Jo eldre jeg blir jo finere er det å møte folk som snakker språket mitt. Det er som å møte landsmenn i det vilt fremmede når du ikke har vært hjemme på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
- roller og forventinger
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Bodil Nysveen.
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Undervisning om Joyce Travelbee
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Trygghet og tillit ved livets slutt
Bokpresentasjon Oslo.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Fra ord til liv April 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Problemet og løsningen:
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Litterære virkemidler
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Bokollektivet Målgruppe:
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Livsstilsending - uke 5 -
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
OM Å LEVE MED DEFEKT HØRSEL
Forberedende samtaler
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Utskrift av presentasjonen:

Jo eldre jeg blir jo finere er det å møte folk som snakker språket mitt. Det er som å møte landsmenn i det vilt fremmede når du ikke har vært hjemme på mange år. Det går ikke på ord, det går på bølgelengder, øyners korona, Varmestråling. Plutselig å bli spunnet inn i en kokong av trygghet. Og siden vikle seg ut av den. En sommerfugl ser forundret på de tørre restene av skall etterlatt i silken. Så flagrer den modig utover jorda. Kolbein Falkeid

Samtalen som verktøy og mulighet Støttesamtalen - Hva gjør jeg og hva er til hjelp? Vi har frihet, skal ikke plassere pasienten i kategorier eller diagnoser. Betydningen av ord Hvordan samtaler kan virke frigjørende Marit Gudim

Medvandrer i ukjent landskap Hvordan kan samtaler med en språksystemisk tilnærming være til hjelp for pasienter og pårørende? Relasjon Orienteringsproblemer Gå sammen med Tilbakemeldinger som I samtale med deg får jeg være meg Med deg kan jeg snakke helt usensurert Hva gjør jeg i støttesamtalene – filmet samtaler og ble overrasket over hva jeg så….

Språksystemisk tilnærming Fokus på språket og den betydningen språket har for å skape mening i tilværelsen. Hvilke mening legges i ord og uttrykk (kreft, behandling, død) Det er i dialog med andre vi blir bevisst oss selv og hva vi tenker Fokus på individet og individets unike forståelse Virkeligheten eksisterer ikke i seg selv. Den er en konstruksjon som etableres og opprettholdes i dialog mellom mennesker. Språket vi har tilgjengelig er bestemmende for hvilke virkelighet som kan erkjennes Legge puslespill – med brikker som kan legges på flere måter og danne forskjellige bilder En holdning mer enn en metode

Medvandrer Medvandrer, stifinner eller turleder? Nærvær og samarbeid Relasjonens betydning Relasjonen er den mest virksomme og helbredene faktoren i terapi «Hvordan kan jeg være sammen med den andre på en måte, så den andre blir den person, som han eller hun ønsker mest å være i den situasjonen på det tidspunktet» Tom Andersen Ikke-vitende Sette egen forståelsesramme til side for å utforske pasientens Samtalepartner som reflekterer over mulige perspektiv Pasienten ekspert på sitt eget liv Møtes i relasjonen for å bevege oss inn i landskapet. Hvilket landskap? En filosofisk holdning

Landskapet – ulike virkeligheter Hvordan er det å være syk i en tid hvor den enkelte i stor grad er ansvarlig for sin egen lykke og hvor fokuset er stort på å være ung, frisk og vakker? Forståelsen og opplevelsen av å være kreftsyk vil være avhengig av konteksten sykdommen forstås inn i

Kontekster sykdommen kan forstås inn i Sykehuset – kreft behandles etter vestlig medisinsk tenkning Diagnoser, ekspertise, medisinsk terminologi Slagmarken – kreft som en kamp på liv og død Media, vinnere og tapere, heltebeskrivelser og dødsannonser Gir ulik mening, tilgang til ulikt språk og til ulike handlingsalternativer Hvordan er det å være pasient om dette er virkelighetsbildene og språket man bevisst eller ubevisst har med seg? Hvordan skape rom for virkeligheten slik den oppleves?

