Styrermøte 05.Juni 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Norges beste barnehage
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL.
Norges beste barnehage
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Bærum kommune 30.januar 2014.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Møte for nye barnehagestyrere
Styrermøte 21.mars 2013.
Styrermøte 8.september 2011.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Framtidens barnehage.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Barnehagekontoret Styrermøte Barnehagekontoret ”Øie-utvalgets innstilling”
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Styrermøte 16.september 2010.
Barnehagekontoret Styrermøte 3.Desember Barnehagekontoret AGENDA : Velkommen! Kommunalsjefen informerer Informasjon fra MIB-gruppen
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Norges Beste Barnehage
Barnehagekontoret Styrermøte 11.september Barnehagekontoret August 2014.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kompetanse for mangfold
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Overgang for elever med spesielle behov
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Styrermøte 05.Juni 2014

Agenda Kl.09.00 – 09.45 Informasjon v. Barnehagekontoret Kl.09.45 – 10.30 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen v. Kirsti Saxi Kl.10.30 – 10.45 Pause Kl.10.45 – 11.30 Naturfagsenteret v.Guri Langholm og Kari Holter Kl.11.30 – 12.30 Lunsj Kl.12.30 – 13.15 Matematikksenteret Kl.13.15 – 13.30 Pause Kl.13.30 – 14.15 Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring Kl.14.15 – 14.45 Diskusjoner rundt bordene Kl.14.45 – 15.00 Oppsummering og avslutning

Informasjon Tilstandsrapport 2013 – data Barn med særskilte behov Kompetanseutvikling 2014 – statlig presisering Barnehagemeldingen Kompetanseutvikling 2015 - 2020

Tilstandsrapport 2013

Barnehageplasser i Bærum 112 ordinære barnehager 37 kommunale 75 private 25 private familiebarnehager 49 hjem

7 367 barn i barnehagene 4 869 barn over tre år (66 %) 2 498 barn under tre år (34 %) 1 016 minoritetsspråklige barn 577 fikk særlig språkstimulering 469 barn med særskilte behov Ekstra ressurser til 363 barn (4,9 %) Spesialpedagogisk hjelp til 166 barn (2,2 %)  

Bemanning: 1 628 årsverk knyttet til direkte arbeid med barna Ledelse (styrer, faglig veileder): 123 årsverk 636 pedagogiske ledere: 564 årsverk 1 167 assistenter: 1 064 årsverk 207 barne- og ungdomsarbeidere Menn: 6,7 % styrere og pedagogiske ledere 17,5 % assistenter

Kompetanseutvikling 2013 Etterutdanning Videreutdanning 19 forskjellige kurs: 2 401 påmeldte deltakere Videreutdanning Barn i risiko – 72 barnehager har til sammen deltatt Utviklingsarbeider/prosjekter 31 barnehager (registrerte)

Barn 0 – 6 år med behov for spesiell hjelp og støtte Prosjekt

Bakgrunn Antall barn det søkes ekstra ressurser til er økende 2. Barnehagekontoret, PPT og Haug skole og ressurssenter har sett et behov å se nærmere på tilbudene til barn med behov for spesiell hjelp og støtte og bruken av ressursene til dette arbeidet 3. I samarbeid med kommunalsjefene for skole, barnehage og barne- og ungdomstjenester fikk vi i oppdrag å iverksette et prosjekt for å utrede tilbudet og ressursbruken

Mål Å videreutvikle et godt tilbud til alle barn med behov for spesiell hjelp og støtte, og styrke samarbeidet knyttet til dette arbeidet Gi helhetlig tilbud til barn med spesielle behov Få god utnyttelse av de tilgjenglige ressursene Sikre at alle ressursene kommer barna til nytte

Sentrale problemstillinger fra prosjektgruppen gitt kommunalsjefer høst 2013 Barnehagemyndighetens rolle i vedtak om spesialpedagogisk hjelp og tildeling av ekstra ressurser etter opplæringsloven Rutinene for søknad og tildeling av midler etter barnehageloven Enkeltvedtaket må gjelde alle ressursene som tildeles barnet Vedtakene fattes ETT sted Nye rutiner

Fra 01.08.2014: Vedtak om spesialpedagogisk hjelp og Organisering av spesialpedagogene overføres fra Haug skole og ressurssenter til Barnehagekontoret

Statens kompetansestrategi 2014 - 2020

Strategiens mål rekruttere og beholde flere barnehagelærere og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen heve kompetansen for alle ansatte som jobber i barnehagen øke statusen for arbeid i barnehage

Tematiske satsingsområder pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon danning og kulturelt mangfold et godt språkmiljø for alle barn barn med særskilte behov

