Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIrene Nygaard Endret for 9 år siden
1
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
2
Region Stavanger BA Destinasjonsselskapet for Stavanger, Sandnes og Jæren Det offisielle organet for destinasjonsmarkedsføring, nasjonalt og internasjonalt Opprettet Åtte medlemskommuner – Randaberg, Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå Ca 220 medlemsbedrifter Budsjett ca 19 millioner kroner, inkludert Fly SVG
3
Turisten som verdiskaper
- Arbeidsplasser - Samferdsel - Opplevelser - Trivsel - Befolkningsvekst Aktiviteter Transport Overnatting Shopping Dagligvarer Servering Annet
4
Reiseliv skaper store verdier
Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP Sysselsetter personer bedrifter spredt på alle landets kommuner Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
5
Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn
47 000 62 000 65 000
6
Luftfart utvikler den grenseløse region
Stavanger lufthavn – 4.1 mill passasjerer i 2011 Prognose TØI - 5 mill i 2015 - 6,3 mill i 2020 100 % av konferansegjester kommer med fly i 2011 – 107T 50 % av utenlandske turister kommer med fly 75 til 100 T i 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
7
Fly SVG Region Stavanger (næring) 2,5 mill. Avinor 2,5 mill.
Innovasjon Norge 5,0 mill. Flyselskapene 5,0 mill. Totalt 15,0 mill. Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
8
Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
10
SVG Lufthavn Sola (uten charter, transitt og transferpassasjerer)
2011 RUTE MND. INNLAND ENDR. UTLAND JAN 172499 8,0 % 76737 10,6 % FEB 175388 6,8 % 73718 0,2 % MAR 213599 14,4 % 95901 7,0 % APR 174914 38,0 % 108335 72,6 % MAI 211470 15,7 % 108806 16,9 % JUN 201608 5,8 % 122062 19,1 % JUL 129098 9,7 % 136532 22,4 % AUG 180059 2,2 % 113823 17,7 % SEP 223125 6,1 % 111858 19,3 % OKT 221435 5,6 % 117705 17,1 % NOV 222033 7,3% 103809 20,6% DES Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
11
Økning i antall utenlandspassasjerer ved Stavanger Lufthavn Sola i sommersesongen, mai og september fra 2006 til 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
12
Hvordan sikrer vi ruter og frekvenser til regionen?
Næringstrafikk Ferie /fritid, konferanser og arrangement Arbeidsinnvandring Summen av disse 3 vil sikre oss tilstrekkelig volum, særlig på utland Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
13
Asia er framtidens markedr fremtidens marked
Europa og Nord-Amerika 2009: mill. mennesker i middelklassen 2030: mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen
14
twitter@heidijnygard
Takk for oppmerksomheten! Heidi Jeanette Nygård Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.