser reaksjoner i den konkrete handlingssituasjonen, men også totale opplevelsen av å være pasient omsorg substans & sekvens nøyaktighet flyt integrasjon © Ida Torunn Bjørk

Eksempel på én av sykepleiernes utvikling Brukte modellen til å analysere de nyutdannede sykepleieres utvikling av sin praktiske ferdighet Eksempel på én av sykepleiernes utvikling Sårstell Mobilisering Substans og sekvens Nøyaktighet Flyt Integrasjon Omsorg 1. obs 2 mndr 2. obs 5 mndr 3. obs 13 mndr Bjørk IT (1999a) Hands-on nursing: new graduates’ practical skill development in the clinical setting. Doktorgradsavhandling, Universitetet i Oslo, Norge. Bjørk IT (1999b) Practical skill development in new nurses. Nursing Inquiry 6(1): 34-47. Bjørk IT, Kirkevold M (2000) From simplicity to complexity: developing a model of practical skill performance. Journal of Clinical Nursing 9(4): 620-31.

Konklusjon av analysearbeidet flyt og integrasjon bedret seg både i sårstell og mobilisering nøyaktighet og omsorg ble i varierende grad forbedret i løpet av ett år innholdsmessige og sekvensielle aspekter ble i mindre grad utviklet da sykepleierne viste samme feil og mangler på slutten av året som de hadde ved første video-opptak generelt sagt: de ble raskt rutinisert med inkorporerte feil

Videreutvikling av modellen til et redskap i undervisning, veiledning, refleksjon og formative evaluering

Enkelte forskere, doktorgrads og master studenter begynte Tidslinje for utbredelse/videre utvikling av modell og instrumentelt supplement 1999-2004 2003-2006 2006 2006- 2012 2012------------ Passiv spredning Aktiv spredning Enkelte forskere, doktorgrads og master studenter begynte å bruke modellen som analyseredskap i sine prosjekt Etablering av Research in Nursing Skills (RiNS) www.rins.dk Validering av modellen Utvikling av instrumentelt supplement Utvikling av felles prosjekter for implementering av modell og supplement Bjørk IT, Lomborg K, Nielsen CM, Brynildsen G, Fredriksen A-M, Larsen K, Reierson I-Å, Sommer I, Stenholt B. (2013) From theoretical model to practical use: an example of knowledge translation. Journal of Advanced Nursing , 69(10), 2336–2347. doi: 10.1111/jan.12091 Publisering av prosjekter

Validering Systematisk undersøkelse av innhold og utførelse av flere praktiske ferdigheter for å se om de var i tråd med modellens kategorier. Ferdigheter undersøkt Undersøkelses steder 4 Kliniske ferdighetssentre 17 Avdelinger på universitetssykehus 4 Avdelinger på regionale sykehus 9 Sykehjem Sårstell Mobilisering Kroppsstell Hjelpe med mat og drikke Sette bekken, urinflaske Leiring i seng Undersøke vitale tegn Stell av kateter, dren, intravenøs Sette injeksjoner Undersøkelsesland Metoder Deltagende observasjon Video-observasjon Konsensusdiskusjoner i ekspertgruppe (RiNS)

Instrumentelt supplement Klare definisjoner av kategoriene Utvikle kvalitetskriterier for alle elementer i hver kategori Nytt grafisk design Folderen kan fritt lastes ned fra http://www.rins.dk , Learning Educational material Folder dansk

En forståelse av praktisk ferdigheter som komplekse får konsekvenser for læringsprosessen Læring av praktiske ferdigheter skjer i to pedagogiske rom Skolen Praksis I ferdighetssenter der grunnleggende ferdighet innlæres Teoretisk undervisning I klinisk setting der ferdigheten skal utøves og utvikles Det er ikke uten grunn at det ikke forskes på overføring. For hvordan skal en gjøre det? Læringsprosessen er komplisert og det er mange forhold som er involvert, for eksempel er det mange forhold ved personene som lærer som kan spille inn: Motivasjon, tidligere erfaring, læringsstil, fysisk utrustning, kjønn??, angst nivå, tro på seg selv. Osv Det er mange elementer i ferdighetssenteret som kan virke inn : Hvordan foregår undervisningen eller simuleringen, hvor lenge får de øve, hvor mange er de, hva slags evaluering får de osv Det er mange elementer i klinikken som kan virke inn: Samsvarer ferdighetsutøvelsen med det de har lært, får de tilstrekkelig og ofte nok støtte og tilbakemelding, hvordan er omgivelsene, pasientene osv

Hva oppfatter dere som de største utfordringene når dere skal undervise og veilede studenter i praktiske ferdigheter?

