Hafjell 15.01.09Ingunn Alver Vurdering i barnehage og skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
1.
En beskrivelse av lærernes arbeidstidssituasjon TIDSTYVENE.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
Landsorganisasjonen i Norge
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Vurdering for læring.
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
Reformtakter og styring av skolen
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Slåtthaug ungdomsskole
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Skolebasert kompetanseutvikling
Vurdering og undervisning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Hafjell Ingunn Alver Vurdering i barnehage og skole

Hafjell Hvor kommer påvirkningene fra? Norsk utdanningspolitikk – eller EU/OECD/UNESCO? Sterkt fokus på output, troen på målbarhet, indikatorsamfunnet, det evidensbaserte New Public Management; troen på sterk ledelse, resultat, kontroll. Accountability Økt lokal handlefrihet fordrer mer evaluering og kontroll Nasjonale prøver, internasjonale og nasjonale tester Kunnskapsløftet – strukturreform, innholdsreform og styringsreform Svake vurderingskulturer

Hva skjer i barnehagen? OECD – Starting strong: to hovedtradisjoner – Hafjell Den skoleforberedende Den sosialpedagogiske

Vurdering i barnehagen Rammeplanen R06: ”Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier” Men – uklare signaler fra KD. Kartlegging? TRAS? Mange barnehageeiere pålegger barnehagene jevnlige resultatmålinger Hafjell

Vurderingsforskriften Vurderingsforskriften, presisering fra UDIR ”Underveis- og sluttvurdering har ulike formål (§§ 3-3, 4-4): Formålet med underveisvurdering (med eller uten karakter) er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Forskriften understreker underveisvurderingens betydning for læring. For å nå kompetansemålene må elevene få tilbakemelding om hva de mestrer og hva som skal til for å bli bedre i faget. Formålet med sluttvurdering er å gi informasjon om nivået til elevene ved avslutningen av opplæringen i faget.”

Hafjell Vurderingsforskriften Forskrift til OL § 3.4.: ”Både på barne- og ungdomstrinnet skal ein gi vurdering utan karakter i form av ei beskrivande vurdering av korleis eleven står i forhold til kompetansemåla i faga i Læreplanverket for Kunnskapsløftet med sikte på at eleven på beste måte skal kunne nå desse måla. Det skal kunne dokumenterast at vurdering er gitt. ” UDIR har flere ganger understreket at den siste setningen ikke betyr at vurderingen må være skriftlig, men valgte likevel å la formuleringen stå i de siste endringene.

Hafjell Didaktisk relasjonstenking

Styringsideologi ”The rise of the evaluative state” Johan P.Olsen: Innføring av revisjonsteknikker Virkemidler fra maskinbyråkratiet Kvalitet – fra et faglig til et administrativt begrep Skille politikk – fag Management – tenking Bruk av forskning – krav til evidens. Instrument for måloppnåelse Hafjell

The rise of the evaluative state Fra tradisjonell styring gjennom lover, regelverk, budsjetter og fagplaner, flyttes tyngdepunktet til etterkontroll. Sagt med vår internasjonalt anerkjente statsviter Johan P. Olsen: ”Innføringen av revisjonsteknikker er bærebjelken innenfor dette nye styringssystemet”. Skolene og lærerne ansvarliggjøres, men de stilles også til regnskap for undervisningens kvalitet og elevenes læringsutbytte. Kvalitet i skolen er derfor i ferd med å endre seg fra å være et faglig begrep til et administrativt begrep. Denne form for byråkratiseringen er som vi alle vet en tidstyv, men det er etter min vurdering mye mer som står på spill. Hafjell Petter Aasen, på fagseminaret for Helga Hjetland

Deprofesjonalisering Hafjell Den nye styringsmodellen introduserer en klarere ansvarsplassering som tilsynelatende og tilforlatelig styrker læreren som profesjonell aktør. Men er det ikke fare for at denne styringsmodellen tvert om vil føre til en deprofesjonalisering av læreren? Flere trekk ved modellen, som administrativ oppfølging, skille mellom politikk og profesjon, krav om evidensbasert praksis og en instrumentell forståelse av forskning, er mer egnet til å deprofesjonalisere lærerne enn til å styrke deres profesjonelle virksomhet. Petter Aasen, på fagseminaret for Helga Hjetland

