Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Læringsdagen ved mat. nat oktober Elisabeth Müller Lysebo Fakultetsdirektør

2 Velkommen til læringsdag!
Læringsdagen MN Velkommen til læringsdag! Program Fellestema: Rammer og regelverk for administrativt arbeid ved UiB Pause Valgfritt kurs Lunsj Valgfritt kurs Pause Fellestema: Behovet for digital kompetanse Oppsummering i plenum: Arbeid med endringsprosesser og kompetanseheving 16:15- Felles middag

3 Noe for enhver smak! Bolk 1
Læringsdagen MN Noe for enhver smak! Bolk 1 Kontraktshåndtering Lønnssystemet i staten Sammenheng GB/BOA Ny lov om statsansatte Handlingsplan for kvalitet i utdanning Kommunikasjon og formidling med vekt på rekruttering

4 Noe for enhver smak! Bolk 2
Læringsdagen MN Noe for enhver smak! Bolk 2 Finanseringsmodell i høyere utdanning Sikkerhet og beredskap i byggene våre Tilsetting i rekrutteringsstillinger Internasjonalisering - inn og utreise Nytt tidsregistreringsystem for TA-ansatte Studentdata – uttak av rapporter og statistikk

5 Valgets kval? Fortvil ikke!
Læringsdagen MN Valgets kval? Fortvil ikke! Alle foredrag ligger på fakultetswikien Hva kan du dele med kollegene dine? Hva kan kollegene dine dele med deg? Digital kompetanse – fellestema til slutt Kompetansehevingsplan for digital kompetanse Hva trenger DU av digital kompetanse? Ha det i bakhodet gjennom dagen – du får mulighet til å komme med innspill

6 Læringsdagen MN Men hvorfor? "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!" Særavtalene er i sin helhet tilgjengelig på intranett for UiB.

7 Læringsdagen MN Men hvorfor? "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!" Særavtalene er i sin helhet tilgjengelig på intranett for UiB.

8 Kompetanse i strategisk perspektiv
Læringsdagen MN Kompetanse i strategisk perspektiv Fakultetets viktigste ressurs er ansatte og studenter. Vi skal legge til rette for et sikkert og stimulerende arbeids- og læringsmiljø, kompetanseutvikling og nødvendige ressurser og infrastruktur. God internkommunikasjon er viktig for å skape felles identitet, tilhørighet og stolthet. Vi skal føre en aktiv personalpolitikk med vekt på rekruttering, kompetanseutvikling og likestilling gi ansatte mulighet til etter- og videreutdanning, kurs, kompetanseheving og karriereutvikling

9 Realisering – vi har en plan!
Læringsdagen MN Realisering – vi har en plan! Policy og tiltaksplan: Kompetanse- og karriereutvikling for administrasjonen Utgangspunkt: kunnskapsrik og kompetent administrativ stab Kultur for å dele kunnskap internt i enheter, men også på tvers av seksjoner og mellom nivå institutt og fakultet Se hele administrasjonen på MN som en felles enhet med felles mål: Sikre gode studieløp for våre studenter Forskning på et høyt internasjonalt nivå Vi besitter mye kunnskap internt på fakultetet, og vi må utarbeide enkle løsninger slik at vi sikrer at denne kunnskapen blir delt i enda større omfang. Studieseksjonen har gjort et stort og viktig arbeid over lang tid med tanke på kompetanseheving og kunnskapsdeling innen studieadministrasjon, som har bidratt til gode og effektive arbeidsmetoder til beste for studenter og emneansvarlige.

10 Operasjonalisering av planen
Læringsdagen MN Operasjonalisering av planen Opplæring for nytilsatte Interne kurs ved enheten eller organisert av MN-fakultetet som felles opplæring UiB-kurs Eksterne kurs Hospitering/mobilitetsordninger Kollegaveiledning i hverdagen Kollegagrupper Påta seg nye oppgaver/nye områder Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

11 Leders ansvar Sikre at kunnskap utvikles og deles
Læringsdagen MN Leders ansvar Sikre at kunnskap utvikles og deles Planlegge kompetanseheving av gruppen som helhet sammen med sin enhet Individuelle kompetanseplaner sammen med den enkelte medarbeider Medarbeidersamtalen Langsiktig, og tilpasset både den enkelte medarbeiders ønsker og enhetens behov Utgangspunkt: Rammene våre: Strategiske satsinger Mål og tiltak som går frem av årshjul Nye krav Kapasitet Økonomiske rammebetingelser Nye skjema for medarbeidersamtalen ble utviklet

12 Medarbeiders ansvar Tilegne seg ny kompetanse
Læringsdagen MN Medarbeiders ansvar Tilegne seg ny kompetanse Dele den med sine kolleger Kan kunnskapsdeling bli et fast punkt på de enkelte enheters ukesmøter? Hvordan integrere kunnskapsdeling i sitt daglige arbeid?

13 Fakultetets ansvar - overordnet
Læringsdagen MN Fakultetets ansvar - overordnet Bygge opp felles kurstilbud i basistemaene Fasilitere felleskursene som er angitt med MNFA som ansvarlig i kompetansekatalogen Formidle bestillinger til UiB sentralt der MN-fakultetet har behov for tilrettelagte kurs eller der kurstilbud som bør ligge sentralt ikke finnes Legge til rette for årlig fellessamling med kompetanseheving og felles kulturbygging som hovedtema I DAG!  Sette av midler til fellestiltak og delfinansiering av kompetanseheving Etterspørre status for oppfølging av våre felles kompetanseambisjoner

14 Administrasjonsledergruppens ansvar
Læringsdagen MN Administrasjonsledergruppens ansvar Oppfølging, rapportering og fortløpende videreutvikling av policy for kompetanseutvikling Definere behov og iverksette tiltak Felles ansvar for å følge opp aktivitetene ved enhetene. Tema 1 gang/måned Administrasjonsledergruppen definerer selv hvordan rapportering bør skje.

15 Felles kompetanseplan for den enkelte enhet
Læringsdagen MN Felles kompetanseplan for den enkelte enhet Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

16 Felles kompetanseplan for den enkelte enhet
Læringsdagen MN Felles kompetanseplan for den enkelte enhet Deling av kunnskap skjer på mange måter. Den enkelte enhet må arbeide sammen om hvordan man kan definere mål og retningslinjer for det fortløpende utviklingsarbeidet ved enheten. Den enkelte enhet vil ha ansvar for følgende: Bygge kultur for kompetansedeling Bygge basiskompetanse i kollegagrupper Oppfølging av enkeltmedarbeider gjennom årlige medarbeidersamtaler og fortløpende oppfølging Formidle oppgaver og erfaringer, og samarbeide på tvers av administrative fagfelt Ha fokus på samarbeid på tvers av enheter og nivå Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

17 Verktøy Skjema for medarbeidersamtalen
Læringsdagen MN Verktøy Skjema for medarbeidersamtalen E-læringsportalen (UiB og Difi) (Kursforslag?) Kompetansekatalogen Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

18 Kompetanse og erfaring i Personalportalen
Læringsdagen MN Kompetanse og erfaring i Personalportalen

19 Ha en strålende, kompetansehevende dag! Vær nysgjerrige!
Læringsdagen MN Ha en strålende, kompetansehevende dag! Vær nysgjerrige!


Laste ned ppt "Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google