Hvordan er dette for deg? Vondt og vanskelig Endret utseende Tap av funksjoner og relasjoner En mulighet til å få den støtten og omsorgen jeg alltid har lengtet etter Opplevelse av maktesløshet Et bedre alternativ enn selvmord for å slippe unna livet Pasienter og pårørende kommer inn i dette landskapet fra livene de har levd Hvordan gjøre møteplassen til et sted hvor det er godt og mulig å møtes med livet akkurat slik det er?

Møtes i et dialogisk rom - et rom som skapes i relasjonen Et rom hvor det er frihet til å streife innom et bredt felt av muligheter og hvor en kjent historie kan fortelles og utforskes på en måte som skaper mulighet for forandring Et rom hvor marginale stemmer ikke blir sensurert Et rom hvor den enkelte får delta i samtalen med sitt unike perspektiv og sin unike erfaring Et rom hvor det er tid og ro nok til å finne språk til tanker, følelser og erfaringer – et rom for det ordløse og for det ennå usagte Jeg har aldri snakket om det på denne måten før.

«Det har vært en lang prosess å bli venn med min egen dødelighet, fra angst og full fornekting, via erkjennelse og sorg, til aksept og forsoning. Jeg tror det er viktig å snakke om denne prosessen og skape språk for det som for mange er helt ordløst» Pasient

Hvordan komme i bevegelse? Handlingslammet og fastlåst Lammet av dødsangst…fyller hele meg og snakker hele tiden… Forlatt i en båt uten årer…. Få fram flere stemmer – sette dødsangsten i et hjørne for et øyeblikk. Knytte relasjoner til andre sider i seg selv Hypotetisk spørsmål – skape handlekraft

Veien blir til mens vi går – eller flyr…. Samtale med en far – første samtale etter at sønnen døde Vi er et fly Jeg navigerer og holder fart Ansvar og dårlig samvittighet Hvordan få dette flyet framover? Få jentene med meg? En dialogisk samtale Spontan, ingen plan eller struktur Her og nå-utvekslinger

Hva er til hjelp? Spørsmål er til størst hjelp – og da særlig spørsmål pasienten ikke pleier å stille seg selv Spørsmål som utforsker pasientens forståelsesramme Åpne spørsmål Gjenta nøkkelord Bringe inn flere stemmer – ny forståelse Å snakke er en handling som gir anledning til selv å forstå hva ordene betyr Pauser og stillhet – rom for indre dialog Når pasienten snakker mest og sekvensene er lange Når pasienten introduserer nye ord og begrep og samtalen preges av symbolsk språk – hvert tema ble utforsket mer

Vel framme? «Problemer er uttrykk for at det har blitt vanskelig å finne en vei videre. Dermed blir det viktig å bidra til å tydeliggjøre de veiene som i en periode har vært utydelige – og å gå noe av veien sammen med dem som har mistet retningen» Tom Andersen Håp og ønske om at samtalene kan oppleves frigjørende og bidra med noe som gjør det lettere å finne veien videre

Alt vi kan er å tro og lete, tyde og plukke opp brukne pinner og spor lagt ut for å hjelpe eller villede oss, vi vandringsmenn i denne skogen av sammenfiltret skygge og lys som er Livet. Kolbein Falkeid

Litteratur Andersen, T. (2005), Reflekterende prosesser. Samtaler og samtaler om samtalerne, Dansk psykologisk forlag. Anderson, H. (2003), Samtale, sprog og terapi, Hans Reizelts forlag, København. Bagge, R. (2007), Refleksjoner omkring begrepet “ikke vitende posisjon”, Fokus på Familien nr 1, Universitetsforlaget, Oslo. Jensen P., Ulleberg I. (2011), Mellom ordene, Kommunikasjon i profesjonell praksis, Gyldendal Akademiske, Oslo. Seikkula, J., Arnkil, T.E. (2008), Nettverksdialoger, Universitetsforlaget, Oslo.