Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaja Hansen Endret for 9 år siden
1
Folkefest! EM 2016
2
Derfor søker vi fotball-EM 2016 Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet Fotball-EM vil gi et løft for fotballen, både topp og bredde Fotball-EM har mange positive samfunnsøkonomisk effekter
3
Samfunnsøkonomiske effekter Verdens tredje største idrettsarrangement Venter en million EM-turister til Norge på fire uker Utlendingers samlede EM-relaterte forbruk: 7 milliarder kroner Beregnet samfunnsøkonomisk gevinst er minst fire til seks milliarder kroner.
4
Forutsetning: Skal ikke bruke spillemidler Fotballen bidrar med en betydelig egenandel Et EM er mer enn et idrettsarrangement NFF forutsetter derfor at det ikke skal brukes spillemidler til finansiering til utbygging av EM-arenaer.
5
Oslo: Nytt nasjonalanlegg Nasjonalanlegget er motoren i norsk fotball Norges storstue Arena for kultur og opplevelse Utvikles videre til å bli hverdagsanlegg for flere idretter
6
Stadionanlegg Fra 2014 får vi: –4 topp moderne anlegg hvor UEFA vil legge internasjonale kamper på høyt nivå Under EURO 2016 får vi: –Min. 23 folkefester på 4 praktfulle anlegg Etter EURO 2016 får vi: –Et moderne nasjonalanlegg som kan arrangere topp internasjonale kamper –3 moderne Tippeligaanlegg i internasjonal toppklasse –Flere oppgraderte mindre anlegg rundt i landet
7
Nasjonalanlegg i Groruddalen
8
Oslo Nytt nasjonalanlegg i Groruddalen 50.000 tilskuere Landskamper, store konserter, andre idretters mesterskap Kostnad ca 4 mrd, fotballens bidrag 525 mill. fra salg av Ullevaal. Bydelsutvikling, integrering, kulturarena
9
Trondheim Lerkendal stadion 30.000 tilskuere (netto) Bygges ned til 21.200 Tribunemodeller til etterbruk Total kostnad: 771 – 804 mill. Fotballens bidrag: verdien av eksisterende anlegg 313 mill.
10
Etterbruk Hovedmål: Nedmonterbare moduler blir tatt i bruk av norsk idrett i hele landet NFF oppretter program for etterbruk som skal ha representanter for ulike idretter
11
Base Camps Alle lag må ha base i Norge eller Sverige Skal tilby 24 steder i hvert land Lagene velger selv hvor de vil bo – viktig å markedsføre sin by Sprer EM-festen utover landet –Blir lagenes base i to til fire uker under mesterskapet –Mange tilreisende supportere –Stor medieoppmerksomhet Mulighet for oppgradering av idrettsanlegg gir varige verdier etter EURO 2016
12
Base Camp - valgte steder i Norge BergenHalden BodøStavanger SkedsmoSandnes OsloBryne HønefossTønsberg HamarSandefjord HaugesundSkien KristiansandDrammen MoldeTrondheim FredrikstadHorten SarpsborgÅlesund MossTromsø Reservesteder: Kongsvinger, Kristiansund, Larvik, Kongsberg, Levanger
13
UEFA-krav til Base Camp Flyplass: - Maks en times kjøring fra flyplass til BC- hotell - Kan ta i mot fly med min. 100 seter
14
UEFA-krav til Base Camp Treningssenter - Maks 20 minutters kjøretid fra hotell - Skal kun benyttes av det aktuelle landslaget i treningsperioden - Sittetribune med minimum 2000 sitteplasser - Garderobe på min 100 kvm med mer - Mulighet for lukkede treninger - Rom for pressekonferanser med min. 100 personer - Minimum en naturgressbane med topp kvalitet
15
UEFA-krav til Base Camp Hotell: - Høy standard, sikkerhet og mulighet for skjerming vektlegges - Maks en time fra flyplass - Min 70 rom til disposisjon - Tilgang til treningssenter, svømmehall, fritidsaktiviteter - Minimum 4 møterom (min 80 kvm) pluss behandlingsrom
16
EM-prosessen videre 2. september 2009 Rapport til KKD om de samfunnsøkonomiske effektene, og invitasjon til dialog om statsstøtte 15. februar 2010 Frist for søknad til UEFA 27. mai 2010 UEFA offentliggjør arrangør av EURO 2016 Høsten 2009 Regjeringen kvalitetssikrer rapporten og avgjør om saken skal fremmes for Stortinget September 2009 Arbeidsseminar med UEFA November 2009 Arbeidsseminar med UEFA
17
Velkommen til folkefest
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.