Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Om skole og næringslivssamarbeid
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Rådgiverseminar Lena Dammen og Ingunn Egedius
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Aktørenes roller i planprosessene
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lys til verden 2013/2014 Årets tema: Forfulgt tro  7 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  Kristne blir forfulgt for sin tro i mer.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Utfordringer i samspillet mellom høyere utdanning og arbeidsliv i et nasjonalt perspektiv Sigrun Vågeng, NHO 10. november 2008.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Statssekretær Jens Revold
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs NHO,

Høyere utdanning gir samfunnsnytte NSO mener: ”NSO mener at høyere utdanning gir samfunnsnytte. Gjennom økt verdiskaping, en bedre og mer effektiv offentlig sektor og et mer velfungerende demokrati, gjør utdanning samfunnet bedre og øker menneskers livskvalitet. Hovedprinsippene til NSO er nytte og likhet, og de gjelder internasjonalt så vel som nasjonalt.” NSOs politiske strategi – 2014/15

Hvorfor utenlandsstudenter? NSO mener: ”Norsk høyere utdanning skal være internasjonalt orientert, forskningsbasert og samfunnsrelevant. Internasjonalisert høyere utdanning gir økt samfunnsnytte, både i og utenfor landets grenser.” ”Internasjonalisering av høyere utdanning skal bidra både til økt forståelse for en globalisert verden og til økt faglig utbytte for studenter og ansatte.” NSOs politiske strategi – 2014/15

Fremskrivinger av kompetansebehov:  SSB (2008): ”Økende behov for økonomer. Også samfunnsfagutdannete og jurister vil bli mer etterspurt.”  SSB (2013): ”Tilbudet ser ut til å øke mer enn etterspørselen for høyere utdanning innen øk-ad, samfunnsvitenskap, jus (og humanistiske fag).”  Det meste har snudd på 5 år = Vanskelig å spå framtiden. NSO vil ha et felles finansieringssystem for utdanningene, og dimensjonere sektoren på andre måter. NSOs politiske strategi – 2014/15

Mobilitet NSO mener: Kunnskapsdeling på tvers av landegrenser er en av grunnsteinene i akademia, og mobilitet er da et viktig virkemiddel for å heve kvaliteten i norsk høyere utdanning. Inn- og utveksling av studenter bidrar til økt kvalitet i høyere utdanning gjennom utveksling og utvikling av kunnskap, ideer og kultur. NSO jobber for at alle studentar skal kunne ta hel- eller delgradsstudier i utlandet. NSOs politiske strategi – 2014/15

Studentsolidaritet Høyere utdanning er viktig for samfunnsutvikling, demokrati og frigjøring fra undertrykkelse, og for NSO er det et viktig prinsipp at kunnskap og utdanning skal være tilgjengelig for alle. I mange land i verden risikerer studenter forfølgelse og vold hvis man jobber for rettigheter som vi i tar for gitt. Students at Risk Studentenes fredspris NSOs politiske strategi – 2014/15

Finansiering av utanlandsstudentar Ett av de aller viktigste prinsippene for NSO er at all høyere utdanning skal være gratis, både for norske og internasjonale studenter. #stoppskolepenger NSOs politiske strategi – 2014/15

Massiv støtte fra en samlet UH-sektor NSOs politiske strategi – 2014/15 Se hvem som støtter kampanjen: 2/hvem-er-med-pa-laget/ 2/hvem-er-med-pa-laget/

Utfordringer for internasjonalisering Meirutbytte for alle Finansiering Sosial integrering Kritisk masse Fagleg integrering Rekruttering NSOs politiske strategi – 2014/15

Takk for seg! Helt til slutt: Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig! Kontakt meg gjerne:  E-post:  Tlf:  10