Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
Noen utfordringer for skolene
Grete Haaland Sund HiAk,
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
muligheter og utfordringer
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Mappemetodikk.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Å være student Mattias Øhra
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
IKT for læring Mattias Øhra.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy Metode, formål, prinsipper og eksempler Digitale mapper og muligheter i Classfronter Utprøving av funksjoner og start på eget utviklingsprosjekt Eva Michaelsen - HiO 2005

Hva er en ”mappe”? En mappe er et hjelpemiddel som gjør det mulig å presentere og vurdere elevarbeider av ulike slag; prosjekter, skriftlige arbeider, dataarbeider, lyd- og videoprodukter mv.

Portfolio Portefølje Mappe

Formålet med mappemetodikken å engasjere elevene i egen læring, slik at de kan øve seg opp til økt selvstendighet gjennom å formulere mål og vurdere egen måloppnåelse. Mappene illustrerer hva elevene har lært, hvordan de lærer og hvilken holdning den enkelte har til læring (metakognisjon).

Definisjon ”En mappe består av en systematisk samling av elevarbeider som viser elevens innsats, framskritt og prestasjoner på ett eller flere områder. Samlingen må være valgt ut i samarbeid med eleven med tanke på innhold og kriterier for vurdering, ut fra visse felles oppstilte mål, og den må vise elevens selvrefleksjon og holdninger til faget.” (Taube 1997)

Mappetyper arbeidsmappe (samlemappe) presentasjonsmappe (visningsmappe, vurderingsmappe)

Hovedprinsipper Målrelatert Utviklingsorientert Fremmer refleksjon og bevisst holdning til egen læring Ivaretar kravet til dokumentasjon av elevens utvikling og oppnådde kunnskaper og ferdigheter

Skrivemappevurdering - noen prinsipper: evalueringen skal skje på grunnlag av et utvalg av elevens tekster det er elevene selv som bestemmer utvalget (i samråd med lærer/foreldre) vurderingskriterier er drøftet i klassen utvalget dokumenterer en viss bredde og variasjon

L97 - norsk prosessorientert arbeid med skriving på alle trinn elevene skal være med på å diskutere kriterier for tilbakemelding på tekster elevene skal reflektere over sin egen skriveutvikling i ulike sjangrer, plukke ut noen tekster de er spesielt fornøyde med, og begrunne hvorfor (7.kl)

Bevissthet om læringsprosessen En grunnpremiss for å forholde seg bevisst til egen læring er å ha innsikt i hva man allerede kan og å forstå at det kreves en ekstra innsats for å lære mer eller bli bedre i noe.

Synliggjøring av det eleven kan Elevene skal føle at de lærer for sin egen skyld, og de skal ta ansvar for, reflektere over og synliggjøre sine kunnskaper i mappene Hver enkelt elev skal få vise fram sine gode sider Hver enkelt elev skal planlegge arbeidet sitt med støtte fra læreren Foreldrene skal gjøres delaktige i barnas læring Alle elever skal kunne føle at de kommer stadig nærmere skolens/læreplanens mål i de enkelte fagene

Innhold i presentasjonsmappen (et eksempel) Skolens mål Egne mål Utvalgte produkter Begrunnelser Refleksjoner Medelevers respons Tilbakemelding og vurderinger fra læreren

Utvalgte arbeider begrunnelser refleksjoner nye mål

Refleksjon, metakognisjon elevene skaffer seg kunnskaper om sin egen kunnskapsprosess de får innsikt i hvordan de selv tenker, hvilke strategier de gjør bruk av, og hvordan de er i stand til å følge og selv kontrollere kunnskapsprosessen

Bruk av mapper kan ivareta både formativ og summativ evaluering Formativ kan forstås som diagnostisk og læringsfremmende og skjer i læreprosessen Eks: Muntlig og skriftlig tilbakemelding (respons) på arbeidet underveis i skriveprosessen Summativ: evalueringen kommer etter læreprosessen og representerer en sluttvurdering av kandidatenes kompetanse. eksamen standpunktkarakter dokumentasjon, f.eks i form av en mappe som inneholder elevens beste arbeider

Mappemetodikk - to ytterpunkter: 1. Hele skolen tar i bruk mappemetodikken, og det er en tydelig kopling mellom skolens læringsmiljø, lærernes undervisningsprinsipper og elevenes mapper 2. En lærer tar i bruk mappemetodikken i ett fag i sin klasse

”Husk at det er barna som skal tenke, ikke du som skal tenke for dem. Det er barna du skal få til å tale, ikke du som skal tale for dem. Det er de som skal bruke sine krefter; da blir ikke dine egne utslitt før tiden.” Fra Tidning för Lärarinnor nr. 31 1899 (i Ellmin 2000)

Litteratur Dysthe, Olga (2001): ”Mappemetodikk med sosiokulturell forankring” i Dysthe, Olga (red.): Dialog, samspel og læring. Abstrakt Forlag. Ellmin, Roger (2000): Mappemetodikk i skolen – som arbeidsmåte, tenkemåte og læremåte. Kommuneforlaget. Eksamenssekretariatet (1997): Mappevurdering i norskfaget. Rapport fra forsøk ved Grønåsen skole. Hoel, Torlaug Løkensgard (2000): Skrive og samtale. Responsgrupper som læringsfellesskap. Gyldendal Akademisk Forlag. Taube, Karin (1998): Mappevurdering. Undervisningsstrategi og vurderingsredskap. Tano Aschehoug. Shipper, Beth & Rossi, Joanne (1997): Portfolios in the Classroom. Tools for Learning and Instruction

Betydningen av struktur ”Det er ikke mappen i seg selv som er det viktigste, men den strukturen den skaper, og de prosessene den muliggjør. Det dreier seg om elevens egen målsetting, elevens selvrefleksjon og evne til å finne fram til både sine sterke sider og til sine forbedringsbehov. Utgangspunktet er at alle elever kan utvikle seg, alle kan ta ansvar for egne studier og lære av egne erfaringer. Men da må skolen skape en struktur som muliggjør disse prosessene” (Ian S. Fox - mai 1997, i Ellmin 2000).

Eksempel på innhold i presentasjonsmappen (alle fag) selvportrett elevenes mål (forskjellige målformuleringer) elevenes læreplanmål (f.eks delmål i svensk ,engelsk og matematikk utvalgte skriftlige arbeider (dikt, fortellinger, forskningsarbeider, anmeldelser osv) eksempler på leseaktiviteter på lydbånd (30 sekunders bidrag fra forskjellige tidspunkter i svensk, engelsk osv) forskjellige arbeider som eleven har utført ved hjelp av datamaskin et utvalg arbeider i matematikk som viser utviklingen i forhold til målene i læreplanen fotografi av eleven i aksjon presentasjon av fysiske aktiviteter arbeidsprøver fra estetiske fag nasjonale prøver for 5.klasse informasjon om elevens holdninger til fag, lærer og eget læringsarbeid Fra Jonslundskolan i Essunga kommune i Sverige (1998) - Ellmin (2000)