Introduksjonsordningen Nina Hjertø Ingebrigtsen KS Myndighetskontakt
Bakgrunn for introduksjonsloven Lov om Sosiale tjenester ikke tilpasset flyktninger Mange forble i sosialsystemet Ulike offentlige utredninger og 26 prosjektkommunenes (1998-2002) positive resultater Introduksjonsordningen ble lovfestet i Odelstinger 4. juni 2003 Loven trådte i kraft 1. september 2004
Rundskriv H-20/05 Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven)
§ 1. Lovens formål Styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltakelse i yrkes- og samfunnsliv og deres økonomiske selvstendighet
§ 2. Rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram Gjelder for nyankomne utledninger mellom 18-55 år som har behov for grunnleggende kvalifisering – som har fått: Asyl Overføringsflyktninger Familiemedlemmer til ovennevnte Rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram gjelder bare personer som er bosatt i kommunene i henhold til særskilt avtale mellom utledningsmyndighetene og kommuen
§ 3. Kommunens ansvar for introduksjonsprogram Kommunene skal så snart som mulig og innen 3 mnd etter bosetting tilrettelegge introduksjonsprogram Kommunens plikt gjelder ikke personer som har avbrutt eller avvist deltakelse i programmet Kommunen kan tilby introduksjonsprogram til nyankomne over 55 år
Rundskriv A-27 2007: Samarbeid mellom kommune og NAV om introduksjonsordningen Oppdatering pga den nye loven om arbeids- og velferdsforvaltningen trådte i kraft 1. juli 2006. Sikre en klar ansvarsdeling, unngå dobbeltarbeid og bidra til et målrettet introduksjonsprogram Kan enten gjøres gjennom en særskilt samarbeidsavtale som er regulerte i Rundskrivet eller at tilsvarende innarbeides i samarbeidsavtalen om NAV-kontoret.
§ 4. Introduksjonsprogrammet Gi grunnleggende ferdigheter i norsk Gi grunnleggende innsikt i norsk samfunnsliv Forberede for deltakelse i yrkeslivet
Fort § 4. Introduksjonsprogrammet Programmet skal være helårig og på full tid: 30-37,5 timer per uke Arbeidslivets rytme Programmet skal minst innholde: - norskopplæring - samfunnsfag - tiltak som forbereder til videre opplæring eller tilknytning til yrkeslivet
§ 5. Programmet varighet Programmet kan vare inntil 2 år, med tillegg av godkjent permisjon Når særlige grunner taler for det, kan programmet vare inntil 3 år
§ 6. Individuell plan Det skal utarbeides en individuell plan for den som skal delta i introduksjonsprogram Den skal utformes på bakgrunn av en kartlegging av vedkommendes opplæringsbehov og hvilke tiltak en kan nyttiggjøre seg Planen skal utarbeids i samråd med vedkommende Planen skal tas opp til ny vurdering med jevne mellomrom og ved vesentlige endringer i vedkommendes livssituasjon
§ 7. Stans av introduksjonsordningen Kommunen kan stanse ordningen til den enkelte, dersom det er saklig begrunnet i den enkeltes forhold, herunder om deltakeren har tilbud om høvelig arbeid
§ 8. Rett til introduksjonsstønad For den tid en person deltar i programmet, har vedkommende krav på introduksjonsstønad For deltakelse i program er stønaden på årsbasis lik 2 G Pr 1. mai 08: 140 512 kr pr år – skattepliktig! Deltakere under 25 år mottar 2/3 stønad
§ 9. Beregning Stønaden per mnd utgjøre 1/12 stønad på årsbasis Stønaden per dag utgjør 1/30 av månedsstønaden Stønaden per time utgjør 1/1850 av stønaden på årsbasis
§ 10. Fravær Ved fravær som ikke skyldes sykdom eller andre tvingende velferdsgrunner, og som det ikke er gitt tillatelse til, reduseres stønaden tilsvarende. Departementet har fastsatt nærmere beskrivelse av dette
§ 11. Egne midler Stønaden reduseres ikke på grunn av inntekter av egen eller andres virksomhet eller som følge av formue Stønaden reduseres heller ikke på grunn av mottatt barnebidrag I den grad lønnet arbeid inngår i programmet, reduseres stønaden den tid arbeidet tar
§ 12. Samordning med andre offentlige ytelser Introduksjonsstønaden reduseres i den utstrekning vedkommende har rett til dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger, fødselspenger eller rehabiliteringspenger – og retten til disse ytelsene er opparbeidet før vedkommende starter i introduksjonsprog. Stønaden reduseres tilsvarende for uførepensjon eller attføringspenger vedkommende mottar Dersom vedkommende som en del av introduksjonsprogrammet deltar i opplæring som utløser stønad til livsopphold fra NAV, tilfaller stønadene kommunen