Pedagogiske utfordringer i skolens ferdighetssenter hvis en anser praktiske ferdigheter som komplekse ikke hovedfokus på rutinisering i innlæringen men på fleksibilitet i innlæringen omsorg og integrasjon av den praktiske handlingen krever pasientspesifikk tilnærming derfor øve ferdigheten i ulike scenario Dette krever tid – det er langsom læring

Pedagogiske utfordringer i klinikken En kontekst for å lære En kontekst for å utøve Maximeres ved å gjenta det mest effektive mønster man hittil har lært Karakteriseres ved å ”eksperimentere” for å finne optimale løsninger LÆRING UTØVELSE Utøvelse er ØVELSE Varierende forhold påvirker under utøvelse og øvelse; f.eks tid og ansvar © Ida Torunn Bjørk

Bruk av modellen – overordet tenkning Ferdighetssenter Klinikk Veileder/lærer Studenter/elev Refleksjon over egen utøvelse og selvvurdering Observasjon av og veiledning av medstudent/elev Veilede/undervise studenten/eleven under utøvelse/videreutvikling Formativ vurdering av studentens/elevens handlinger Reflektere over egen veiledning av studenter/elever

Diskuter konkrete forslag til bruk av modellen i egen praksis (skole eller klinikk) Har noen brukt modellen før? Hvordan?

Stikkord for bruk av modellen i ferdighetssenteret Demonstrasjon av ferdigheten lærer bruker begrepene i modellen som en del av sin forklaring/illustrasjon av ferdigheten Studentene øver på ferdigheten - definer en observatør – observatøren gir tilbakemelding i lys av modellens kategorier og kvalitetskriterier Felles samling etter øvelse en gruppe studenter demonstrere – de andre studentene fokuserer hver på én av kategoriene for tilbakemelding, refleksjon og diskusjon Reierson IÅ, Hvidsten A, Wighus M, Brungot S, Bjørk IT. (2013) Key issues and challenges in developing a pedagogical intervention in the clinical skills centre – an action research study. Nurse Education in Practice, 13, 294-300 . http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2013.04.004

Stikkord for bruk av modellen i klinikken Førveiledning gjennomgå studentens planer for gjennomføring av ferdigheter med utgangspunkt i modellen – (gir bilde av kunnskaper og nivå) diskutere hvilke elementer i en ferdighet det evt. skal legges mest vekt på Underveis i studentens stell - veileder bruker modellens kategorier som knagger for å kunne gi tilbakemelding etterpå veileder bruker terminologien i modellen for å snakke med studenten om ferdigheten underveis i stellet Etterveiledning oppfordre student til å beskrive og reflektere over sin praksis med utgangspunkt i modellen veileder gir tilbakemelding med bruk av modellens kategorier planlegge hva som bør trenes på til neste veiledning Nielsen C, Sommer I, Larsen K, Bjørk IT (2013) Model of practical skill performance as an instrument for supervision and formative assessment. Nurse Education in Practice , 13, 176 -180. http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2012.08.014

Positive erfaringer ved bruk av modell og supplement Får en oversikt over elementer som er i spill under gjennomføring av praktiske ferdigheter og stimulerer til å se på variasjoner i egen utøvelse til ulike pasienter Gir et sett av begreper som fremmer felles diskusjon og forståelse i lærings og veiledningsprosesser Studenter, lærere og sykepleiere stimuleres til å fokusere på kvaliteten i utførelse av praktiske ferdigheter Studenter forstår grunnlaget for evaluering av sin ferdighetsutøvelse og opplever mer målrettet evaluering av prestasjon, ikke av person Veiledere opplever at de gir mer strukturert og nyansert tilbakemelding

Utfordringer i bruk av modell og supplement Vanskeligheter med å plassere elementer av handling innenfor de ulike kategoriene (til å begynne med), stiller spørsmål om det er et eksempel på den ene eller andre kategorien Integrasjon oppfattes som komplisert. Å integrere en spesifikk ferdighet i pasientens totale situasjon krever evne til å samtidig analysere pasientens situasjon og egne handlinger

Takk for oppmerksomheten!