Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske virksomheten? Ditt samarbeid med styrer? Muligheten til å ta opp problemer med styrer? Styrers støtte og oppmuntring i arbeidet? Styrers tilstedeværelse på huset? Styrers tilbakemelding på arbeidet ditt? Ped.lederens evne til å veilede medarbeiderne? Ped.lederens evne til å ta hensyn til andres synspunkt? Ped.lederens evne til å lede arbeidet i den retningen som er bestemt i fellesskap Ped.lederens evne til å gi tilbakemelding (ris og ros) Ped.lederens evne (raushet) til å gi mulighet for å prøve og feile?
Medkila barnehage MEDKILA BARNEHAGE BYGD I 1987 I SAMARBEID MED STATOIL OG HYDRO 3 AVDELINGER, 1 AVD AVD ANSATTE OG 43 BARN STABILT PERSONALE FØRSKOLELÆRERE I PEDAGOGISK LEDER STILLINGER HARSTAD KOMMUNE HAR SOSIAL KOMPETANSE SOM SATSNINGSOMRÅDE MEDKILA BARNEHAGE HAR VEILEDNING OG BRUK AV NATUREN SOM SATSNINGSOMRÅDE
Medkila barnehage Balansert målstyring -piloten Medkila barnehage Tjenester/ brukere Økonomi OrganisasjonSamfunn FOKUSOMRÅDER
Handlingsplan
ORGANISASJON Å skape trygghet for et barn og foreldre har med holdninger å gjøre. Tenk alltid på hva du ønsker/ ville ha ønsket for ditt eget barn…………………….. NAVN: ORGANISASJON NAVN: Å skape trygghet for et barn og foreldre har med holdninger å gjøre. Tenk alltid på hva du ønsker/ ville ha ønsket for ditt eget barn…………………….. Er du enig i følgende påstand? Svært uenig Meget uenig Noe uenig Noe enig Meget enig Svært enig Jeg tar ansvar for mine primærbarn i innkjøringsperioden. Foreldrekontakt, ved matbordet, bleieskift, legging, påkledningutelek, aktiviteter inne. Når et nytt barn starter i barnehagen gir jeg det mye fysisk kontakt og nærhet ut fra barnets behov. Jeg har nok kunnskap og forståelse for hva som skal til for å skape trygghet for et nytt barn.. Når ”mitt” barn gråter og er utrygg er jeg derfor å trøste og hjelpe. Jeg er nær primærperson inntil barnet aksepterer andre voksne. Jeg er rolig og vennlig Jeg prøver å være nær og trøste barnet når det er trist/ gråter. Jeg lar ikke min egen frustrasjon gå ut over barnet Jeg lar ikke et barn ligge å gråte
Medkila barnehage TANKER VIDERE KURS I VEILEDNINGSTEKNIKKER HVORDAN LEGGE TIL RETTE FOR VEILEDNING PERSONALMØTE - DISKUTERE RESULTATER FORELDREMØTE - DIALOG OM RESULTATER NYE INNSPILL FRA BRUKERE OG MEDARBEIDERE TIL NESTE ÅRS DRIFTSPLAN
Medkila barnehage ERFARINGER RESSURSUTNYTTELSEN PERSONALETS UTVIKLING BRUKERINNFLYTELSE, PÅ BEKOSTNING AV NOE? GJØRE SPØRREUNDERSØKELSENE MER RETTA MOT DE ENKELTE AVDELINGENE ER SPØRREUNDERSØKELSER SKREMMENDE?
Medkila barnehage Hva må vi lykkes med ? LEDELSE INVOLVERING OPPRETTHOLDE FORNØYDHETEN HOS BRUKERE OG ANSATTE
Medkila barnehage HVA ER DET VI MÅLER? ER FORNØYDE BRUKERE DET SAMME SOM GOD KVALITET?
Helhetsvurdering (BMS-indikatorer) spørreundersøkelse medarbeidere Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: 12. Din egen trivsel på arbeidet? 13. Din egen arbeidsplass målt opp mot en ideell arbeidsplass? 14. Din egen even til å tilrettelegge for at barna skal utvikle hjelpsomhet? 15. Din egen evne til å tilrettelegge for at barna skal utvikle selvstendighet? 16. Din evne til å tilrettelegge for at barna skal føle trivsel og trygghet i barnehagen?
Resultater (gjennomsnittlig score) på måleindikatorer i BMS (foreldrenes fornøydhet) Fokusområde: Samfunn Barnehagens bidrag til barnas selvstendighet/ evne til å kle på seg Barnehagens bidrag til at barna blir hjelpsomme Fokusområde: Organisasjon/personell Barnas trivsel ift. personalet Fokusområde: Tjenester/brukere Barnas trivsel Trivsel som foreldre Tid til uteaktivitet Utemiljø og bruk av nærmiljø Samarbeid barnehage/hjem