Hvordan begynne - og fullføre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Fra ide til problemstilling
Rett på sak.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
10 regler for å skrive for web
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan begynne - og fullføre Masteroppgaven Hvordan begynne - og fullføre Gruppe E: Birgitte Tørnby, Benedicte Jakhelln, Eivind Skjevrum & Sindre Storvoll

Innledning En mal for den rette oppgaven finnes ei Boka er en oppslagsbok og idékilde

Kap 1 Hjelp, hva skal jeg skrive om? - Å finne tema

Måter å finne tema på Hva er du interessert i? Hva skjer i samfunnet rundt? Egne erfaringer, yrke, studieplass ”Hull” i forskningen hva er ikke gjort før? Studier gjort i utlandet gjør dem på norsk Delta på relevante seminarer Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Å ta et valg Fallgruver Når du nesten er sikker Å velge et for vidt eller upresist tema Å velge et tema som er gjort veldig mye på før Å velge noe uten tilstrekkelig datamateriale Når du nesten er sikker Snakk med en potensiell veileder Hold deg til temaet (om du ikke har veldig gode grunner til å skifte) Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Kap 2 Jeg må skrive … Kan jeg skrive? - Jeg vil skrive

Det er ingen automatikk i at man har gode skriveferdigheter som student, og masteroppgaven er en egen sjanger som må læres.

Beslutningen om å skrive Definer dine mål Revurder ditt eget selvbilde Ikke tenk for mye på omgivelsenes definisjon Bekreft den du er Assosier deg med dem som skaper positive bilder Suksess og feiling er viktig Man lærer av sine feil Albert Einstein var ansett som evneveik Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Beslutningen om å skrive Ha tro på deg selv! få kontroll med hvem som påvirker ditt selvgilde Visualisering Se suksessen for deg ofte er det du selv som står i veien for målet Drøm om det underbevisstheten kan hjelpe Skriv ned viktige emner (problemer/mål) Skriv ned løsningene du har nådd Skriv ned positive utsagn for hvert emne Lukk øynene og legg deg til å sove Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Kap 3 Grunnleggende skriveregler

”Det faktum at du ønsker å skrive godt, er den viktigste ingrediensen i det å bli bedre.” s43

Regler for god skriving Prøv å etterligne stilen til en god forfatter Definer publikum. Hvem skriver du for? Ha distanse til stoffet Vær åpen for å kunne ta feil Er temaet for personlig? Vær klar over hensikten med skrivingen Kjenn din motivasjon Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Praktiske råd for skrivetrening Skriv masse! (dagbok, artikler, lyrikk) Stopp skrivinga mens du ennå har ideer igjen Ta tak i litteraturen på feltet. Til å refereres, ikke tenke nytt Ta notater og skriv ned ideer du får mens du leser Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Kap 4 Hvem kan hjelpe deg å lage en god oppgave? - Å etablere et faglig nettverk

Medstudenter Hjelp i en medstudent diskutere oppgaven i startfasen gi deg anbefalinger på verkene gi respons/konstruktiv kritikk på utkast. Å leses andres oppgave gir også lærdom. Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Relevante fagmiljøer og ressurspersoner Eksempler Andre institutter / utdanningssteder Tverrfaglige sentre Forvaltninger Forskningsinstitutter Fordeler Tips om mulige temaer for en masteroppgave Tilgang på data eller materiale Kontakt med ressurspersoner (mulige veiledere) Stipend og andre midler Uformell læring Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Veileder Du har ansvaret for å finne en veileder du er tilfreds med Vær aktiv – for å få den du vil ha Forhør deg og spør medstudenter Lag liste over aktuelle personer, finn ut om disse og begynn å spørre Opprett et akseptabelt arbeidsforhold Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Kap 5 En guide i litteratursøking

”Å skrive en masteroppgave innebærer at en tar utgangspunkt i den viten andre har kommet frem til, som en så søker å videreutvikle” s67

Gode råd Velg kun relevant litteratur for problemstillingen din Begynn med å lese sekundærlitteratur Dette er tidsbesparende og gir bedre overblikk Ta alltid litteraturhenvisningen umiddelbart Lag gjerne et dokument på data Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Lønner det seg å lese boka? Relevante kriterier Baksideteksten: kort oppsummering av tema Innholdsfortegnelsen: rask oversikt Forordet: informasjon om hensikt og publikum Stikkordregister: hvilke begreper omtales? Bibliografi: andre sentrale forfattere? Skumles særlig forord, innledning og siste kapittel Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Kap 6 Å gjennomgå litteraturen - Hvordan bruke litteratur for å skrive selv?

Bruk teori til å komme i gang Les tidligere forskning med et kritisk blikk Sett teori inn i ny kontekst Får du ideer til nye innfalsvinkler? Skriv ned alle tanker Sammenheng mellom teori og empiri er alfa omega for en god oppgave!

