Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten

Øyer ungdomsskole.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Å lykkes eller være lykkelig?
Kroppsøvingsdidaktikk
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Konsultasjonsteam for skolevegring
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Felles innsats mot mobbing
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
RHS-Seminar Alexandra
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Cafédialog – elevmedvirkning
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Språk og språklig fordypning
Inger Christin Torp, leder Opplæring, kultur og helsekomiteen
LK06 - hovedintensjon Å sette elever/lærlinger/lærekandidater i stand til å kunne møte og løse komplekse utfordringer og oppgaver på en rekke områder i.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
Cafédialog – elevmedvirkning
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
«Ett minutt er ikke nok!» «Helsesøstre jobber med, og bidrar til å definere fremtida di» - Jostein. 600 elever foran Stortinget våren 2014 Fakkeltog i.
Velkommen til ungdomsskolen! Velkommen til 137 elever ( og foresatte) fra Nesheim, Halsan og Frol… som blir 5 klasser på Levanger ungdomsskole 7. trinn.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2013/2014 Litt om skolen Språkvalg Valgfag Ungdomsmiljøet Foreldrerollen.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Norsk skole.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Helsesøster Revheim skole
Kort om oss LaHNSF (Landsgruppen av helsesøstre, Norsk sykepleierforbund) 3267medlemmer,19 lokalgrupper(fylker) Grunnlagt i Eldste og største faggruppe.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Eiker videregående skole
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Kristianslyst skole 3. september 2018
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Bjørnar og Kjerstin

 Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter per elev  Hva har vi oppnådd? - nasjonal oppmerksomhet - oppmerksomhet i fylke, bl.a. en revisjonsrapport

 Stort fokus på psykisk helse generelt  Folkehelseloven  Sunne skoler  Fysisk aktivitet

Helsedirektoratet – per 100 prosent helsesøsternormtallene fra :  Helsestasjon: 65 fødsler pr. år  Barneskole: 300 elever  Ungdomsskole: 550 elever  Videregående: 800 elever  (Forutsetter merkantile ressurser i tillegg)»

 Alt henger sammen med alt!  Skal vi også bruke litt tid på dette?  Hva betyr det?  Hva gjøres i dag?  Prosjekter..?

Til tross for ulike opplæringstiltak som gjennomføres og utvikling av skolehelsetjeneste og folkehelsegrupper, har man i liten grad nådd fram til elevene ved de videregående skolene. Fylkesrevisjonen mener ut fra dette at det bør foretas en evaluering av de tiltakene som er gjennomført. Blant annet med hensyn til omfang og type.

Ungdom med psykiske vansker er en stadig økende utfordring for skolen. Problemene har konsekvenser for skole og læringsmiljø. Psykiske vansker kan være medvirkende årsak til utsatt eller avbrutt utdanning, og kan således ha store konsekvenser for den enkelte.

 Hvordan kan vi jobbe videre med helsesøstersaken / psykisk helse / sunne skoler / fysisk helse ?  Hvilke andre yrkesgrupper er på skolen? Kan dette styrkes / erstatte helsesøster?  Hva med ungdomsskolen? Kan noe gjøres der?  Grupper / forslag til løsninger som kan presenteres

1. Situasjonsbeskrivelse: Hva er status i Hedmark. Dagens tilbud: - Styrker? - Svakheter? - Hvem/hva faller utenfor? - Hvor trykker sko(l)en? - Oppsummering i plenum

2. Hvilke utviklingstrekk ser vi? Hvilke tiltak tror vi gir uttelling i Hedmark? - mestring av eget liv - frafall i vgs - hvordan setter vi i stand ungdom til yrkeslivet/ samfunnsliv Oppsummering i plenum

 Hver enkelt skriver ned de største utfordringene i sin kommune/skole:  - psykiske helse  Sunne skoler  Hva er de tre største utfordringene, del erfaringer i gruppa!

3. «Drømmehelsetjeneste for ungdom» Hva prioriterer vi? Hva er de viktigste tiltakene for ungdom? - Er det noen grupper som skal prioriteres spesielt? -

5. Oppsummering i plenum. Valg av noen utfordringer som overleveres politikerne. Kan noen av utforingene jobbes med i andre fora?