Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Etiske modeller - hva er det?
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Om tvang... Sett fra fastlegens ståsted
Sosiologi i barnehagen
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Etikk og helseprofesjonene
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Har du et problem – har du også kunnskap.
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Deltakende læring.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Lekens egenverdi.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie

Hva kjennetegner et etisk dilemma? En situasjon der eget menneskesyn kommer til utrykk gjennom hva en velger, eller ikke velger, og som har betydning for andre mennesker Et problem som ofte inngår i et større problemkompleks, og som handler om forholdet, eller relasjonen, mellom individ og fellesskapet En situasjon hvor en er i tvil om hva som er riktig handlemåte fordi det ikke er entydig hva som er best handling Emosjoner som er uttrykk for den enkeltes holdninger, verdier, engasjement, innlevelse og evne til empati

Når oppstår et etisk dilemma? Som regel i en konflikt mellom det jeg kan, skal, eller bør gjøre

Det etiske dilemmaet Det den enkelte bør gjøre i overensstemmelse med enten almenn menneskelige grunnverdier, eller spesielle verdier som er knyttet til arbeidet som pleie- og omsorgsarbeider. Både måten å utføre handlingen på, og konsekvensene for pasienten og fellesskapet inngår i vurderingen.

Hva kjennetegner faglige problemstillinger? Et praktisk/teknisk spørsmål om hva som kan gjøres ut fra den kunnskap og kompetanse den enkelte, eller fagfellesskapet, har. Også et spørsmål om ressurser og omstendigheter, og hva som regnes for god praksis og faglig forsvarlig.

Hva kjennetegner juridiske spørsmål? De juridiske rammene forteller hva den enkelte skal gjøre i ulike situasjoner. Pasientens rettigheter og pleie- og omsorgspersonalets plikter. Også her er god praksis og faglig forsvarlighet nøkkelord.

Etisk dilemmaer er verdikonflikter Mellom det Praktisk/tekniske (kan/kan ikke) Juridiske (skal/skal ikke) Etiske (bør/bør ikke Når etiske spørsmål diskuteres bør alle tre perspektiver tenkes igjennom, fordi disse elementene alltid er tilstede i et etisk dilemma

Eksempel Pasienten nekter å ta sin medisin

Hvem eier problemet? Det relasjonelle perspektivet: De personer som handler, og som treffer det etiske valget; for eksempel sykepleieren Pasienten eier ikke dilemmaet, men er med på å skape det

Hvilke valg har sykepleieren? Den etiske handlingen: Sykepleierens valg som fører til handling 1.Kan sykepleieren la være å gi pasienten medisiner, eller kan ikke pasienten være uten nødvendige medisiner ut fra faglige vurderinger? 2.Skal sykepleieren la være å gi pasienten medisiner, eller kan det brukes tvang ut fra juridiske vurderinger? 3.Bør sykepleieren la pasienten bestemme selv, eller bør han/hun fratas selvbestemmelsesretten ut fra en bedømmelse av konsekvensene?