Vær oppmerksom på Generalisering Antakelser Hva tas for gitt? Identifiseres ved å spørre ”hvorfor?”

Kap 7 Så var det denne problemstillingen, da!

Problemstilling + frustrasjon = Sant

Problemstillingen Spørsmål Hypoteser Problemstilling grunner i undring over et tema Egen kunnskap om tema er avgjørende

Hva skal med i oppgaven? Fra makro- til mikroperspektiv Fokus! begynn med det overordnede spørsmålet) Fokus! Hva ønsker du å få svar på og hvorfor? Forklar fenomener du tar for deg ”Hvorfor er det slik?” Spennende å fokusere på kontraster, endringer eller forskjeller

Kap 8 Lettere sagt enn gjort - å utforme et metodisk opplegg for oppgaven

Flere opplegg for en masteroppgave Nytt perspektiv på kjent tekst Overprøve tidligere forskning Enkelttilfeller Gjenta forskning som allerede er gjort Utføre delprosjekt i forskningsprosjekter som er i gang

Innsamling av materialet Primære kilder Førstehåndkilder kilder som ikke er tolket Sekundære kilder Andrehåndskilder allerede fortolket

Kriterier for innsamling av data Utvalg Tilgjengelighet Reliabilitet Validitet Etiske overveielser

Kap 9 Kunsten å holde stø kurs - å lage en god analyse

Gjør et grundig arbeid med formulering av problemstillinger og planlegging av opplegget for oppgaven dette danner utgangspunkt og struktur for analysen

Analysen Besvare spørsmålene fra problemstillingen Samsvar Fortolke ta bort spørsmål som ikke kan belyses tilstrekkelig ved hjelp av datamaterialet formuler spørsmål som ikke var stilt i problemstillingen Fortolke ved å sammenligne likheter og forskjeller, samt ved å kritisere og diskutere ulike temaer Vis til data for å underbygge påstandene dine Begrunn tolkningen din Diskuter dine funn i forhold til funn fra andre undersøkelser om samme tema

Skap sammenheng og helhet Lag innganger og utganger i hvert kapittel Lag krysshenvisninger Tilbakehenvisninger er bedre enn stadige løfter

Kap 10 Begynnelse og slutt - innledning og avslutning

Begynnelse og slutt er viktig. Spørsmålene som reises i starten må du komme tilbake til på slutten.

Innledning Vanlig med mange utkast En innfallsport til oppgave. Levn ikke tvil om oppgavens hensikt eller disposisjon Angi oppgavens TEMA Redegjør for hva oppgaven dreier seg om Informer om oppgavens formål Si noe om faglig og teoretisk tilnærming Gjør kort rede for litteratur du vil gå gjennom Angi utforming og opplegg for undersøkelsen Redegjør for analysemetoden du har brukt Gi leseren et kart for videre oppgavelesing

Avslutning Oppsummering Konklusjon Teoretiske implikasjoner Få med hovedfunnene Konklusjon Teoretiske implikasjoner Kommenter begrensninger i oppgaven Implikasjoner for fremtiden

Kap 11 Kaos og orden - å redigere oppgaven

Kill your darlings Kutt og rediger det som blir for langt Unngå lange sitater Ikke kast det du tar ut av oppgaven Materialet kan brukes i andre sammenhenger

Henvisinger og noter Begrens bruken av noter Kun tilleggsinformasjon som ikke passer inn i teksten Ikke lag dem lange og kjedelige. Vær kritisk. Respekter andres arbeid ved bruk av kildehenvisninger Vær ærlig Sjekk originallitteraturen for å få henvisningene korrekte Få referanser viser dårlig kunnskap på fagfeltet Henvis til viktige, publiserte referanser.

Masteroppgaven kan se slik ut Forside Sammendrag kort oppsummering av hele oppgaven Innholdsfortegnelse – nummereres Forord – takk til alle som fortjener takk Innledning (5%) – forteller om hvorfor oppgaven er viktig Litteratur (20%) – redegjørelse for viktig litteratur på feltet Problemstillingen (10%) – diskusjon, presisering og begrunnelse Opplegg for oppgaven (10%) – begrunner valg av framgangsmåte Analysen (45%) – presentasjon, analyse, resultater og funn Oppsummering/konklusjon – styrker og svakheter (10 %) Litteraturliste Vedlegg – spørreskjema osv

Kap 12 Når er det godt nok? - å sette sluttstrek

Helt til slutt Problemet er ofte å vite når du er ferdig Les gjennom oppgaven med et kritisk blikk Planlegg de siste ukene fram til levering godt Lever førsteutkast 1-2 måneder før fristen Gjør de nødvendige rettelsene Selv om du sikkert er lei Lykke til!