Fra regional flyplass til global aktør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Et sikkert og godt arbeidsmiljø-kampanjen Foredragsholders.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E LOKALBANKEN.
Styrearbeid i Norwegian
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Bærekraftig utvikling av luftfarten
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
Forretningsideer & Markedsanalyser
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
SAMFERDSELSKONFERANSEN 2007 Geir Gjærde Reiselivssjef DESTINASJON GEIRANGERFJORD – TROLLSTIGEN AS.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Finanskomitéen 12. april 2011 Næringspolitisk Handlingsplan.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
BA2015- EN BAE-NÆRING I VERDENSKLASSE (4) DEMO: AVINOR-OSL-Gardemoen 4D BIM (kobling 3D og plan) på terminalbygget Jonas Gran Sivilingeniør/Planlegger-OSL-T2,
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
SAS rutetilbud Vigra Passasjerer Vigra 2006 (000)
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Rekommunalisering eller en entreprise?
The Fjords - Excited by the Fjords
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Wenche Teigland,
VERDENS BESTE VERTSKAP
Verktøykasse for godt vertskap
Utskrift av presentasjonen:

Fra regional flyplass til global aktør ProjectOsloRegion 4.11. 2014 OSL – Oslo Lufthavn Fra regional flyplass til global aktør Knut Stabæk, markedssjef Avinor Trafikkutvikling

1998: OSL åpnet 8 oktober – «state of the art airport design». To lange rullebaner med instrumenter for all-værs operasjoner Sentralt plassert Terminal God tilbringertransport – eget Flytog og gode veiforbindelser Plass til langsiktig utvikling NOK 12 milliarder

2017: Passasjer terminalen utvides. Byggetrinn 1 ferdig i april 2017: Passasjer terminalen utvides. Byggetrinn 1 ferdig i april. NOK 14 milliarder. Kapasitetsøkning for interkontinental trafikk (Non Schengen) og tredje rullebane planlegges

2014 - 16 års rute-utvikling 1998: 14 millioner passasjerer underdekning av direkteruter til Europa og viktige oversjøiske markeder i forhold til CPH og ARN norsk næringsliv led under kostbare og dårlige reisemuligheter 2014: 24 millioner passasjerer tilnærmet samme rutetilbud til Europa som CPH og ARN Voksende marked for interkontinentale ruter

OSL i dag 2014 : 24 millioner passasjerer Nest største flyplass i Skandinavia Raskest voksende hovedflyplass i Skandinavia 200 000 tonn med flyfrakt Godt rutetilbud i Norge, Skandinavia og Europa – over 140 direkteruter Underdekket long-haul/ interkontinentalt rutetilbud

Antall passasjerer på CPH, OSL og ARN 1998-2013

Store positive lokale ringvirkninger 2013: 15 000 arbeidsplasser på OSL Stor næringsetablering i flyplasskommunene Romerike – en av de raskest voksende regioner i Norge OSL er blitt en stor drivkraft/motor i næringsutviklingen på Østlandet

De neste 20 år: TØIs mest sannsynlige prognose: + 14 millioner pax.

Neste 20 år : Mulig å vokse utover prognosen og mer enn doble antall passasjerer – Gateway to Scandinavia

Fra hovedflyplass for Norge til Gateway to Scandinavia – hvorfor? Fordi OSL kan OSL har plass i motsetning til mange andre Europeiske flyplasser OSL er gunstig lokalisert – nærmeste Nordiske hub til USA - Marked som kan vokses

Fra hovedflyplass for Norge til Gateway to Scandinavia – hvorfor? Stor samfunnsnytte: Norsk næringsliv generelt, og reiselivet spesielt, vil få godt transport tilbud og økt konkurransekraft. Kortere og enklere reiser for virksomheter i Norge Bedre tiltrekningskraft på internasjonale virksomheter og arbeidskraft Bedre tilgjengelighet til Norges verdenskjente turistattraksjoner og stor mulighet for flere internasjonale møter, kurs og kongresser En ny interkontinental rute 5 dager i uka gir ca 20 000 utenlandske turister ~ 2 mrd nok/kr for reiselivsnæring

Fra hovedflyplass for Norge til Gateway to Scandinavia – hvorfor? Fordi det er lønnsomt for Avinor og våre partnere Langt bedre utnyttelse av eksisterende infrastruktur og tjenester på OSL

OSL - Gateway to Scandinavia Vi forutsetter at OSL tilfredsstiller markedets behov for kapasitet og tjenester, og har konkurransedyktige økonomiske virkemidler Gateway to Scandinavia kan oppnås hvis OSL opprettholder eller styrker sin posisjon i i lokalmarkedet. OSL styrker sin posisjon som norsk hovedflyplass og tar tilbake trafikk som «lekker» ut til andre hubs i i Europa OSL øker markedsgrunnlaget fra Norge til også å inkludere Norden, Baltikum og deler av Nord Europa 2014 2034

Styrke lokalmarkedet på Østlandet/deler av Sverige Forutsetninger: Lett å komme til OSL = kapasitet i tilbringersystemet. Kritiske forhold: Oslo tunnelen, kollektivfelt på E6 og sommer- parkering. Markedsføre OSL fortrinn i nærområdet : rutetilbud og service. Konkurransedyktige priser og avgifter.

2. Styrke og utvikle OSLs som norsk hovedflyplass – transfer til/fra Norge Opprettholde og ta tilbake utenlands trafikk som nå går direkte fra andre Avinor flyplasser til utenlandske hubs: CPH, ARN, HEL, AMS, LHR, FRA Gjennomgående bagasje (one-stop-security) på plass fra sommeren 2015 Bedre transferprodukt , særlig på Non- Schengen Konkurransedyktige priser og avgifter

3. Øke markedet for interkontinentale ruter Nye økonomiske virkemidler på OSL Markedstilpassede avgifter - gratis for transfer? Redusert avgift for store fly - ingen avgift på fly over 100 tonn MTOW? Bedre incentiver – markedsbidrag til flyselskapenes markedsføring, kampanjer mm. Mer aktiv markedsinnsats fra OSL og vertskapet – regionen og landet - Markedsføring i samarbeid med norske myndigheter og næringsliv

Internasjonal konkurranse Oslo Lufthavn CPH Copenhagen Connected ARN Connect Sweden Helsinki/Finnair

Ruteutviklingsfond og markeds-samarbeid Norsk modell for samarbeid Ruteutviklingsfond og markeds-samarbeid AVINOR NASJONALE OG REGIONAL ORGANISASJONER PRIVATE OG OFFENTLIGE AKTØRER OSL = Gateway to Scandinavia