Presisering knyttet til de tematiske satsingsområdene Kunnskap om de yngste barnas utvikling skal stå sentralt i arbeidet innenfor alle de fire satsingsområdene Kunnskap og ferdigheter i kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy skal også inngå i alle satsingsområdene

Skriftlig tilsyn 2013

Dokumentasjon Hvordan dokumenteres barnehagens gjennomførte pedagogiske praksis? Årsplaner , ukeplaner, månedsplaner, kvartalsplaner: informasjon og evaluering Oppslagstavler/utstillinger/fremvisninger på foreldremøter Digitale kommunikasjonsverktøy (hjemmesider, blogg, facebook, Vigilo Pro, e-post) Fortellingsbok gjennom året Informasjonsbrev til foreldre Dags- eller ukereferat, «ukeslutt» Digital fotoramme, film Barnas permer/mapper på data Praksisfortellinger, notater av barnas utsagn Observasjon og kartlegging av barna Barna kommenterer bilder Samtaler med foreldrene Barnesamtaler/-intervju, filosofisamtaler Brukerundersøkelser, spørreundersøkelser Referater fra møter, rapporter, dokumentasjonsmappe Reportasjer i aviser Årshjul, egen plan for hva som dokumenteres og vurderes

Evalueringsmøter (personalmøter,plandager, SU-møter) Hvordan brukes dokumentasjonen til å utvikle barnehagens pedagogiske praksis? Evalueringsmøter (personalmøter,plandager, SU-møter) Refleksjon over barnehagens verdigrunnlag og oppgaver Refleksjoner over egen praksis Kritisk refleksjon Reflekterer over «Gjort-Lært-Lurt» Vurderer om vi er i rute i følge rammeplan/årsplan Få frem ulike oppfatninger Planer for barnas individuelle utvikling Evaluere barnehagens målsettinger Aksjonslæring som munner ut i endringer og nye tiltak Endringsprosesser/nye utviklingsarbeider Veiledning

Utviklingsarbeid/prosjekter/tema Språk 24 Likestilling/likeverd/mangfold 22 Lek 14 Sosial kompetanse 7 Barn under 3 år/Små barn 5 Digitale verktøy Leder rollen/Pedagogisk ledelse Prosjektarbeid med barna Rommet /Fysisk miljø Uteliv/Natur 4 Mat/kost Forebygge mobbing 3 Barns medvirkning Barn i risiko Kropp, bevegelse, helse 2 Grønt flagg Pedagogisk dokumentasjon 1 Fysisk aktivitet Voksenrollen 116 utviklingsarbeid 

Skriftlig tilsyn 2014 Bærumsbarnehagenes satsingsområder 2010 – 2015: Barnehagen som læringsarena Barn med behov for ekstra støtte og ressurser Barn under tre år Sammen for barn og unge Språk

Ansatte under utdanning til barnehagelærer 2013: 16 (FAD 16). HURRA! 2014: 6 2015: 20 (ABF 16) 2016: 26 (ABF 14) 2017: 14 (ABLU 5) 2018: ?? Ferdig første kull barnehagelærere fra Sandvika og andre utdanningssteder Totalt antall ansatte under utdanning: 66 + 9 som tar barnehagepedagogikk = 75

Utdanning for assistenter Barnehagebasert fagbrev Starter på Rud til høsten 26 søkere fra barnehage 4 søkere fra SFO – alle får plass Informasjonsmøte i august Kompass i Sandvika i regi av HiOA

Ny rammeplan først i 2016 I 2013 ble det nedsatt en arbeidsgruppe som fikk i oppdrag å lage et utkast til revidert rammeplan for barnehagen Prosessen omhandlet del 1 og del 2 av rammeplanen KD ønsket i februar en midlertidig stopp i arbeidet, for å kunne se det i sammenheng med endringer i barnehageloven Statsråden: Både lovarbeidet og den reviderte rammeplanen skal medvirke til et barnehagetilbud av høy kvalitet, derfor må de to prosessene ses i sammenheng

Barnehagemelding

Arbeidsgrupper 1. Språkstimulering og språkmiljø i barnehagen 2. Barnehagen som første trinn i utdanningsløpet 3. Lekens betydning for barns utvikling 4. Barnehagens betydning som arena for forebyggende og helsefremmende arbeid 5. Rekruttering og kompetanse 6. Samarbeid og samhandling

Barnehagemelding for barnehagevirksomheten i Bærum Melding om kvalitetsutvikling for barnehagene Barnehagemelding 2014-2024 ?

Drøfte i nettverk Runde rundt bordet: Hva har vi hørt i dag som våre barnehager kan ha nytte av?