§ 13. Utbetaling Utbetaling skjer etterskuddsvis på grunnlag av registrert frammøte. Kommunen beslutter hvordan og til hvilke tidspunkter utbetalingen skal skje
§ 14. Trekk i framtidig utbetalinger Dersom vedkommende har fått utbetalt høyere stønad enn det han eller hun har krav på, kan det overskytende trekkes i framtidig stønad
§ 15. Uriktige opplysninger Ved grov uaktsomhet mht uriktige opplysninger eller fortielse av opplysninger, kan det vedtas at stønaden betales tilbake
§ 16. Refusjons i ytelser fra folketrygden Dersom en mottaker av introduksjonsstønaden med tilbakevirkning får innvilget ytelser som nevnt i § 12, kan kommunen kreve hel eller delvis refusjon i det beløp som skal etterbetales, til dekning av sine utlegg til samme formål og for samme tidsrom
§ 17. Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap Rett og plikt til deltakelse i gratis opplæring i norsk og samf.kunnsk i til sammen 300 timer gjelder alle utlendinger mellom 16-55 år som har fått: a. Oppholds- eller arbeidstillatelse etter utlendingsloven som danner gr.lag for bosettingstillatelse b. Kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon Utlending mellom 55-67 år med oppholdsgrunnlag i a eller b har rett, men ikke plikt til å delta i opplæring
Forts § 17. Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap
§ 18. Kommunens ansvar for opplæring i norsk og samfunnsfag Kommunen skal så snart som mulig og innen tre mnd etter at krav eller søknad deltakelse blir framsatt, sørge for opplæring i norsk og samf.kunnskap.
§ 19. Gjennomføring av opplæring i norsk og samfunnsfag Det skal utarbeides en individuell plan for den som skal delta i opplæring i norsk og sam.kunnskap. § 6 gjelder tilsvarende. Kommunen kan stanse opplæringen for den enkelte dersom det er saklig begrunnet i den enkeltes forhold Ved gjennomført eller avbrutt opplæring skal det utstedes et deltakerbevis.
§ 20. Foreskrifter Departementet kan ved foreskrift gi nærmere bestemmelser til utfylling og gjennomføring av kapittelet her, herunder bestemmelser om målene for opplæringen og om fravær og permisjon
§ 21. Forholdet til forvaltningsloven Som enkeltvedtak etter denne lov regnes avgjørelser om Tildeling av introduksjonsprogram, introduksjonsstønad og opplæring i norsk og samfunnskunnskap Vesenlige endringer av individuell plan Stansing av introduksjonsprogrammet eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap for den enkelte Permisjon Trekk i introduksjonsstønaden med 50 prosent eller mer av en enkelt utbetaling, og som minst til tilsvarer 1/12 av folketrygdens grunnbeløp
§ 22. Klage Enkeltvedtak truffet etter denne loven kan påklages fylkesmannen. Fylkesmannen kan prøve alle sider av vedtaket. Når det gjelder prøvingen av det frie skjønn, kan fylkesmannen likevel bare endre vedtaket når skjønnet er åpenbart urimelig.
§ 23. Innhenting av opplysninger Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med deltakeren eller slik at deltakeren har kjennskap til innhentingen.
§ 24. Opplysningsplikt til barneverntjenesten Uten hinder av taushetsplikt skal personellet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller at det foreligger andre former for omsorgssvikt
DOKUMENTASJON - ERFARINGER FRA KOMMUNENE… 1997: ”Virker tvang? Erfaringer med bruk av økonomisk sanksjonering i integreringsprogram for flyktninger” (Fafo) 2002: ”Fra sosialhjelp til lønnet kvalifisering. Resultater fra forsøk med heldags introduksjonsprogram for flyktninger” (Fafo) 2004: ”Hvordan gikk det etterpå? En oppfølging av tidligere deltakere i forsøk med introduksjonsprogram” (Fafo) 2005: ” De vil nok det samme. Samarbeid mellom flyktningtjenesten og lokale Aetat om introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere (Fafo)
fort. DOKUMENTASJON – ERFARINGER FRA KOMMUNENE…. 2007: Med rett til å lære og plikt til å delta – en evaluering av introduksjonsordningen for nyankomne flyktninger og innvandrere (Fafo) I tilegg har UDI/IMDI fulgt forsøksordningen og kommunenes implementerting av introd.ordningen tett gjennom undersøkelser og rapporteringer.
