Medvirkning og medborgerskap i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra prøving og feiling til
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Vurdering for læring.
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Åsmund Sollien Schau og
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Fra prøving og feiling til
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Pedagogisk analyse.
Elevmedbestemmelse erfaringer fra møte med elever Seminar for elevenes tillitsvalgte – 9. januar.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Et økende problem i skolen?
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Rolighetsmoen barnehage
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Hva er en artikkel?.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Avdeling for sosionomutdanning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Aggression Replacement Training
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Cafédialog – elevmedvirkning
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kvalitative forskningsmetoder
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hva er viktig for elevers læring?
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Utskrift av presentasjonen:

Medvirkning og medborgerskap i skolen Line Melbøe Sagen Stipendiat Høgskolen i Harstad

PhD-prosjekt: Skolen et godt sted å være (Del)problemstilling: Hvilken medvirkning har elever med generelle lærevansker i ungdomsskolen, og hvilken betydning kan denne medvirkningen ha for dem?

Metode: Feltarbeid Oktober 2007-Januar 2008 Intervju: (N=56) Elever med generell lærehemming, deres foresatte, samt ansatte i skolen og PPT Observasjon: 7 ungdomsskoler fra hele landet (Øst-, Sør- og Vestlandet, samt Nord-Norge)

Elevpresentasjon: 10 elever totalt Klassefordeling: To elever i 8. klasse To elever i 9. klasse Seks elever i 10. klasse

Elevfordeling på ulike skoletyper: Tre elever gikk i spesialskole En elev gikk i forsterket skole Seks elever gikk i vanlig skole

Fordeling ut fra kommunestørrelse: 2000-4999 innbyggere: En elev 5000-9999 innbyggere: En elev 10000-19999 innbyggere: To elever 20000-29999 innbyggere: Fire elever 50000 el. fl. innbyggere: To elever

Fordeling informanter (N=56): 10 elever (4 jenter/ 6 gutter) 11 foreldre/ foresatte (9 mødre/ 2 fedre) 10 PPT-ansatte (9 kvinner/ 1 mann) 25 ansatte i skolen (17 kvinner/ 8 menn)

Ulike former for medvirkning Formell medvirkning: Deltakelse i det formelle skoledemokratiet i form av elevråd og klassens time Uformell medvirkning: Deltakelse i det uformelle skoledemokratiet gjennom innflytelse på egen skolesituasjon

Analyse: Hermeneutisk innfallsvinkel Hvordan forstå elevenes egne uttalelser? Formelle medvirkning: Svarer mer utfyllende, beskrivende, og i samsvar med de ansatte. Uformell medvirkning: Svarer kortere og mindre i samsvar med de ansatte. Metodiske forklaringer Samtidig deres virkelighetsoppfatning/ opplevelse/ sannhet

Formell medvirkning Elevråd: Opprettet elevråd ved seks av syv skoler (spesialskole som ikke hadde elevråd). Åtte av ti elever hadde dermed i prinsippet mulighet for å delta i elevråd

Sitat fra spesialskolen uten elevråd: ”Vi har vel rett og slett ikke hatt tradisjon for det, og det er vel heller ikke blitt tatt opp”

Forts. elevråd: Deltakelse i elevråd: Ingen av de ti elevene satt på inneværende tidspunkt i elevråd En elev (spesialskole) hadde tidligere sittet et år i elevråd ved skolen

Klassens time: Seks av de syv skolene gjennomførte klassens time, unntaket var en spesialskole. Ved den forsterkede skolen ble klassens time ikke gjennomført ved gruppen for elever med generell lærehemming (alternativ ordning) =>Dermed hadde i prinsippet syv av ti elever mulighet for deltakelse ved klassens time.

Forts. klassens time: Faktisk tilstedeværelse i klassens time blant de syv: Fire elever fast til stede Tre elever i varierende grad til stede - En elev bestemte delvis selv, delvis bestemte assistentene - For to elever avgjorde lærer ut fra hva som var tema for klassens time

Sitat fra lærer i forhold til deltakelse i klassens time: ”De er til stede når det er ting som er hensiktsmessig i forhold til dem som tas opp (…) Både når det gjelder informasjonssaker og elev- demokratiske greier så vil de ikke kunne... (…) De deltar når det er sosiale aktiviteter som vi bruker i forhold til klassen og klassemiljø og den typen ting!”

Forts. klassens time: Av de syv elevene som var tilstede ved klassens time, sa tre av dem aldri noe.

Konklusjon formell medvirkning: Elevene med generell lærehemming hadde svært begrenset formell medvirkning i skolen. Særlig deltakelsen i elevråd var minimal (kun en), men også faktisk deltakelse ved klassens time var knapp.

Uformell medvirkning: Elevene hadde innflytelse på egen situasjon: Hva de skulle gjøre (innhold/ aktivitet/ arbeidsmåte), og delvis når. Hvor de skal være og/ eller sammen med hvem.

Forts. uformell medvirkning Innflytelse på innhold, aktiviteter og/ eller arbeidsmåte ved planlegging/ gjennomføring av: Skoleåret (timeplan) Uken (ukeplan) Dagen (dagsplan) Enkelt timer/ situasjoner

Forts. uformell medvirkning: Innflytelse på hvor en skal være/ sammen med hvem: Friminutt (inne/ ute, mindre hvem) Timer (sammen med klassen, på gruppe- eller enerom, evt. alternative skoletilbud)

Hovedformer for medvirkning: Medvirkning ut fra eget initiativ Medvirkning ut fra forespørsler fra ansatte Medvirkning gjennom protest/ boikott av fastlagt program

Konklusjon uformell medvirkning: Samtlige elever hadde innflytelse på egen skolehverdag, og de fleste hadde stor innflytelse særlig på hva som skulle skje i skolehverdagen og mange også på hvor.

Hvilken betydning kan elevenes medvirkningen ha for dem? Medborgerperspektiv Dvs. å være et fullgyldig og likeverdig samfunnsmedlem Maktperspektiv Andre? (Innspill ønskes…)

Det lille demokrati: Henviser til uformell brukerinnflytelse i bl.a. offentlige institusjoner. Deltagelsen omfatter alle handlinger hvor folk alene eller sammen med andre forsøker å gjøre noe for å endre på forholden, typisk gjennom uformelle kanaler – som henvendelse til læreren (Goul Andersen, 2004:33)