Dialogmøter reindrift/landbruk. Bakgrunn Noen steder årvisse konflikter, andre steder store konflikter i enkeltår Utøvere og gårdbrukere har opplevd pulverisert.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Tema SaksbehandlerDato Skyggerapportering til FN-komiteen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne Liv Arum, Generalsekretær i FFO.
EN GOD START MED HØREAPPARAT
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Fra prøving og feiling til
SIO- Folkehelse.
Velkommen til Prekonferanse Kirkenes Litt om tanker rundt praksiskonsulentordningen og vårt prosjekt.
Veiledning av elever / lærlinger
Nord-Troms en liten brikke i verden!!!!!. Nord-Tromsing….. •Kem er vi? •Kor e vi? •Kor vil vi? •Vet noen om oss?
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Lørenskog Idrettsforening
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Velkommen til opplæring- en ny start!
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Prosjektleder Anne Grete Rostad
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Informasjonsnettverk OFK Utkast til Handlingsplakat Arbeidsgruppe: Inger Elisabeth Karni, Stine Fredriksen, Bjørnar Storsveen, Marianne Mobæk.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Gjennomgang av Fasilitetsundersøkelsen Prosessen så langt Arbeidsgruppen organisert som inkluderer deltaker fra alle relevant avdelinger. Arbeidsgruppen.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Planstrategi som nytt verktøy
Vi får Norge til å gro! Dialogprosjektet Reindrift – landbruk: Økt dialog?
Utfordringer fram mot 2015 – innspill fra sikkerhetsforums medlemmer februar 2004.
Samarbeid 1.og 2. linjen, psykiatrien
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Boligsosial handlingsplan Sør-Varanger kommune - Ideverksted 6 mai- Et ideverksted i regi av Lent.
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
KOMMUNIKASJON.
Landbrukets økonomiske betydning i Trøndelag
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Hafjellseminaret våren 2012
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
TEMAMØTE FISKE SOM NÆRING. Innovasjon Norge –Gårdbrukere/grunneiere som har etablert seg som næringsfiskere har fått støtte hos Innovasjon Norge. Det.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Samarbeid med familien
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Samhandling og prosessledelse
Distriktenes/siidaenes roller og rettigheter i arealforvaltningen
Anskaffelser av private helsetjenester i bildediagnostikk Regionalt brukerutvalg Karin I. Steen.
Ny personvernlovgivning – etablering av personvernombud
Temamøte: forebygging i Malvik Kommune
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Plansamling Dokka 1 november 2017
Grunnlaget for all produksjon er jorda!!
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norges Musikkhøgskole
Bedre samhandling med Mattilsynet
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Dialogmøter reindrift/landbruk

Bakgrunn Noen steder årvisse konflikter, andre steder store konflikter i enkeltår Utøvere og gårdbrukere har opplevd pulverisert ansvar ved henvendelse til forvaltningen Vanskelig å vite hvor man skal henvende seg, og til hvem. Privatrettslige utfordringer ja – men her har forvaltningen noe å bidra med!

Metodikk for dialogmøtene Informasjon om reinbeiteområder, reindriftsrett og plikter, jord-/skogbruks rett og plikter. Uttalelser fra næringene og kommunen. Modell for bedre samhandling: Avklart behov for kommunikasjon/informasjon mellom reindriftsutøvere, kommuner og grunneiere GJENSIDIG RESPEKT Arbeidsgrupper for å løse konkrete problem som f.eks behov for gjerder Ansvarliggjøring av kommunen i forhold til at dette er to viktige, likestilte næringer. Kommunen sekretariat for møtene og arbeidsgruppene

Videre utvikling Lære av erfaringer og innspill fra møtene hittil med tanke på videreutvikling Følge opp eksisterende arbeidsgrupper Følge opp nye områder som meldes inn i år Lære av nabofylker: dialogprosjekt i Troms, arbeide med forebygging konflikt Sør-Trøndelag Målsetning: Få til gode og forutsigbare kommunikasjonskanaler og redusere konflikt! Fokusere på de gode tiltakene og de gode prosessene der samhandlingen fungerer godt.