Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR
2
Gjennomsnittlig omsetning hus og båt de to siste årene kr 223 000.-
3
Gjennomsnittlig omsetning de to siste årene kr 84 000.-
4
Vi har gjennom en rekke satsinger skapt store forventninger
5
Selv om vi og andre har brukt store ressurser i å få etablert lønnsomt reiseliv i fjellregionen mener jeg vi har MISLYKTES
6
Hva vil jeg så med dette foredraget?
7
FORANDRING
8
FORANDRING FORANDRING
9
Hvem er jeg som så sterkt vil ha forandret satsing?
Jobberfaring fra: - Kommune og Fylkesskogetat - Skogsjef Bindalsbruket mange år - Mange års jobberfaring fra andre land - Bygd opp og vært daglig leder i Din Tur til i sommer
10
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
11
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Inngående trafikk skal dobles innen 2020
12
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned
13
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned Sverige har i samme periode hatt en oppgang på mer enn 5% årlig
14
Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring
15
Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring LO’s medlem av utvalget ga klart utrykk for at det ikke er ”ei hand å frigi i byene”
16
Hva er så mulighetene i Norge
17
Hva er så mulighetene i Norge
Naturen
18
Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass
19
Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass Stillhet
20
Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass Stillhet God infrastruktur
21
Hva er så mulighetene i Norge
Naturen God plass Stillhet God infrastruktur Spredt bosetting
22
Trondheim m/2 timers flyradius Over 300 mill. Dekker 15 – 20 mill. Auckland New Zealand m/2 timers flyradius
23
Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på
24
Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på
Høg standard hytter, leiligheter og feriehus
25
Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på
Høg standard hytter, leiligheter og feriehus Aktiviteter i naturen
26
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
27
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt
28
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske
29
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske
30
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk
31
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking
32
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking Vandring
33
Skal si litt om de enkelte segmentene
34
Skal si litt om de enkelte segmentene
Jakt Ingen vekst
35
Skal si litt om de enkelte segmentene
Ferskvannsfiske Forsiktig vekst som spisset produkt Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus Vi er og blir ingen stor aktør på laksefiske
36
Skal si litt om de enkelte segmentene
Kajakk De guidede turene vi har utviklet selger dårlig på grunn av pris Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus
37
Skal si litt om de enkelte segmentene
Sjøfiske Norge er kanskje verdens beste land for å fiske i sjøen Mange arter Stor fisk Mye fisk Godt skjermet farvann Kan fiske fra småbåt
38
Skal si litt om de enkelte segmentene
Fuglekikking Guidede fugleturer Fotoskjul Feriehus med selvguiding Økende omsetning i Din Tur England, Tyskland, USA
39
Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring
Skal si litt om de enkelte segmentene VANDRING - PRESTKONA Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring
40
Skal det satses på reiseliv i fjellregionen?
Her kan vi ikke si Tja………….vi må si JA eller NEI
41
Hvis JA må vi gjøre følgende:
- Satsingen bygges rundt aktive opplevelser i naturen - Selvhushold, hytter og feriehus - Utvikle selvguidede produkter Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende
42
Lierne – den perfekte pilotkommune?
nasjonalt pilotprosjekt hvor følgende gjøres Utvikling av vandring Fuglekikking Innlandsfiske Kajakk/kano Turaktiviteter (bålbrenning, skiturer, trugeturer, lage snøhule osv) Selvguiding på attraksjoner (museum, nasjonalparksenter, fosser, fjell, kultur, historie etc) Selvguiding på blomster, insekter og dyr Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende
43
KOMMERSIELL MOTOR VIKTIG!!
Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende
44
Din Tur, eksempel på verdikjede
Produktutvikling Markedsutvikling Markedsføring Salg Produkttilfang
45
Innlands Aktive feriehus Vandring Sjøfiske fiske Kajakk Fugl Jakt X X
Booking Web Baltikum Russland Sverige UK Frankrike Polen Tsjekkia Finland Tyskland: Nederland Danmark Norge Operatører Kunde X
46
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
47
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
Destinasjonsselskapene
48
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
Destinasjonsselskapene Visit Norway
49
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
Destinasjonsselskapene Visit Norway Dette er problemstillinger vi arbeider konstruktivt med
50
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.