Hva forandres med nye standarder? Vi vil hevde at en ny form for målstyring er underveis, og at den kan endre læreplanen fra et faglig innholdsdokument til et rammeverk for resultatvurdering Begrepet om allmenndanning er en viktig grunn til at tyske og nordiske stater har holdt igjen når det gjelder å frisette læreplaner fra et innhold. Kirsten Sivesind og Kari Bachmann ”Krav og utfordringer med Kunnskapsløftets læreplaner” Hafjell

Vildveje i velfærdsstaten Verner C.Petersen, Handelshøjskolen i Århus: Trinnmål, sluttmål, elevplaner, nasjonale prøver og obligatoriske avgangsprøver er i ferd med å undergrave den danske folkeskolen Den detaljerte målstyringen tar ansvaret fra lærerne, ikke bare for undervisningen, men hele deres samfunnsansvar. Selve formålet med skolen blir borte i delmål. Man oppfyller mål, men taper formålet av syne. Outputstyring kan føre til pervertering av arbeidsinnsatsen. Hafjell

Kvalitetsutfordringer og testing Hafjell

Kvalitetsutfordringer og testing Hafjell

Jorunn Møller om skolelederutdanning Skoleledere i Norden opplever en eksplosjon i antall evalueringsoppgaver pr. år Skolelederne må kunne forholde seg aktivt og kritisk til presentasjon av undersøkelser som beskriver utvikling i skolen De må kunne tolke og forstå resultater, f. eks i Skoleporten Utdanninga må problematisere og diskutere evalueringsrapporter og forskningsresultater Hafjell

Rapport om implementering av LK06 Britt Ulstrup Engelsen Vurdering utelatt i rapporten, fordi synspunkter på individvurdering i sentrale styringssignaler ser ut til å være meget uferdige Tre eller fire ulike kunnskapssyn i de ulike delene av læreplanverket Kompetansemålene til dels uklare, retter ofte oppmerksomheten mot undervisningsprosess, ikke sluttprestasjoner Ingen veiledning i hvordan operasjonalisere eller velge adekvate vurderingsopplegg

Rapport om implementering av LK06 Det forutsettes at det for de profesjonelle er en relativt enkel sak å komme fra kompetansemål på formuleringsplanet til realisert opplæring Elevsyn: I alle fall to ulike. Ingen steder tatt opp til drøfting Vekt på kontroll gjennom nasjonal vurdering. Evaluering har en sterk tilbakevirkende kraft på undervisningen. Hafjell

Stortingsmelding 31: Kvalitet i skolen Tar opp til drøfting av alle sider ved kvalitet ikke lar seg måle. Men – vi må snu den negative trenden i internasjonale undersøkelser. Lærerne blant de profesjonsutdannede som i minst grad tar i bruk forskningsbasert kunnskap i sin yrkesutøvelse Tilbakemeldinger gitt underveis, ikke-evaluerende, er ett av de beste virkemidler for å heve elevenes læring Evaluering av L97 viste en kombinasjon av bruk av allmenn ros og fravær av eksplisitte og klare faglige standarder som et klart trekk i arbeidet på barnetrinnet. Hafjell

Vurdering av eller for læring? Nytt styringsideal: Accountability. Endring etter 80-tallet: Tester som ikke bare var tester, men også styringsinstrumenter. Resultatene også mål for kvaliteten på opplæringen. Jo mer som avhenger av resultatene på de prøver som benyttes, jo raskere vil de korrumperes. David Berliner: ”Collateral damage. How high stakes testing corrupts American education.”

Kari Smith om vurderingsparadigmer Psykometrisk. Standardiserte prøver, tester. All kunnskap kan måles Kontekstuell. Læreplan – og gruppesensitiv, erkjenner at konteksten er viktig for læring. Vurderer det som er blitt undervisst. Elevens stemme er hørt Personlig. Elevsensitiv, varierer i innhold og tid. Individuelle vurderingskriterier. Erkjenner at læring er konstruksjon av kunnskap.