Engler i Det gamle testamentet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Hinduismen og Buddhismen
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Abort - Mål s. 36 Reflekter over etiske temaer knyttet til abort
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Dialogen som pedagogisk verktøy
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Forskjeller på tale og skrift
Undervisning om ulike trostradisjoner
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Å lese litteratur.
Undervisning - forkynnelse
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Religioner og livssyn i dag
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Engler i Det gamle testamentet
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Tekster om tro og livssyn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Sammensatte tekster PPU
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
AKVARELL MALING Fargeperspektiv. diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt.
Livssynshumanismen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Ritualisering ved dødsfall
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Sett inn video fra Vimeo:
Buddhismen Av Victoria, Monica og Martine. Innhold  Livssyn og Religion  livet etter døden  Klesdrakt  Matretter  Musikk og språk.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Utskrift av presentasjonen:

Engler i Det gamle testamentet GT-motiver i billedkunsten bildeanalyse didaktiske refleksjoner Jakob kalte stedet Peniel. ”For jeg har sett Gud ansikt til ansikt og enda berget livet.” 1. Mosebok 32:30

Engletyper Budbringere Dommere Skytsengler - beskyttere Engleskarer – lovprisere Erkeengler – overordnede engler Vanligvis omtales 4-7 engler som erkeengler Kjeruber Engler av høy rang med spesielle oppgaver

Engler i billedkunsten De fleste engler er navnløse. Gjenkjennes ofte i kunsten gjennom farger, klesdrakt, handling, eller vingeform. Vanligvis enkelt kledd med vingene som eneste form for dekorasjon Oftest framstilt som kjønnsløse eller mannlige frem til det nittende århundre Etterhvert fra eterisk til mer kroppslig fremstilling gjennom kunsthistorien. Mer innlevelse og detaljrikdom De mest kjente og oftest portretterte englene er Gabriel, Mikael og Rafael

Abraham, Sarah, og engelen Jan Provost (1465-1529) Ref. GT: 1 Abraham, Sarah, og engelen Jan Provost (1465-1529) Ref. GT: 1. Mosebok 18:10-15

Abraham og Isak (Ofringen av Isak) Rembrandt, van Rijn (1634) Ref Abraham og Isak (Ofringen av Isak) Rembrandt, van Rijn (1634) Ref. GT: 1. Mosebok 22:11-18

The Last Judgement Rogier Van der Weyden (ca. 1446) Ref The Last Judgement Rogier Van der Weyden (ca.1446) Ref. GT: Daniel 12:1-3

Engler og kjeruber blant skyer Federico Zuccaro ca. 1566

Analytisk tilnærming Preikonografisk nivå: Ikonografisk nivå: Det umiddelbare inntrykk, uten å ta i bruk spesialkunnskaper. Ikonografisk nivå: Tolkning i lys av relevant kunst- og kulturhistoriske kunnskaper. Formalt nivå: Virkemidler som benyttes av kunstneren for å skape følelser hos mottakeren. Komposisjon, farger, proposjoner, rammer etc. Tematisk nivå: Hvordan kunsten kan forstås i en kulturell eller religiøs kontekst.

Didaktiske refleksjoner Kunnskapsløftet sier: Etter 4. årstrinn: gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til jødedom, islam, kristendom, hinduisme, buddhisme og humanisme Etter 7. årstrinn: presentere disse uttrykkene Etter 10. årstrinn: beskrive og reflektere over særtrekkene ved kunst, arkitektur og musikk i alle de forskjellige religionene og humanismen.

Estetiske uttrykk, hva kan elevene lære? Kulturhistorisk kunnskap Ferdighetskunnskap Personlighetskunnskap Invitasjon til samtale og samarbeid Inspirasjon for eget skapende arbeid Lytte, se, føle Er atmosfæren eller sammenhengen viktig for opplevelsen?

Noen problemstillinger Kan religiøs kunst oppfattes anstøtelig, blasfemisk og truende? Hvor bevisste er lærere og læremiddelforfattere i sine valg av eksempler og fremgangsmåter? Kan én religion presenteres slik at den setter en annen religion i et dårlig lys? Hva skjer når felles motiver i kunsten gir ulik tematikk innenfor beslektede trostradisjoner? Er det uproblematisk å bruke motiver med vold, død, nakenhet, eller annet som kan skape sterke reaksjoner så lenge det kalles kunst?

Dette kan hjelpe på God dialog med foreldre og foresatte. Demonstrer og forklar hvordan du ivaretar den enkeltes integritet i møtet med estetiske uttrykk fra tradisjoner som ikke er elevens egne. Gjør deg så godt kjent som mulig med de forskjellige religioners skikker, forbud, og annet som kan være relevant for undervisningssituasjonen. Vær kritisk når du velger estetiske uttrykk til bruk i undervisningen, også til lærerverkene. Er det representativt, relevant, og inviterende?

Vær bevisst på når du bør veilede elevene inn i en tilskuerrolle eller en deltakerrolle Elevenes møte med religiøs kunst kan frembringe følelser og fornemmelser som er sterkt personlige. Disse skal ikke formaliseres, og det bør gis rom for ikke-faglige reaksjoner og samtaler.