Erfaringer fra kommunene… Lovforslaget intensjoner Styrke mulighet for deltakelse i yrkes- og samfunnsliv: JA Økonomisk selvstendighet: NEI! - mange avhengig av supplerende sosialhjelp - kommunale variasjoner mht deltakernes inntekstsituasjon
Erfaringer fra kommunene… Helårig og full tid For de fleste deltakerne består en stor del av introduksjonsprogrammet av ordinær norskundervisning Ca 85 % kommunene rapporterer at de har meget eller ganske god måloppnåelse når det gjelder heldagsprogram. Det tredje året? Høst, sommer og vinterferie vs lærernes arbeidstidsavtale
Erfaringer fra kommunene… Programmets innhold Kvaliteten varierende Utfordrende å skape et individuelt tilrettelagt program for alle deltakerne Bredden i tiltaksvifta
”Kvalifiserende”? Er det kvalifiserende å gå i korøvelse? Eller skal programmet primært være rettet mot arbeid og utdanning?
Erfaringer fra kommunene…… Norskopplæringa 80 % av kommunene tilbyr et eget undervisningsopplegg for analfabeter 40 % tilbyr eget undervisningsopplegg for de med høy utdanning Ca 9 av 10 består muntlig prøve, mens ca 50 % består skriftlige Potensial å øke den bestått-andelen Etterutdanningskurs for lærer 2008-2010
Har du i ditt arbeid med intro Har du i ditt arbeid med intro.ordningen tilstrekkelig tilgang til følgende ressurser? Kilde:programrådgivere (Fafo 2007) Tolketjenester 90% Inf. om progresjon for den enkelte deltaker i norskoppl 87% Tilpasset norskundervisning for personer med lav eller ingen utdanning/analfabeter 79% Tilpasset norskundervisning for personer med høyere utdanning 54% Hjelp til å finne/tilgang til relevant språkpraksisplasser 65% Hjelp til å finne/tilgang til relevant arbeidspraksisplasser 61% Tilbud om barnepass 57% Juridisk bistand til tolkning av lovgivningen 37% Behandlingsmuligheter for traumatiserte flyktninger 36% N 307
Erfaringer fra kommunene…. Individuell plan Utarbeides for de fleste deltakerne, men ulik kvalitet Hva mener kommunene er en god individuell plan?
Erfaringer fra kommunene…. Programrådgiverrollen Nær halvparten av programrådgiverne opplever at arbeidsbyrden er for stor Hvor mange deltakere per programrådgiver?? Hva ligger i begrepet ”helhetlig ansvar”? Generalist eller spesialist? Veiledningsmetodikk og rollen som programrådgiver står høyest på lista over ønsket om faglig påfyll (Fafo, 2007)
Erfaringer fra kommunene… Introduksjonsstønaden Er introduksjonsstønaden lik for alle? Supplerende sosialhjelp – hvilket omfang? Kommunale variasjoner!
Erfaringer fra kommunene….. Helseperspektivet Kommunene opplever at det er vanskelig å tilpasse programmet til deltakere med helseproblemer Behov for å etablere et samarbeid lokalt med helsetjenesten Sykefravær og samarbeid med fastleger Legeerklæring vs sykmelding
Erfaringer fra kommunene…. Kvinner Utfordringer knyttet til: oppstart i programmet Progresjonen Arbeidsmarkedsstatus
Erfaringer fra kommunene… Vedtak – klager til Fylkesmannen I hovedsak få klager Klagene gjelder i hovedsak stans i program og forhold knyttet til introduksjonsstønad Få klager knyttet til kvaliteten på opplæringstilbudet
Oppfølging etter endt program Sviktende i følge Fafo-evalueringen fra 2007 Er NAV løsningen?
Er arbeidet med introduksjonsprogrammet vellykket? Flere kommer i arbeid eller videre utdanning Positive endringer i organisering og arbeidsmetoder. Jobber mer systematisk, samarbeidsrelasjonene har blitt bedre og oppfølgingen er tettere Deltakernes holdninger har blitt endret. De bevisstgjøres med hensyn til rettigheter og plikter. Deres selvstendighet ivaretas. De er mer aktive. De trives i følge programrådgiverne
Fungerer det? Det går i alle fall i riktig retning – men integreringen tar lang tid og er komplisert og utfordrende. I 2008 var sysselsettingen høyere og arbeidsledigheten for innvandrere på et historisk lavt nivå. Resultater for 2009? For å lykkes i integreringsarbeidet, trenger vi innvandrernes stemme. Deltakerperspektivet bør ivaretas. Lite forskning på deltakernes opplevelse av introduksjonsordningen Men også befolkningens holdninger og velvilje er sentrale for at integreringsarbeidet skal lykkes!
TAKK FOR MEG!!