Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap."— Utskrift av presentasjonen:

1 Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

2 Region Stavanger BA Destinasjonsselskapet for Stavanger, Sandnes og Jæren Det offisielle organet for destinasjonsmarkedsføring, nasjonalt og internasjonalt Opprettet Åtte medlemskommuner – Randaberg, Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå Ca 220 medlemsbedrifter Budsjett ca 19 millioner kroner, inkludert Fly SVG

3 Turisten som verdiskaper
- Arbeidsplasser - Samferdsel - Opplevelser - Trivsel - Befolkningsvekst Aktiviteter Transport Overnatting Shopping Dagligvarer Servering Annet

4 Reiseliv skaper store verdier
Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP Sysselsetter personer bedrifter spredt på alle landets kommuner Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

5 Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn
47 000 62 000 65 000

6 Luftfart utvikler den grenseløse region
Stavanger lufthavn – 4.1 mill passasjerer i 2011 Prognose TØI - 5 mill i 2015 - 6,3 mill i 2020 100 % av konferansegjester kommer med fly i 2011 – 107T 50 % av utenlandske turister kommer med fly 75 til 100 T i 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

7 Fly SVG Region Stavanger (næring) 2,5 mill. Avinor 2,5 mill.
Innovasjon Norge 5,0 mill. Flyselskapene 5,0 mill. Totalt 15,0 mill. Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

8 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

9

10 SVG Lufthavn Sola (uten charter, transitt og transferpassasjerer)
2011 RUTE MND. INNLAND ENDR. UTLAND JAN 172499 8,0 % 76737 10,6 % FEB 175388 6,8 % 73718 0,2 % MAR 213599 14,4 % 95901 7,0 % APR 174914 38,0 % 108335 72,6 % MAI 211470 15,7 % 108806 16,9 % JUN 201608 5,8 % 122062 19,1 % JUL 129098 9,7 % 136532 22,4 % AUG 180059 2,2 % 113823 17,7 % SEP 223125 6,1 % 111858 19,3 % OKT 221435 5,6 % 117705 17,1 % NOV  222033  7,3%  103809  20,6% DES Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

11 Økning i antall utenlandspassasjerer ved Stavanger Lufthavn Sola i sommersesongen, mai og september fra 2006 til 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

12 Hvordan sikrer vi ruter og frekvenser til regionen?
Næringstrafikk Ferie /fritid, konferanser og arrangement Arbeidsinnvandring Summen av disse 3 vil sikre oss tilstrekkelig volum, særlig på utland Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

13 Asia er framtidens markedr fremtidens marked
Europa og Nord-Amerika 2009: mill. mennesker i middelklassen 2030: mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen

14 twitter@heidijnygard
Takk for oppmerksomheten! Heidi Jeanette Nygård Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren


Laste ned ppt "Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google