Prosjektleder Inger Svendsrud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Orientering for formannskapet Gratangen kommune
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Joachim Bjerkvik
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
”Når vi bestemmer selv”
Samhandlingsreformen St.melding 47
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Jeg er verneombud i HFK.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Arbeid med bistand Rapportering.
Byggherreforskriften
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Brukerstyrt personlig assistanse
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Brukerstyrt personlig assistanse - BPA NFUs boligpolitiske konferanse Gardermoen
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
FELLESORGANISASJONEN YRKESFAGLIG KONFERANSE FOR VERNEPLEIERNE Trondheim 16 og 17 oktober 2007 Siv Karin Kjøllmoen 1. Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Bruk av IKT i helse- og omsorgstjenesten i kommunene – Stavern 3. september 2007 Bruk av IKT i hjemmebaserte tjenester. Elektronisk samhandling med sykehuset?
Etikk i Haugesund Kommune
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Hva er Borgerstyrt personlig assistanse? Borgerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ organisering av praktisk og personlig assistanse for.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Skranker i arbeidslivet
Helse- og omsorgstjenester
Journalføring.
Helle-Viv Helle Magnerud
Helle-Viv Helle Magnerud
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
BPA- brukerstyrt personlig assistanse
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektleder Inger Svendsrud Prosjekt BPA Prosjektleder Inger Svendsrud 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold

Innhold Gjennomgang av de viktigste prinsippene og dilemmaene - Ideologisk bakgrunn for BPA - Delt arbeidsleder- og arbeidsgiveransvar - Faglig ansvar for tjenesten og internkontroll - Hensiktsmessig organisering Drøfting og beslutning fra PLO-nettverket - Beskrivelse av styrker og svakheter - Beskrivelse av ULOba som arbeidsgiver - Beskrivelse av nødvendig verktøy og maler 2

BPA - antall brukere – 12k 3 14 33 41 59 65 85 81 År 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Sum 12 k 01.05.-07 Vestfold 14 33 41 59 65 85 81 3

BPA-kostnader pr år Kostnadene til ordinære tilleggstjenester (hjemmesykepleie og natttjeneste) er ikke inkludert: Inntil 5,4 t/døgnet: 0,56 mill pr år 8 – 12 t/døgnet: 0,8 til 1,3 mill pr år 16 – 24 t/døgnet: 1,7 til 2,5 mill pr år 4

Hva er det egentlige temaet i BPA? Hvem skal bestemme: Når skal hjelpen komme? Hva skal hjelpen gjøre – mulighet for prioritering Hvem skal utføre hjelpen Hvor mange skal utføre hjelpen 5

Tradisjonelle tjenester Er Kvalitetsforskriftens § 3 gjennomført i 12 k? Er hjemmetjenestene organisert slik at brukerne får tilfredsstilt sine grunnleggende behov? Fremmer holdninger og kulturen i hjemmetjenesten brukernes mestring og selvstendighet? 6

Kvalitetsforskriftens § 3 Tjenestene skal gis til rett tid og utgjøre et helhetlig, samordnet og fleksibelt tjenestetilbud som ivaretar kontinuitet i tjenesten Brukeren skal sikres medvirkning ved utforming og eventuelt endring av tjenestetilbudet Brukeren gis medbestemmelse i forbindelse med den daglige utførelsen av tjenestene Brukerne skal få tilfredstilt sine grunnleggende behov Leverer vi gode nok tjenester? 7

Tradisjonelle tjenester Er Kvalitetsforskriftens § 3 gjennomført i 12 k? Er hjemmetjenestene organisert slik at brukerne får tilfredsstilt sine grunnleggende behov? Fremmer holdninger og kulturen i hjemmetjenesten brukernes mestring og selvstendighet? 8

Behov og bemanning 9

Ulike ideologier Independent living brukerne er rasjonelle og har kompetanse til å vurdere sine behov, definere egne hjelpebehov og selv styre tjenestetilbudet. Profesjonene brukere trenger nødvendig spesiell/kvalifisert hjelp til planlegging og tilrettelegging av tjenestetilbudet Delrapport 2 s 4 10

Delt arbeidsleder- og arbeidsgiveransvar Brukeren har rollen som arbeidsleder Større ansvar for organisering og innhold i forhold til sine behov innenfor vedtakets rammer for bistand. Krav til arbeidsleder? I-15/2005 fjerner kravet til brukerstyring. Den brukeren ”velger”, kan være arbeidsleder eller få fullmakt til å utføre jobben. Kilde: Definisjon BPA I-20/2000 og I-15/2005 11

Dilemmaer for arbeidsgiver Overstyrer BPA-rundskrivene lovverk, forskrifter og kommunenes avtaleverk? Arbeidstilsynets definisjon av arbeidsleder Arbeidsleder (bruker) er ikke arbeidsleder i arbeidsmiljølovens forstand med mindre det foreligger et ansettelsesforhold til kommunen. 12

Arbeidsgivers ansvar Rekruttering av assistenter Delrapport 2 s 21 Høy utskifting av assistenter Delrapport 2 s 22. Tilrettelegging av forsvarlig arbeidsmiljø Utvikling av HMS-rutiner Arbeidsmiljøutfordringer for assistentene. Delrapport 2 s 22 13

Faglig ansvar og internkontroll I-20/2000 og I-15/2005 Faglig ansvar for tjenesten og ansvaret for internkontroll er ikke utredet. Høringsnotatet av 29.06.07 s 17 ”Kommunen har ansvaret for at kvaliteten på de tjenestene som ytes holder en tilstrekkelig høy standard og for internkontroll med tjenestene.” 14

Kvalitet på tjenesten Kvalitet i tjenestene beskrives gjennom dokumentasjonsplikten (Helsepersonelloven § 39 og pasientjournalforskriften § 5) system av prosedyrer og avvikshåndtering (Kvalitetsforskriften § 3) 15

Kommunenes faglige/etiske dilemmaer ”Rolls Royce”- tilbud i forhold til andre brukergrupper? Brukere med kognitiv svikt og/eller store kommunikasjons-problemer. - Hvordan sikre kvaliteten på tjenesten? - Hvilke dilemmaer setter vi assistentene i? Kommunenes erfarte faglige dilemmaer – brukerens selvbestemmelsesrett Assistentenes taushetsplikt/meldeplikt –fare for liv eller helse Delrapport 2 s 16 16

Arbeidslederrollen - konklusjon Arbeidstilsynet godkjenner ikke at bruker er arbeidsleder i Arbeidsmiljølovens forstand – arbeidsgiver er ansvarlig Høringsnotatet gir arbeidsgiver ansvar for at kvaliteten på de tjenestene som ytes, holder en tilstrekkelig høy standard og for internkontroll med tjenestene Arbeidsgiver må forholde seg til lovverk, forskrifter og kommunes avtaleverk i tilsetting og drift Er arbeidsleder BPA et begrep uten reelt innhold? 17

HENSIKTSMESSIG ORGANISERING Definisjonen av begrepet uklart: ” Bidra til bedre ressursutnyttelse, fleksibilitet og kvalitetssikring”. Delrapport 2 s 14 Faglig hensiktsmessighet. Hvem skal være målgruppe? Delrapport 2 s 11 Grunnleggende faglige spørsmål ved valg av BPA som tjenestetype 18